Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-09-14

Nu vänder det, felåkning av täten igår och Emil Lindgren "flyttar hem"

Mitt facit dom senaste tre tävlingarna är:
  • Cykelvasan: framdäckspunktering efter några få kilometer
  • Bockstensturen: vevarmen lossnade efter 90 av 100 kilometer
  • Långlopps-SM: bakdäckspunktering i inledningen av loppet
Roligare kan jag ju ha det och jag kan även tänka mig andra saker att lägga pengar på än nytt material efter varje race. Nu blir det fräscha sulor på cykeln igen och så håller vi tummarna för att jag får avsluta säsongen utan mer strul. Jag har väl haft min del nu?
Det tråkiga är ju att otur har man någon gång då och då, det här börjar nästan verka som något annat än otur. Så vill jag inte ha det.

-----

Apropå Långlopps-SM så såg jag i en tråd på Facebook igår att tätkvartetten gjort en felkörning. Jag tänkte väl att det var av mindre karaktär men fick idag en skärmdump presenterad på min Facebook-sida, så jag kikade lite närmre på det där eftersom jag gillar att nörda ner mig i sånt.
Så här såg felkörningen ut:
Täten körde en sydligare väg på en större väg medan de som jagade körde "rätt" väg som verkar ha haft både stig/skogsväg och grusvägar istället. Kollar man tiderna före och efter så verkar Fredrik Berg, som var i andragruppen ha tappat ca: 40 sekunder på 8 minuters cykelåkning. Ska väl sägas att enligt GPS-filerna på STRAVA så verkade Fredrik Berg också ha varit på väg att åka fel men vänt tillbaka. Denna felåkning skedde efter drygt två timmar och 20 minuter och täten hade då drygt två minuters lucka till övriga.

-----

Emil Lindgren skrev igår på sin blogg att han och Kargo-teamet är överens om att inte fortsätta sitt samarbete utan från och med nu kommer Emil åka Allebike och ska nästa säsong köra för Serneke-Allebike. Emil är dock registrerad för Kargo-teamet året ut, men får alltså byta kläder och cykelmärke redan nu.
Emil har ju hintat om att det var något nytt på gång och jag misstänkte faktiskt att det skulle bli något med Allebike. Han har ju haft bra kontakt med dom länge.

Allebike bildade proffslag inför säsongen 2014 under namnet Allebike XC Test Team men får nu alltså en namnsponsor i Serneke.Serneke är ett Svenskt företag inom byggbranschen och innan Emils blogginlägg så visste jag inte ens att dom fanns. Sponsringen har alltså redan gett resultat.

2015-09-13

Framdäcket höll tätt och vevpartiet satt kvar!

Körde ju det där Långlopps-SM idag.

Det var väl ändå för väl att vevpartiet fungerade utan problem och mitt bättre begagnade framdäck höll tätt. Stansade det igår kväll, så det var ju lite oro kring hur tätt det skulle bli. Eftersom jag hade stansat det förut så var det ändå rätt tätt.

Men. Efter bara någon kilometer så började bakdäcket istället att tappa luft. Skönt med lite variation då jag punkterat framdäcket två gånger i rad nu (väckningspasset igår och Cykelvasan). Hoppades på mirakel typ att det skulle bli tätt och allt skulle gå bra. När vi närmade oss första skogspartiet så var det dock väldigt klent med luft i däcket. 
Allt gick lugnt och fint dit i alla fall och jag hade förväntat mig ett krig in på första stigen då vi var väldigt många, men även där gick det oväntat lugnt till. Folk kanske inte var beredda på den? Kändes ändå lite märkligt då jag vet att många hade tränat på banan. Jag hade en bra position in mot stigen men såg Calle Friberg i ögonvrån och valde att släppa honom före mig in på stigen. Ville ju inte åka runt med pyspunktering framför en guldkandidat. Det dröjde inte länge innan däcket krängde hit och dit och jag fick börja åka som en kråka för att inte få genomslag. Valde därför att styra ut cykeln i blåbärsriset och inse att det inte blev något mirakel.

Efter mycket möda och stort besvär hade jag fått i en slang och luft i den. Måste dock börja med större patroner, fick ju i skitlite luft. Men dom där krånglar ju nästan jämt också. Pumpade upp med min minipump som var allt annat än bra och totalt så stod jag stilla i 5:50 där. Med tanke på min punkteringsfrekvens så lär jag nog öva på slangbyten i vinter inför nästa säsong. Allt över två minuter är ju dåligt. 

Nåväl. Jag insåg att jag fick se resten av loppet som träning. Körde på hårt och jämnt efteråt men efter en knapp mil så märkte jag att det började svaja bak igen. Stannade och pumpade i hopp om att det uteblivna miraklet skulle inträffa denna gång.

Tyvärr inte, utan jag fick stanna igen. Och igen. Hade ju inga fler slangar. Efter att cyklat jättesakta hängandes på styret och även fått gå en bit så insåg jag att jag inte skulle få någon slang inom kort så jag stannade igen. Slet loss däcket, letade efter hål i däcket utan att hitta något fel. Skulle bita av slangen vid hålet för att göra en knut och använda den igen men tyvärr var hålet bara några centimeter från ventilen. Chansade ändå på att det skulle gå och tyckte att jag fick till en hyfsad knut. Långt ifrån tillräckligt dock. Luften pyste ut igen. Och igen. Och igen.

Mötte en cyklist med kedjan i handen och har väl förutom slang, patron och minipump ett kompetent multiverktyg med kedjebrytare i fickan. Så jag stannade och hjälpte honom lappa ihop kedjan. 

Sedan kämpade jag på till depån efter 37,5 km. Där lyckades jag tigga till mig en slang och fick luft i bakdäcket igen. ÄNTLIGEN FICK JAG CYKLA MED LUFT I DÄCKEN! Luften stannade också i däcken hela vägen till målet. 

Totalt 42 minuters stillastående idag var ju inte vad jag räknat med men trots all ståtid så fick jag se banan (kan vara nyttigt om jag ska köra Bergslagsloppet fler gånger) och ett bra träningspass. 

Nu ska jag väl försöka att bryta ihop och komma igen ytterligare en gång. Tredje tävlingen i rad med problem nu, börjar bli en smula irriterande. 

Världens bästa Ola Hellström hörde av sig innan loppet och erbjöd sina langningstjänster. Tyvärr så behövde jag väl inte hans assistans så mycket idag, men han hade fler att langa åt så han fick jobba lite i alla fall. Dessutom tog han ett par bilder:
 Jag och Jonatan Steen innan start. Han var 8:a på Bockstensturen och 14:e idag, går från klarhet till klarhet den mannen.

Glad åt att se Ola, eller skrattar åt eländet?

32 minuter efter att vi skulle ha åkt i morse så kom Jonatan farandes med orden: "för 6 minuter sedan låg jag i sängen, det här kör vi in". Den där mannen alltså.

Min cykel och hjälm vid tävlingsplatsen i Ånnaboda, lyckligt ovetandes om vad som väntade...

Här har ni lite resultat från Långlopps-SM också. Mitt hade dom inte hunnit få med men jag kom runt på typ 3:33...

2015-09-12

Det dåliga genrepet

Ja, nu har jag förhoppningsvis gjort mitt dåliga genrep och behöver bara invänta morgondagens stora succé. För idag var det inte roligt heller. Det började med att jag kände mig tjock, slö och otränad.
Sedan kom jag till Norlingberg.

Hade redan innan bestämt mig för att inte köra någon KOM-jakt på detta väckningspass, utan bara köra lite softare. Hårt, men hitta rytmen och köra lagom intensivt. Så jag släpade mig uppför Norlingberg, på 42-klingan. När jag rullat över toppen och vattenpölarna och precis skulle till att rulla utför så fick jag plötsligt punktering?! Precis bredvid mönstret, på däcksidan. Skärsår. Vätskan sprutade ur och sedan blev det platt.
Så, utöver att jag var tjock, slö och otränad så hade jag nu också skurit sönder morgondagens tävlingsdäck. Kanon!

När jag efter mycket möda och stort besvär lagt i en slang och pumpat upp luft så rullade jag vidare mot Törnbergs väg. Körde på på den och i nästan sex minuter efter den. Då var jag som längst bort på dagens runda och vände hemåt igen. Började med den steniga backen mellan Bjursås och Grycksbo. Den jag nästan aldrig åker eftersom den är stenig och dryg och det går snabbare att ta vägen via Lundbergs fäbodar och Haghed.
Nåväl, stenbacken kändes väl ändå okej och visst hopp om livet började väckas någonstans djupt inom mig.

Sedan kom jag till ett ställe som heter Prästfäbodarna, därifrån skulle jag testa en stig ner till Harmsarvet. Måste kanske ha bommat den i inledningen då jag stirrade mig blind på en stig med blåmarkering som jag trodde var rätt stig.
Fin, men svårcyklad inledning på stigen. Så utöver att jag var tjock, slö, otränad och hade skurit sönder mitt däck så kände jag mig klumpig och helt utan flow på stigen.

Mitt i allt mitt ojande så dök denna stig upp och hopp om livet återvände. Vackert var det!

Bara för att typ 75 meter senare hamna här. Den blåmarkerade fina stigen blev ett ocykelbart kalhygge. Som om jag inte var kinkig nog innan?!

Det blev till att vända om, ta en annan stig som senare ledde ut på detta hygge. Men då var det på en större stig som var farbar trots ganska högt gräs och massor av stenar som gång på gång bevisade hur klumpig, tjock, slö och otränad jag var.

Hade tänkt avsluta rundan på ett annat vis än vad som nu blev fallet, men allt hade tagit mer tid än jag hoppats på så jag körde en ganska rak väg hemåt med bara en felkörning in till en återvändsgränd....

Joråsåatte. Bra pass.

Nu ska jag väl se om jag har något bättre begagnat däck eller om jag ska silvertejpa det jag körde på idag. Vore kul att slippa köra med slang imorgon men måste jag så måste jag väl. Pepp!

Ett stycke farbar velociped samt lite Vuelta-tugg

Godmorgon cykelvänner!

Igår så blev jag klar med cykeln. Bytte vevparti, monterade växelreglage och justerade växlar. Fick loss den där pedalen också. Vevpartiet är från 2012 och bara tre år tillbaka i tiden så fanns det alltså vettig storlek på klingorna. Nu för tiden så kommer ju cyklarna med typ 34 eller 36-klinga fram. Jag har nu 42 tänder på stora drevet fram. Det här gör ju att jag får börja använda framväxel igen, men det gör jag så gärna. Ska strax ut för att hårdtesta cykeln på ett väckningspass.

Är dock vaken sedan typ kvart över sex tack vare morgonpigg Frida. Men tja, egentligen känner jag mig inte speciellt vaken och ett väckningspass är ju alltid bra oavsett om man är vaken eller ej.

Ta-da!

Idag ska Vueltan avgöras också, om den inte redan har avgjorts. Väldigt bra upplaga av spanien runt detta år måste jag säga, måste kännas riktigt bra för arrangören också när det är så här jämnt. Jag följde ju till och med tempoloppet med spänning, annars brukar tempoetapperna inte ligga mig allt för varmt om hjärtat. Igår tog Tom Dumoulin tre sekunder till på Aru, så nu leder han med sex sekunder i totalen. Rodriguez är trea 1.24 efter Dumoulin. Jag har satt pengar på både Aru och Rodriguez, så jag blir ju inte ledsen om någon av dessa herrar vinner, men det skulle ju onekligen vara rätt kul om Dumoulin vinner. Huvudsaken är att alla bjuder upp till kamp ända in i slutet.

Dagens etapp är den näst sista och den sista svåra i Spanien runt. Fyra ganska så rejäla bergspris (men bara två berg, man kör helt enkelt bort och vänder idag..) ska avverkas och jag tror att tävlingen kommer sätta fart på allvar i den näst sista backen. Eventuellt så kanske Movistar-duon Valverde/Quintana vill sätta fart ännu tidigare då dessa ligger drygt tre minuter efter i totalen och kan/borde chansa lite mer.
Inga monsterbackar, men ändå väldigt kuperat som ni ser. Tyvärr inte med avslutning uppför, även om det är en liten uppförskick på slutet. Men det hade behövts ett berg för att göra skillnad där. Sista bergspriset kommer ju med ca: 18 kilometer kvar till mål, så det krävs att hålla bra driv därifrån och helst vara några stycken som kanske kan samarbeta.

Oleg Tinkoff twittrade faktiskt ut igår att hans Saxo-Tinkoff-gäng borde samarbeta med Giant-Alpecin idag, bara för att inte Astana eller Katusha ska få vinna. Jag hoppas innerligt att den mannen slutar vara så dum i huvudet snart och att Rafal Majka på sin fjärdeplats istället är en av de första att sätta press på Tom Dumoulin.

Eurosport startar sin sändning redan klockan 14:00 idag med start av livebilderna från 14:15.

2015-09-11

Fredagsfin

Hej cykelvänner!

Funderade lite på att ha en sådan där frågestund i bloggen. Men kom på att Facebook-sidan kanske är ett bättre forum för den här typen av aktivitet. Så jag gjorde detta inlägg med "Fredagsfrågan" här: https://www.facebook.com/henrikoijer/posts/518467021669389
Skriv en fråga där, så ska jag se till att svara. Har du inte Facebook, så ställ frågan genom en kommentar i detta inlägg.

Idag startar Allsvenskan i ishockey och jag önskar Leksands IF lycka till på sin långa resa mot SHL!

Ett annat lag som jag håller på är ju IBF Falun i innebandy och de har premiär nästa vecka. Vintern är här alltså med både innebandy och ishockey-säsongerna som startar nu. IBF Falun har haft ett stormigt årsmöte och ska hålla ett extra årsmöte inom kort. Då är före detta ordföranden i Leksands IF Hockey AB, Sven Rosén, en kandidat till ny ordförande.

Min cykel har nu ett vevparti monterat (obs inte det på bilden, som är en arkivbild). Ska bli intressant att se om/hur det funkar nu och om jag kan få loss högerpedalen från mitt trasiga vevparti... Den satt rätt bra igår kväll.
Vilodag är ju planerat, men att testa så att cykeln funkar hinner jag med. Skönt att ha allt klart till morgondagens väckningspass.

Annat intressant är den fortsatta kampen mellan Aru och Dumoulain i Vueltan. Hoppas faktiskt att Rodriguez kan blanda sig in i tätstriden igen. Kan inte minnas då jag senast tyckte att en grand tour var så här spännande!

Passa på att kika på denna läckra trailer till en swimrun-tävling som kommer arrangeras här i Falun nästa år:

Stora Stöten Swimrun 2016 from Stora Stöten Swimrun on Vimeo.

2015-09-10

Bra tömningspass

Tjäna, cykelvänner!

Idag skulle jag köra tömningspass och då jag ville göra det i dagsljus så hade jag begränsat med tid för att köra passet på. Normalt sett så kör jag gärna 3-4 timmar med en del fartökningar i för att bli tom i kroppen. Startade passet med Skuggarvstempot på 30.08, en bra tid och det var nästan helt vindstilla idag. Lite surt att missa sub30, men det kvittade. Rullade ner till Lugnet och körde Sjulsarvsbacken en gång och sedan Högbobacken två gånger. Totalt hade jag då ca: 42 minuter högintensivt i benen och avslutade passet med att åka runt Varpan och köra fem trettiosekunders spurter.
Bra slut i både ben och huvud när jag kom hem efter 1:41. Tog en recovery och 100 g godis direkt vid hemkomst men höll väl på att svimma varje gång jag ställde mig under resten av eftermiddagen.

Jag tömde ju kolhydratdepåerna rätt bra i natt också, så jag hoppas att det här räcker långt. Klockan rekommenderade 48 timmars återhämtning efter nattens pass, så den hade synpunkter på återhämtningskontrollen idag. Men nu har jag bara 40 timmar kvar att återhämta mig på och med vilodag imorgon så ser det ju lovande ut.

Morgondagens vilodag får gå åt till att försöka få ihop en körbar MTB, har hört att det kan vara bra när man ska köra SM?!

Proffssulor.

I början av passet.

I slutet av passet.

Hemma! Typ.

Problem...

I natt var jag ute och rastade hojen på grusvägar.

Körde ett utepass i natt. Ville testa vevpartiet efter Bockstensturens vevarmstapp. Min erfarenhet från vevpartier som glappar upp är att dom är körda och aldrig mer går att få bra. Men hade väl förhoppningar om att all tid jag lagt på det där vevpartiet skulle vara tillräckligt och att det inte hade skadats av Bockstensturen.

Så, jag stack ut och körde på. Satte ribban vid 85% av max och tänkte hålla det så länge som möjligt. Det tog 1:26 (+6 min i början av passet då jag jobbade upp pulsen) innan jag vek ner mig. Typ tio minuter senare så känns vänsterpedalen konstig. Visar sig att det inte är pedalen utan den där vevarmen som gett upp. Tur i oturen att jag åtminstone hann köra det jag ville köra. Men nu är det torsdag, långlopps-SM på söndag och jag står med en cykel utan fungerande vevparti. Skoj på hoj!

En jäkla tur att jag stoppat ner en vindjacka i ryggfickan. För att dels vara utmattad och sedan få stå och meka cykel ute i skogen med 3-4 plusgrader och fuktig luft var ingen höjdare. Frös som en hund på väg hem. Saknas väl bara att jag blir förkyld nu också.

Men jag är inte bitter...