Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2017-03-31

Min rygg...

Hej!

Nu har jag haft ont i ryggen sedan i tisdags, det går dock åt rätt håll och det blir lite bättre för var dag som går. Första dagen så fick jag sådana där smärt-hugg om jag rörde mig och fick ju som bekant krypa till barnen för att väcka dom i onsdags. Det här med att jag fick ryggproblem i tisdags kan ju kanske förklara varför jag hade stumma skitben i måndags också? Muskulaturen var nog på gränsen redan då och sedan gick jag över gränsen i tisdags när jag bar Frida. Hur som helst, igår fick jag inte sådana där hugg (inte så många gånger i alla fall) utan hade mest ont hela tiden. Skönt ändå att slippa den där akuta smärtsignalen som får benen att vika sig...
Jag har ont i ryggslutet, typ i höftpartiet. Smärtan sitter där och det är väl svullet av någon inflammation eller liknande, vilket gör att jag inte kan sträcka mig och räta ut ryggen. Så min hållning är ungefär såhär:

Sådär kan jag inte gå runt, det fattar ju vem som helst. Man ramlar ju framåt då. Så jag kompenserar med böjda ben. Fötterna och knäna lätt utåt. Ungefär såhär:
Det där gör ju att jag slipper gå med käpp för att hålla mig upprätt, men det blir ju en belastning på andra delar av kroppen. Benen tar lite mer stryk och kanske ger det någon annan belastningsskada om jag håller på sådär hela dagarna.

Mest ont får jag om jag står rakt upp eller sitter ordentligt. Att sitta framåtlutad med stöd är egentligen det bästa, vilket jag ju faktiskt gör om jag cyklar!
Vinkel på höftpartiet och med ett styre i näven så avlastar jag också belastningen på ryggen! Så jag har testat att köra testcykel faktiskt och det gick riktigt bra. Det är faktiskt den stund som jag haft minst ont under dom senaste dagarna, när jag trampade på den. Direkt efteråt när jag var varm i kroppen så var jag också som mest rörlig. Kunde nå med fingrarna till golvet med sträckta ben. Jämfört med att knappt nå ner till halva smalbenen annars. En vanlig dag utan ryggproblem kan jag sätta knogarna i golvet och en bra dag når jag ner med handflatorna.

Så bara för att testa så körde jag en fyra på 370 watt igår. Funkade skitbra! Älskar det här hur kroppen fungerar ändå. Jag går runt som en stel gubbe hela dagarna men kan klämma fyror på bra watt. Har sagt det förr men kan säga det igen, min kropp är anpassad efter cyklingen.

Så idag tänkte jag testa att köra Kompiskampen ändå. Vi får väl se hur det går. Med tanke på dom senaste dagarna så är kanske inte muskulaturen helt på topp, men det får visa sig. Att cykla utomhus är dock uteslutet med tanke på att det då kan bli stötigt och krävas balansering. Men en stabil Monark i källaren klarar jag av.

I förrgår så fick jag se lite norrsken, det var fint!

Fick en grym respons på gårdagens inlägg om vilken cykel jag ska köra på i sommar, kul att se. Jag hade ungefär dubbelt så många besökare igår som jag har en normal dag!

Vi hörs lite senare idag om hur min spännande fredag varit!

1 kommentar:

  1. Massage flera gånger i veckan gjorde attjag kunde köra cykelvasan och träningen sista veckorna inför med ryggskott. Massage både före o efter träning o stretching av ryggen gjorde att det gav med sig.

    SvaraRadera