2024-10-25

Den röda tråden; träning 8 dagar i rad!

Hej och god morgon,

Kanske ingen tråd, men det blev några röda linjer igår. Jag körde för åttonde dagen i rad och den mängden har jag känt av. Dessutom så sover jag lite sämre på grund av armen så det ska bli väldigt skönt med en vilodag idag. Jag är kanske lite ivrig i att komma igång igen med träningen men det har fungerat ganska bra ändå att köra så många dagar i rad, det är först senaste två passen som det tagit emot.

Om det var spontana intervaller igår så var det desto mer uppstyrt i förrgår. Då körde jag nämligen klassiska 4x4-intervaller på min Neo Bike i ERG mode. För min egen skull och för övriga intresserade så var belastningen på 350 watt. Det kändes lätt i början men mot slutet så trodde jag inte att jag skulle klara av det, precis så som det ska vara. Jag klarade dock av det och hade en riktigt bra känsla efteråt.

Kollar lite data efter avslutat mörkerpass, igår det är viktigt med bra belysning nu när det blir allt mörkare tidigare på kvällarna.

Statusen på armen är att rörligheten hela tiden blir bättre och jag klarar av mer saker. Den gör dock väldigt ont varje morgon och någon timme in på dagen. Precis som väntat så är jag klen i både hand och arm också men det tänker jag blir bättre snart igen. Mest av allt så ser jag fram emot smärtfrihet och att sova riktigt gott.

Fredag och dessutom löningsdag för många. Hoppas att du får ett skönt avslut på veckan och en fin helg. Tack för att du läste och på återhörande, hoj!

Genom mina samarbeten kan jag erbjuda dig följande rabatter:
Koden Henrik10 ger 10% på https://hypericenordic.com

2024-10-22

Började veckan på topp!

Hej och god tisdagsmorgon!

Igår blev det en gravel-tur igen och denna gången i mörker. Jag kom iväg vid 19-snåret och var ute i två timmar och tio minuter. Benen kändes helt okej men armen/handen gillade inte riktigt att skaka grusväg så länge så antingen får jag bli lite bättre innan jag kör några längre pass på grus annars får jag nog hålla mig till asfalt ett tag till.

Det gör ändå gott för själen det där. Att få vara ute och trampa, känna mig lite stark igen. Som att jag är på gång. Jag känner också hur träningen gör mig gott och jag ser fram emot ännu en vinter där jag ska kunna mäta mina framsteg i träningen.

Gårdagens viltspaning bestod av en räv och en mus.

Även handleden gör ju framsteg varje dag känns det som. Så himla skönt. Nu kan jag skriva, äta och annat sådant där som jag inte kunde för bara några dagar sedan.
Passet igår var inte alls märkvärdigt i sig. Jag körde hårt i söndags och behövde ett lugnare pass. Planen nu är korta intervaller idag, längre intervaller imorgon. Något hårt/långt på torsdag, vila fredag, ett kort pass lördag och sedan tävling i källaren på söndag. Det kan bli en bra vecka det här.

Gårdagens runda:

En vänlig påminnelse om att ni fortfarande kan vinna en tävling till Schweiz med Happyride genom att rösta på ett videobidrag och svara på några frågor: https://happyride.se/tavla-och-vinn-resa-till-schweiz-rosta-i-var-filmtavling/ Ni har denna vecka på er men vänta inte utan tävla/rösta nu.
Här är vårt videobidrag från vår Schweiz-resa:

Idag blir det jobb, träning och styrelsemöte. Heja tisdag!

Genom mina samarbeten kan jag erbjuda dig följande rabatter:
Koden Henrik10 ger 10% på https://hypericenordic.com

2024-10-20

Titta han cyklar!

Hej och god morgon på dig!

Längtan blev för stor så igår begav jag mig ut på en tur utomhus igen. På dagen fyra veckor efter att jag ramlade och bröt armen. Sedan gipset togs av i tisdags för fem dagar sedan så har smärtan minskat och rörligheten ökat. Skönt att känna att det går åt rätt håll och att jag märker skillnad. För er som sett min video om rörligheten i handen/armen så vet ni att utgångsläget inte var speciellt bra. Fortfarande lite frustrerande stunder med en hand/arm som inte fungerar som jag vill, som när jag tappade mitt garmin-fäste fyra gånger när jag skulle montera det på styret igår. Men det kommer!

Min plan A var att sitta på min MTB på vägar och inte i skogen men vinkeln för handleden att hålla i styret på min MTB funkar inte riktigt än. Så det blev gravel-cykeln där jag kunde hitta några grepp som fungerade bra. Att det sedan såg ut som Chris Froome med armbågarna utåt fick gå för den här gången.

Det blev 75 minuter gravel med ganska lite kupering. Jag ville inte ha några branta backar att åka utför då jag inte riktigt litade på förmågan att göra hårda inbromsningar eller behöva reagera snabbt på potthål eller annat.

Det var så himla skönt att vara ute och cykla igen, en sådan frihetskänsla, att få känna fartvinden i ansiktet och uppleva naturen på nära håll. Längtar nu efter ett riktigt långpass för det är nästan två månader sedan jag cyklade distans. Så mycket som man tar för givet och som plötsligt bara kan ryckas undan. Jag är så tacksam för vad kroppen klarar av och att jag får känna den här härliga känslan igen.

Idag ska jag bland annat cykla i källaren och kolla på när Sverige, med Filip i laget, möter Finland i U19 Euro Floorball Tour.

Tack för att du läste dagens inlägg, nu kör vi söndag!

2024-10-18

Bilder och resultat från Faluns crosstävling samt ny FTP och ny allergi!

Hej och god morgon!

Lite bilder från mig såhär i början av inlägget. Lägg gärna märke till norskan i vitsvarta kläder med nummer 7. Hon cyklade uppför springbacken alla varv utom ett då hon blev trängd. Det var det nog inga killar som mäktade med. Imponerande att se, verkligen. Jag har själv försökt förra året och insåg att det där var bara att ge upp. Kul när det kommer någon och lyfter det hela en nivå till.

Cecilia och Malte Dahlgren levererade i vanlig ordning: https://www.flickr.com/photos/103370239@N08/albums/

Häftigt med kvällstävling och kul att vara där och titta i mörkret och kylan. Även lite häftigt som cyclocross-fan att få höra lite av cyclocrossens modersmål pratas på Lugnets cykelarena. Där trivdes jag och så kul att få träffa så mycket cykelfolk. Nästa gång kanske vi kan bli ännu fler i publiken för det där var kul på riktigt. Damernas tävling var spännande in på mållinjen och det är lätt att bli ödmjuk när man ser hur fort eliten cyklar.

I onsdags så fixade jag också min tand där lagningen hade gått sönder. Skönt att ha det gjort och att få tillbaka normala tänder igen. Jag hoppas verkligen att lagningen sitter kvar nu. Jag spelade också in en kort video om min rörlighet i handleden så att jag kan se mina framsteg sen. Titta gärna om du vill se hur stel jag är:

Igår så bestämde jag mig med kort varsel (6 min före start) om att köra etapp 1 i Tour of Watopia. Jag behövde träna men var verkligen supertrött och hade klent med motivation. Därav att jag kollade om det fanns något event jag skulle kunna köra för att få det gjort.
På banan igår så var det en längre backe så jag passade på att trycka till lite och höjde upp min FTP från 285-299 watt. En rejäl ökning och för att vara mitten på oktober och ha en viloperiod bakom mig så känns det här riktigt bra.
Nu är det bara att fortsätta ta kliv i rätt riktning så kan nog det här bli ganska bra till slut.

Igår så fick vi också besked om att Frida är glutenintolerant. Samt att vi fick bekräftelse på misstänkt jordnötsallergi. Så efter hennes innebandyträning så åkte vi till Willys och spanade in utbudet på glutenfria varor. Det blir lite nytt och lite anpassningar framöver men så skönt att kanske ha hittat orsaken till att hon under en lång period har haft väldigt ont i magen då och då.

Idag är det fredag, jag ska jobba i vanlig ordning men sedan blir det glutenfria tacos och träning. Tack för att du läste, ha det gott och på återhörande. Trevlig helg!

Vill du ha rabatt på cykelprodukter? Genom några av mina samarbeten kan jag erbjuda följande rabatter: Den här länken ger 10% på Sirokos produkter: https://srko.co/henrikoijer

2024-10-16

Jag är fri!

Hej,

Nu är jag (nästan) fri som en fågel igen. Gipset från min operation av underarmen tillsammans med tillhörande stygn togs bort igår. En sådan lättnad. Det var ju ett rejält gips och mycket jobbigare att ha än det gips som jag hade från olyckan i Schweiz och fram till operationen.
Det där handledsstödet ska jag ha, enligt läkaren; "du kan ta av det om du tränar eller tvättar dig" och enligt arbetsterapeuten; "om du behöver stöd eller lite vila och avlastning". Min tolkning är att jag kan ha det när jag vill och känner för det. Fyra veckor framöver ska jag ha det och sedan ska jag tillbaka till lasarettet för att se hur det är med rörlighet och så blir det nya röntgenbilder.

Frihetskänslan när jag kunde hålla i styret med högerhanden igen. När jag var inne på lasarettet och berättade att jag hade cyklat dit så fick jag höra "Jahaja, du är en sådan patient". Gissar på att det var bra?!

Området kring min armbåge är ungefär lika färglatt som träden och buskarna här utanför. Det var en riktigt fin höstdag igår.

Nu har jag inga restriktioner förutom att JAG FÅR INTE RAMLA PÅ HANDEN. Läkaren sa att om jag mot förmodan ramlar så får jag ta emot mig med allt utom handen, "använd huvudet om det krävs". Så jag ska vara försiktigt.

Min handled ser lite krokig ut tycker jag och rörligheten är usel. Det var faktiskt så att arbetsterapeuten konstaterade att det var väldigt dålig rörlighet. Hon sa också något i stil med att jag skulle göra övningarna jag fick med mig "så får vi se hur bra det blir sen". Inget snack om att jag blir helt återställd där inte. Det är ju vad det är men jag ska göra mitt bästa för att få tillbaka min rörlighet igen.

Någon timme efter att jag blivit befriad och testat min rörlighet så gjorde det riktigt ont i handleden. Nästan jämförbart med när jag bröt den faktiskt. Men det blev lite bättre igen efter ett tag och alvedon och ipren hjälpte till lite ytterligare.

På kvällen igår så körde jag Zwift Racing League. Mest som utfyllnad i laget men det är en roll det med. Loppet tog 29 minuter, jag hade 19 minuter i zon 5 och 9½ minut i zon 4. Jättejobbigt! Min FTP är nu 285 watt, när jag var i bra slag för ett par år sedan så var den nog 345 watt. Så jag har lite att jobba för även med benen denna vinter. Å andra sidan så brukar jag kunna börja vinterträningen med en FTP runt 280-290 så det i sig är helt normalt efter en period med mycket vila.

Idag, onsdag 16:e oktober, så är det internationell cyclocross-tävling på Lugnet i Falun. Med deltagare från minst 9 länder och i mörker. Det kommer att bli något alldeles extra det. Ses vi där?!
Starttider:
Herrar Junior 16:50
Damer Junior 17:50
Damer Elit 18:50
Herrar Elit 20:00

Som en lite tröst/pepp till mig själv så beställde jag nya vintercykelkläder från Siroko. Jackan till vänster och byxorna är jag mest spänd på då det är från deras nya Deep Winter-kollektion. Tröjan i mitten är en av deras M4 som funkar bra i några plusgrader och jag har redan två andra sådana. Stor favorit med andra ord.
Använder du min samarbetslänk så får du 10% på allt i Sirokos sortiment: https://srko.co/henrikoijer

Nu ska jag filma rörligheten i min handled och sedan göra mina övningar. Tänker att det kan vara intressant att dokumentera hur det ser ut nu och sedan jämföra med hur det är om några veckor.

Tack för att du läste dagens inlägg, ha det bäst så hörs vi snart igen och ses kanske på Lugnet i kväll?!

2024-10-10

På rätt väg

Hej och god morgon!

Senast vi hördes så var det fredag, jag hade opererats på onsdagen och fixat mina tänder på torsdagen. Torsdagen körde jag på som vanligt med livet, jobbade, var till tandläkaren och hade möten. Kände mig som stålmannen. Sen fick jag riktigt ont i armen mot kvällen. Sjukskrev mig på fredagen och tillät mig att vila lite under dagen. Som exempel tog jag en 2½ timmes tupplur runt lunch...

På lördagsmorgonen tog jag min sista starka värktablett efter att ha minskat dosen och nu har det gått ett drygt dygn helt utan någon smärtlindring. Det gör lite ont emellanåt och det svider en del i operationssåren under gipset men det känns ändå helt okej.

Jag har kunnat börja göra saker med högerhanden också. Som att jag för första gången sedan armbrottet knöt mina egna skosnören i helgen. Jag känner en sådan tacksamhet för så många småsaker nu som man annars bara tar för givet.

På söndagen så gjorde jag en väldigt kort insats som funktionär på Faluns crosstävlingar i SWE-Cup. Nu i helgen är det UCI-tävlingar i Täby, Falun kör en UCI-kvällscross på onsdag 16e oktober och nästa helg är det UCI-tävlingar i Varbeg. Fem UCI-tävlingar på 9 dagar alltså!

Även om det i stora drag går åt rätt håll så har jag också haft bakslag. Som att jag i lördags hade sönder lagningen av min ena framtand. Nåväl, jag träffar ortopeden på tisdag för att bli av med det stora gipset och tandläkaren på onsdag. Tränar gör jag igen sedan i lördags. Jag är på rätt väg.

Idag ska jag unna mig en beställning från Siroko. Det är dags för lite nya cykelkläder inför vintern.

Påminner er om att tävla/rösta för en chans att vinna en resa till Schweiz Tävla och vinn resa till Schweiz – Rösta i vår filmtävling! – Happyride.se

Tack för att du läste, ha det bäst!