2017-11-02
Crossad på Le Peloton
Hej och god morgon!
Le Peloton i benen och glatt humör, bra start på denna pannkakstorsdag! Idag var det verkligen jobbigt och jag fick slita rejält på alla tre fartsträckor. Tjugo tappra cyklister och många snabba på cross gjorde att farten trissades upp.
Crossar snabbast på alla tre fartsträckor. På den andra, där MTB gjorde sig lite mer till rätta med en backe och lite gropar med vatten på toppen så blev vi två MTB och en cross på slutet. Crossen, eller cyklisten på crossen var ändå snabbast på slutet...
Sista fartsträckan så blev vi fyra crossar och två MTB-cyklar. Snabb fartsträcka där ändå höjdpunkten var att Fatbiken fick punktering på slät grusväg. Undrar hur man får ner en sådan reservslang i ryggfickan...?
Jag hängde ändå med "fram i" hela vägen runt, så en hyfsad grund finns ju där i kroppen i alla fall.
Nu väntar en heldag med jobb, vi hörs kanske i kväll igen med massor (?) av bilder från morgonens pass.
Etiketter:
Cykling,
Le Peloton
2017-11-01
Hur jag beräknar testvärden och nu finns det vörtbröd!
Godkväll!
Vet ni vad som har hänt idag? Jo, vörtbröden finns i Falun. Linda var på stan idag och skickade en bild till mig. När jag kom hem så hade hon köpt en limpa vörtbröd så nu har säsongens tre första vörtmackor uppätna.
Fick ett par frågor på förmiddagens inlägg om mitt maxtest. Den ena handlade om skillnaden mellan watt på min Monark mot vad mina Garmin-pedaler anger. Jag har skrivit om det förut, men det är ju lätt att kolla upp om man också följer mig på Garmin Connect. Annars kika på siffrorna från några av mina olika ramper igår:
Monark - Garmin
225 - 228
260 - 264
295 - 303
330 - 338
365 - 376
Den andra gällde hur jag får fram mitt testvärde ur maxtestet som jag kör och det får jag genom att använda det Google Kalkylark som jag skapat:
Allvarligt skojat så finns såklart en formel bakom det där arket. Först räknar man sitt Watt-MAX genom att ta Watt för sista rampen som du klarade av + (tid i sekunder in i sista rampen / 240) x 35. För att sedan få fram ditt VO2max så räknar du med följande siffor: 0,01141 x WMAX + 0,435. I mitt fall 4.751 liter per minut. För att då omvandla det till ett testvärde så tar du ditt VO2max i milliliter delat på din kroppsvikt. I mitt fall då 4751/69,4.
Busenkelt. Om någon vill köra ett maxtest hos mig så hör av er bara, så kan jag boka in er i källaren.
Vet ni vad som har hänt idag? Jo, vörtbröden finns i Falun. Linda var på stan idag och skickade en bild till mig. När jag kom hem så hade hon köpt en limpa vörtbröd så nu har säsongens tre första vörtmackor uppätna.
Fick ett par frågor på förmiddagens inlägg om mitt maxtest. Den ena handlade om skillnaden mellan watt på min Monark mot vad mina Garmin-pedaler anger. Jag har skrivit om det förut, men det är ju lätt att kolla upp om man också följer mig på Garmin Connect. Annars kika på siffrorna från några av mina olika ramper igår:
Monark - Garmin
225 - 228
260 - 264
295 - 303
330 - 338
365 - 376
Den andra gällde hur jag får fram mitt testvärde ur maxtestet som jag kör och det får jag genom att använda det Google Kalkylark som jag skapat:
Allvarligt skojat så finns såklart en formel bakom det där arket. Först räknar man sitt Watt-MAX genom att ta Watt för sista rampen som du klarade av + (tid i sekunder in i sista rampen / 240) x 35. För att sedan få fram ditt VO2max så räknar du med följande siffor: 0,01141 x WMAX + 0,435. I mitt fall 4.751 liter per minut. För att då omvandla det till ett testvärde så tar du ditt VO2max i milliliter delat på din kroppsvikt. I mitt fall då 4751/69,4.
Busenkelt. Om någon vill köra ett maxtest hos mig så hör av er bara, så kan jag boka in er i källaren.
Så här gick gårdagens maxtest!
Hej och god förmiddag!
Igår så satte vi ju oss på Monarken, Linda och jag. Det var dags för maxtest, något som jag gjort tre gånger tidigare i min källare. Maxtest har jag ju annars gjort ett flertal gånger på andra håll och med olika aktörer bakom. Exakt hur jag genomför testen kan ni läsa om här där jag skriver om mitt första test. I korta drag så kör jag 4 minuter på en belastning, vilar en minut och kör sedan fyra minuter på nästa belastning som är 35 watt tyngre. Tills jag inte orkar trampa mer.
Vid samtliga fyra hemmatest så har jag stannat på 400 watt-rampen.
Test ett (februari -13) stannade jag efter 2:15 och vägde 70,2
Test två (april -13) stannade jag efter 2:34 och vägde 69,6
Test tre (oktober -15) stannade jag efter 2:38 och vägde 69,5
Test fyra som jag körde igår stannade jag efter 1:31 och vägde 69,4
Det är ju egentligen små skillnader och mina testvärden har blivit följande:
Test 1: 68,7
Test 2: 69,8
Test 3: 70
Test 4: 68,5
Det jag kan konstatera är att gårdagens test var mitt sämsta i och med att jag körde kortast tid på 400 watt och trots den relativt låga vikten så fick jag då alltså ett sämre testvärde. Test tre och fyra är egentligen mest jämförbara då båda skett i oktober och jag borde vara lika bra i/ur fas med träningen.
En aspekt i jämförelsen var att jag startade gårdagens test klockan 21 och efter en heldag på jobb. Förra oktobertestet körde jag klockan 12:45 och var kanske mer utvilad då och liksom mer... Pepp. Högsta pulsen då var också 188 att jämföras med gårdagens 181, så det ligger kanske något i det. Men hade jag kunnat orka en minut till? Det går givetvis inte att svara på.
Nu har jag i alla fall ett utgångsläge och jag ska försöka se till så att det inte tar två år innan nästa test, utan ska se till att köra detta ett par gånger till innan det är dags för säsong.
Man kan ju jämföra sig med andra och ni får gärna jämföra er med mig om ni vill. Men det ger ju liksom inte så mycket. Jag kör dessa test för att kunna jämföra mig med mig själv. Sen är det klart att testvärdet säger något om ungefär vilken kapacitet som finns där.
Nästa blogginlägg kanske handlar om min nya cykel, vill ni veta vad det blev så kan ni klicka här. Tills vidare kan ni kika på denna bild:
Igår så satte vi ju oss på Monarken, Linda och jag. Det var dags för maxtest, något som jag gjort tre gånger tidigare i min källare. Maxtest har jag ju annars gjort ett flertal gånger på andra håll och med olika aktörer bakom. Exakt hur jag genomför testen kan ni läsa om här där jag skriver om mitt första test. I korta drag så kör jag 4 minuter på en belastning, vilar en minut och kör sedan fyra minuter på nästa belastning som är 35 watt tyngre. Tills jag inte orkar trampa mer.
Vid samtliga fyra hemmatest så har jag stannat på 400 watt-rampen.
Test ett (februari -13) stannade jag efter 2:15 och vägde 70,2
Test två (april -13) stannade jag efter 2:34 och vägde 69,6
Test tre (oktober -15) stannade jag efter 2:38 och vägde 69,5
Test fyra som jag körde igår stannade jag efter 1:31 och vägde 69,4
Det är ju egentligen små skillnader och mina testvärden har blivit följande:
Test 1: 68,7
Test 2: 69,8
Test 3: 70
Test 4: 68,5
Det jag kan konstatera är att gårdagens test var mitt sämsta i och med att jag körde kortast tid på 400 watt och trots den relativt låga vikten så fick jag då alltså ett sämre testvärde. Test tre och fyra är egentligen mest jämförbara då båda skett i oktober och jag borde vara lika bra i/ur fas med träningen.
En aspekt i jämförelsen var att jag startade gårdagens test klockan 21 och efter en heldag på jobb. Förra oktobertestet körde jag klockan 12:45 och var kanske mer utvilad då och liksom mer... Pepp. Högsta pulsen då var också 188 att jämföras med gårdagens 181, så det ligger kanske något i det. Men hade jag kunnat orka en minut till? Det går givetvis inte att svara på.
Nu har jag i alla fall ett utgångsläge och jag ska försöka se till så att det inte tar två år innan nästa test, utan ska se till att köra detta ett par gånger till innan det är dags för säsong.
Man kan ju jämföra sig med andra och ni får gärna jämföra er med mig om ni vill. Men det ger ju liksom inte så mycket. Jag kör dessa test för att kunna jämföra mig med mig själv. Sen är det klart att testvärdet säger något om ungefär vilken kapacitet som finns där.
Nästa blogginlägg kanske handlar om min nya cykel, vill ni veta vad det blev så kan ni klicka här. Tills vidare kan ni kika på denna bild:
2017-10-31
Nytt protour-proffs, ny cykel och maxtest
Hej och god kväll!
Lite sent nu så jag ska fatta mig kort. Idag blev det klart att vi (Sverige) får ett nytt protour-proffs på herrsidan, det är svenska mästaren Kim Magnusson som skrivit på för Cannondale-Drapac. Jag hade tänkt skriva lite om det, men så har Vacchi gjort det så mycket bättre att ni kan läsa mer där istället: http://vacchi.se/kim-magnusson-till-ef-education-first/
Idag när jag kom hem så hade jag fått en ny vintercykel levererad. Med en låda dammsugare i. Alltså fikabrödet dammsugare. Punchrulle. Ja, ni fattar. Cykeln får jag väl anledning att återkomma till.
Nu på kvällen så har Linda och jag kört maxtest och det är ju alltid en fest. Får väl återkomma till siffror och annat därifrån med. Har i alla fall några bilder!
Lite sent nu så jag ska fatta mig kort. Idag blev det klart att vi (Sverige) får ett nytt protour-proffs på herrsidan, det är svenska mästaren Kim Magnusson som skrivit på för Cannondale-Drapac. Jag hade tänkt skriva lite om det, men så har Vacchi gjort det så mycket bättre att ni kan läsa mer där istället: http://vacchi.se/kim-magnusson-till-ef-education-first/
Idag när jag kom hem så hade jag fått en ny vintercykel levererad. Med en låda dammsugare i. Alltså fikabrödet dammsugare. Punchrulle. Ja, ni fattar. Cykeln får jag väl anledning att återkomma till.
Nu på kvällen så har Linda och jag kört maxtest och det är ju alltid en fest. Får väl återkomma till siffror och annat därifrån med. Har i alla fall några bilder!
Etiketter:
Canyon,
Cykelnyheter,
Linda,
Monark
Den första snön
Tisdagen den 31:a oktober och jag kan skriva in den första snön i kalendern. Det är inte många snöflingor som kommit, men det är ändå något speciellt med den första snön. Winter is coming!
Etiketter:
Snöläget
2017-10-30
Hempendling och god vetelängd
Hej och god kväll!
Exakt hur trötta är ni på en skala angående mina inledningar på bloggen som nästan alltid är: "hej och god..."? Kreativiteten är inte alltid på topp och det är ändå trevligt att hälsa tycker jag.
Eftersom jag cyklade till jobbet så cyklade jag också hem, det är givetvis ingen självklarhet men för det mesta så innebär cykling till jobb också att jag cyklar hem. I morse satte jag förresten igång inbrottslarmet på jobbet, jäklar vad högt det lät...
Eftersom cyklingen till jobbet var av det lugnare slaget så såg jag till att ta i på hemvägen. Inte fullt ös medvetslös, men ändå så att det var lite ansträngande. Fick ihop 48 minuter på 85% av max vilket var gött. Såg ett par hjortar och när jag trodde att jag hade en cyklist framför mig att jaga ikapp så visade det sig vara Jonas Djurback som stannat på grusvägen för att han precis hade sett en älg. Jag vände om när jag såg att det var Jonas som stod där och så tog vi sällskap hem till Falun.
Där framme står Jonas och spanar älg.
Glad kille i vinterkeps.
När jag kom hem så hade Linda bakat en jättestor vetelängd, så nu har jag kalorikompenserat för träningen också. Viktigt att hålla balans.
Exakt hur trötta är ni på en skala angående mina inledningar på bloggen som nästan alltid är: "hej och god..."? Kreativiteten är inte alltid på topp och det är ändå trevligt att hälsa tycker jag.
Eftersom jag cyklade till jobbet så cyklade jag också hem, det är givetvis ingen självklarhet men för det mesta så innebär cykling till jobb också att jag cyklar hem. I morse satte jag förresten igång inbrottslarmet på jobbet, jäklar vad högt det lät...
Eftersom cyklingen till jobbet var av det lugnare slaget så såg jag till att ta i på hemvägen. Inte fullt ös medvetslös, men ändå så att det var lite ansträngande. Fick ihop 48 minuter på 85% av max vilket var gött. Såg ett par hjortar och när jag trodde att jag hade en cyklist framför mig att jaga ikapp så visade det sig vara Jonas Djurback som stannat på grusvägen för att han precis hade sett en älg. Jag vände om när jag såg att det var Jonas som stod där och så tog vi sällskap hem till Falun.
Där framme står Jonas och spanar älg.
Glad kille i vinterkeps.
När jag kom hem så hade Linda bakat en jättestor vetelängd, så nu har jag kalorikompenserat för träningen också. Viktigt att hålla balans.
Etiketter:
Cykling,
Jobbpendling
Cykelpendlat
Blott mitt femte cykelpass i oktober, är det vilomånad så är det. Men idag trampade jag alltså igen och det gjorde jag till största delen med Linda som passade på att få in dagens träning i sällskap med mig. Senast jag cyklade var faktiskt den 19:e, så det var ett tag sedan. Ändå skönt att komma ut, temperaturen på minussidan av noll och klart väder. Den här vintertiden gjorde ju också morgonen lite ljusare än vanligt vilket var skönt. Tveksamt dock om den hjälper något i eftermiddag/kväll...
Nu har jag för övrigt inte ätit godis på över en månad och snart drar vinterträningen igång. Ska bli riktigt kul att få köra igång igen, tänkte köra Kompiskampen ganska snart och kanske ett maxtest så får vi se vad jag har att utgå ifrån. Tyvärr för Kompiskamp-resultatet så är jag ganska lätt nu, där gäller det ju att vara tjock och otränad i november för att sedan vara lätt och vältränad i mars. Så jag får väl bara sikta på att bli starkare och snabbare under vintern helt enkelt.
Av gymmandet igår känner jag inget idag, körde ju väldigt lätt och inte speciellt mycket heller.
Träning är härligt, skönt att cykla. Ha en bra dag!
Premiär med GripGrabs Winter Cycling Cap.
Nu har jag för övrigt inte ätit godis på över en månad och snart drar vinterträningen igång. Ska bli riktigt kul att få köra igång igen, tänkte köra Kompiskampen ganska snart och kanske ett maxtest så får vi se vad jag har att utgå ifrån. Tyvärr för Kompiskamp-resultatet så är jag ganska lätt nu, där gäller det ju att vara tjock och otränad i november för att sedan vara lätt och vältränad i mars. Så jag får väl bara sikta på att bli starkare och snabbare under vintern helt enkelt.
Av gymmandet igår känner jag inget idag, körde ju väldigt lätt och inte speciellt mycket heller.
Träning är härligt, skönt att cykla. Ha en bra dag!
Premiär med GripGrabs Winter Cycling Cap.
Etiketter:
Cykling
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)


