Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-04-26

Nu har Femke Van den Driessche fått sin dom för cykeln med motor

Så ja, nu kan vi äntligen stänga kapitlet om Femke och hennes cykel med motor, som upptäcktes under cyclocross-VM i vintras.

Cykeln som man fann motorn i stod i depån och var utrustad med en Vivax-motor, som enligt vad jag förstår väger 1.8 kilo inklusive batteri och ger 200 watt (det kan kanske finnas andra varianter). Motorn kontrollerades med bluetooth via en knapp som satt under styrlindan.

Femke blir avstängd från 11:e oktober 2015 fram till och med 10:e oktober 2021 och blir därmed också av med U23-gulden från både det Belgiska- och Europeiska mästerskapet. Hon ska också återbetala alla prispengar och lämna tillbaka priser till arrangörerna för dom tävlingar hon kört sedan 11:e oktober. Hon får 20.000 schweizerfranc i böter vilket motsvarar ungefär 167.000:- och hon får stå för rättegångskostnaderna.

Laget hon tävlade för får inget straff utan hon bedöms alltså ensam vara helt ansvarig för motorn i ramen.

Hela Internationella cykelförbundets pressrelease i frågan kan ni hitta här: http://www.uci.ch/pressreleases/the-uci-announces-disciplinary-commission-decision-the-case-femke-van-den-driessche/

3 kommentarer:

  1. Såg du dokumentären som fransk(?) eller spansk(?) TV gjort där de filmade eliten i ett lopp med värmekamera för att se vilka cyklar som hade onormalt höga temperaturer i cykelram och däck under extra krävande delar av ett lopp. Väldigt intressant! Det var möjligt att gömma motorer och batteri på väldigt olika sätt på en cykel. Enligt denna film skulle man behövt undersöka ett stort antal cyklar som påvisat väldigt konstiga temperaturer på onormala ställen under loppet.

    SvaraRadera
  2. Såg du dokumentären som fransk(?) eller spansk(?) TV gjort där de filmade eliten i ett lopp med värmekamera för att se vilka cyklar som hade onormalt höga temperaturer i cykelram och däck under extra krävande delar av ett lopp. Väldigt intressant! Det var möjligt att gömma motorer och batteri på väldigt olika sätt på en cykel. Enligt denna film skulle man behövt undersöka ett stort antal cyklar som påvisat väldigt konstiga temperaturer på onormala ställen under loppet.

    SvaraRadera
  3. Italiensk väl? Var väl från Stradd Bianchi?

    SvaraRadera