Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-04-17

Besvikelser

1.
Igår så redigerade jag film. Eller om jag ska vara ärlig så var det i natt. Tänkte att jag får ta att det blir lite sömn för att få klart filmen och att jag kan "sova ikapp" resten av helgen. Så jag körde på. Jag överdriver inte när jag säger att det tog mig en bit över tre timmar att ta hand om 93 minuter råmaterial från backracet. Fick ner det till ett klipp på knappa 20 minuter och när jag skulle exportera det så hade något gått fel. DET BLEV INGET AV DET DÄR VIDEOKLIPPET!?
Så jag spenderade flera timmar av min nattsömn åt ingenting. Kul med film, hörrni!

2.
Det blåser bara norrifrån. Hela tiden. Varje dag. Ganska mycket också. Jag vill ju köra Skuggarvstempot och visst skulle jag kunna göra det även med dåliga vindar. Men med så här dåliga vindförhållanden så kommer även livets lopp bli en dålig tid och det skulle ju kännas tråkigt. Lite vindar söderifrån eller kanske nästintill vindstilla skulle ju inte sitta helt fel faktiskt.

För att kompensera gnälligheterna så får ni här ett gäng bilder från backracet:






2015-04-16

God afton

Hej!

Idag har det inte blivit mycket gjort inte. Jag tycker ändå att det kan vara rätt skönt och att jag faktiskt förtjänar dagar då jag inte gör mer än att byta batteri i brandvarnaren. Ja, lite till har jag ju hunnit med förstås. Men ni förstår min poäng.

I kväll har Ebbah haft avslutning på innebandyn med KFUM Falun och det var match mot föräldrarna, fika och prisutdelning på schemat. Föräldrarna förlorade givetvis matchen. Jag har ju svårt för det där med att vilja förlora, andra föräldrar är lite bättre i det avseendet... Men, det blev en match mellan mammorna och papporna också och den vann vi i alla fall!

Jag har inte gjort klart någon längre film från igår, tyvärr. Men har ett par klipp från när de bästa tog sig upp:



Adam Steens video har ni ju kunnat se ett tag:


Jonatan Stark har lagt ut ett gäng bilder på Facebook: https://www.facebook.com/jontestark/media_set?set=a.10206649214097055.1073741827.1473974193&type=3
Denna har Jonatan tagit.

Nu ska jag nog se om jag kan lära mig att slänga ihop ett längre klipp. Imorgon är det träning igen, vet bara inte riktigt vad jag ska köra. Hårt ska det vara i alla fall. Vi hörs väl imorgon så ni får veta vad det blev?

Backrace igår

Hej på dig!

Det blev ju ett helt stort gäng med cyklister som dök upp. Totalt 19 stycken som försökte sig på backen, om man räknar med två av mina barn också. Även om det mest var Ebbah som försökte. Kul med sådana här träningstillfällen då man kan hetsa och inspirera varandra att försöka lite till, tänka nytt och ta i lite extra. Eftersom backen står kvar obesegrad så lär vi ju göra om det någon gång. Martin Setterberg var närmast, följd av Anton Olstam. Dessa båda gossar var väl de enda som passerade det allra brantaste partiet. Rätta mig gärna om jag har fel, jag stod ju inte alltid uppe i backen och tittade.
Det kom några åskådare också vilket givetvis höjde stämningen lite extra.

Backen heter tillsvidare Backfan. Jag tror dock att grabbar som Martin och Anton kan fixa backen en torr dag med fräscha ben. Kul också att så många utifrån verkar sugna på backen, det är hur många som helst som skriver till mig att de skulle vilja testa backen. Det är väl något med utmaningar som lockar. Känslan av att det där kan kanske gå, men det är väldigt svårt, gör ju det till ett motiverande mål.

Hit, men inte längre. Adam Steen tog ett gäng bilder och spelade in lite film igår, kolla in hans blogg: http://www.adamsteen.se/2015/04/oijers-backrace.html

Daniel Olsson tog också ett gäng bilder och 23 av dom ligger ute på Facebook: https://www.facebook.com/daniel.olsson.5680/posts/10152847588321234

Jag tog också ett gäng bilder. Hade min Garmin VIRB monterad på en stege och filmade alla försök också, men den filmen lär jag klippa ihop lite först innan den är redo att visas. Men bilder kommer här:

2015-04-15

Backen är redo

Bandad och klar!

I morse innan jag stack till jobbet så bandade jag upp banan så den syns tydligt och så att ingen åker slalom upp för backen för att göra det enklare. På bilden så ser ett skarpt öga att jag gjort ett "mål" också med plastband mellan två träd. Backen fortsätter förvisso även efteråt, men då är den lätt. Klarar man upp till "målet" så bedömer jag att man klarat backen.
Ska bli kul att se om någon fixar detta ikväll. Ses vi 18:30? Ett tiotal cyklister har tackat ja via Facebook-evenemanget, så jag gissar att vi blir minst tio stycken där i kväll. En fotograf kanske också dyker upp!

Jag ska försöka få upp min Garmin VIRB elite någonstans också och filma försöken. Det svåra blir bara att få till en bra vinkel. De flesta (kanske alla) kommer ju fastna någonstans kring den andra tallen på höger sida. Så egentligen skulle jag kunna filma med fokus på det partiet för att få bäst bilder. Men tänk om någon klarar hela backen? Då lär jag ju ha en kameravinkel som även fångar målgången. Jag skulle helt enkelt haft två kameror...

Jag gick backen en gång med min VIRB i morse och så här ser hela backen ut, välj HD:

En XC-slinga på hemmaplan, steg 2

Hej på dig!

Igår morse så provkörde jag mitt tänkta träningsvarv på berget på andra sidan vägen. Att startbacken är svår, det vet ni nog redan. Men det visade sig att också resten av banan var svår. Väldigt svår. Skitsvår. På slutet så åkte jag och tänkte: "jävla Emil Lindgren-bana". Det var liksom inte bara det att det var någon svår liten del av banan, utan ofta var det trettiosju vassa och stora stenar samtidigt. Vet inte hur många fotnedsättningar och kortare promenader det blev till slut. Visserligen skulle det underlätta om jag rensade på grenar, sly och annat som stör framkomligheten. Men stenarna lär ju sitta kvar. Ett exempel var ett smalt parti mellan två stora stenar där jag slog i höger knä i den ena stenen och fastnade med den vänstra pedalen på den andra. Hur ska jag någonsin komma igenom där liksom!? Det känns som en väldigt bra bana om man vill punktera, skrapa storklingan mot stenar och köra sönder bakväxeln.
Toppenskoj!

Ett bakslag helt enkelt. Jag får prova någon mer gång, fantisera bort växtligheten som stör och kolla alla supersvåra partier igen om jag kanske kan klara av dom på något vis. Annars får jag rita om banan helt enkelt, svårare än så är det ju inte. Eller köra varvet i andra riktningen. Risken är bara att jag inte får in varvningen precis på andra sidan vägen från där jag bor. Den ena backen upp är överjävligt stenig och den andra är (tydligen) för brant. 
Bilden är missvisande och visar ett av dom få snabbåkta partierna på banan.

Så här såg varvet ut. 2.29 km med ett par mindre felkörningar och en stig som jag redan nu valt bort till förmån för en annan som går parallellt. Cyklades medsols. Då man mest cyklar uppe på berget så är det bara 58 höjdmeter per varv och min snitthastighet i rörelse blev 8.0 km/h

ÅTTA KILOMETER I TIMMEN! Det blir ju ingen bana för fartträning i alla fall, det är då ett som är säkert.

Det kommer hur som helst att bli grymt kul i kväll när det kommer ett gäng cyklister hit för att försöka klara startbacken. Tror det blir en del skratt och svärord faktiskt. Proffset Jonas Ahlstrand var tydligen ut hit igår kväll och blev väl då den 7:e cyklisten som jag vet har testat och misslyckats med att ta sig upp. Men då var det blött i skogen också..
Kom och kolla i kväll, det kan bli hur kul som helst!

Något annat som är kul och bra är att man nu ÄNTLIGEN har sopat cykelbanan längs lv. 293. Det har ju bara varit snö och isfritt i en månad nu, men grattis Trafikverket för att ni ordnade sopningen till slut! Det här innebär att min pendlingsväg med landsvägscykel blir åtta (8) kilometer kortare nu. Gött fläsk!
"Hörru du, det där gick lite för fort det där..."
Okej, nej. Han sa bara "Hej". Trafikvecka för polisen denna vecka så de är ute och kontrollerar extra mycket nu, bra!

Ungefär här tyckte föraren av denna bil att det var dags att kolla om det kom någon cyklist på cykelbanan. Tur ändå att jag hade sökt ögonkontakt (utan att lyckas eftersom hon aldrig tittade i tid) och har bromsar på cykeln.

2015-04-14

Skivbromsar på landsvägstävlingar redan i augusti!

Ja, om du är proffs alltså.

UCI har skickat ut ett pressmeddelande där man meddelar att man inleder med tester i augusti och september och fortsätter sedan testerna fullt ut nästa år. Faller allt väl ut så introduceras skivbromsar i World Tour 2017 med målet att introducera skivbromsar på alla nivåer av landsvägscyklingen.

Så här ser UCI:s pressmeddelande ut:
"The UCI and WFSGI study the introduction of disc brakes to professional road cycling
14 April 2015
The Union Cycliste Internationale (UCI) and the World Federation of the Sporting Goods Industry (WFSGI) announce that, following numerous consultations with different stakeholders, tests will begin this season with a view to introducing disc brakes to professional road cycling in the future.

During the 2015 UCI professional road season, all teams will have the opportunity to use bikes with disc brakes at two events of their choice during August and September. The testing will continue in 2016 at all events on the UCI professional road calendar and, if the experience is satisfactory, disc brakes will be officially introduced to the UCI WorldTour in 2017. The aim is to eventually introduce disc brakes to all levels of road cycling.

UCI President Brian Cookson said: “Although disc brakes have been used for around a decade in mountain biking and for the last two years in cyclo-cross, their introduction to road cycling must be carefully studied in collaboration with all those who are directly concerned. That includes riders, teams and manufacturers. This step is part of the UCI’s desire to encourage innovation in order to ensure cycling is even more attractive for spectators, riders, bike users and broadcasters.”

“The industry is delighted by this news and also thanks the UCI for the very positive collaboration. This decision will further develop innovation and create new possibilities for the bicycle industry as well as additional performance for the riders. There is still some fine tuning to do on detailed requirements for the procedure, but it is very exciting to finally have reached this decision. The remaining open topics such as neutral race support or the UCI and Teams protocol will be tackled soon,” states WFSGI Secretary General Robbert de Kock.

Further information regarding detailed procedures will be communicated at a later stage.

About the UCI
The Union Cycliste Internationale (UCI) is the world governing body for cycling recognised by the International Olympic Committee (IOC). The UCI’s mission is to develop and promote cycling, in close collaboration with National Federations, as a competitive sport, as a healthy recreational activity or as a means of transport.

About WFSGI
The World Federation of the Sporting Goods Industry (WFSGI) is the world authoritative body for the sports industry officially recognized by the International Olympic Committee (IOC) as the industry representative within the Olympic Family. The WFSGI is an independent association with no objective of economic character for its own gain and formed by sports and sports-inspired leisure brands, manufacturers, suppliers, retailers, national/regional federations, industry and trade associations and all sporting goods industry related businesses."

BACKRACE!

Finns också som evenemang på min Facebook-sida där du kan ange att du kommer: https://www.facebook.com/events/775734155875684/

Vi kör. Imorgon ska vi se om någon fixar att cykla hela backen. Det borde ju gå, någon ska väl kunna klara av den? Om du inte vill, eller kan, cykla så kan du ju dyka upp för att se när andra försöker sig på "den omöjliga backen". Jag lovar att det blir kul!