Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-04-28

Cykelpendling

Proffspendling back in the day (juli 2010, som också var starten på min "comeback").

Jag har alltså cykelpendlat i olika stor utsträckning sedan juli 2010, då jag började jobba på husfabrik i grannstaden Borlänge. Tre mil enkel väg gjorde att jag fick ihop en Vätternrunda i veckan och det gjorde att jag snabbt blev starkare som cyklist igen.

Med jämna mellanrum så får jag frågor om just cykelpendling. Hur jag gör, om jag har några tips och så vidare. Så jag tänkte skriva lite om det här så får ni min syn på saken. Jag cykelpendlar ju inte varje dag nu för tiden, utan det blir bil ibland och buss ibland också. Det som passar bäst just för dagen helt enkelt.

Omklädning
Där jag jobbar nu har jag förmånen att ha dusch på arbetsplatsen, så nu går det väldigt smidigt. Tidigare så hade jag tillgång till dusch i grannfastigheten, där ett dotterbolag höll till. Så det löste sig också ganska så smidigt. Vill man cykla så att man blir svettig eller skitig så vill man ju kunna duscha innan arbetsdagen. Skolor, idrottshallar, gym, hotell och andra företag brukar kunna ha duschar. Finns något sådant i närheten av ditt jobb och har du kanske någon sådan kontakt?
På jobbet har jag alltid skor och handduk. Idag åkte jag bil till jobbet och då tog jag med en ryggsäck med ombyteskläder som jag lämnade på kontoret, på så vis slipper jag ta med mig kläder varje gång jag cyklar till/från jobbet. Ibland kompletterar jag jobbgarderoben med strumpor, kalsonger och en T-shirt som jag rullar ihop och lägger i en plastpåse. Får precis plats i ryggfickan.
Det är lyxigt att cykla utan ryggsäck, så det försöker jag göra i så stor utsträckning som möjligt.

Mat
Med mat så gör jag lite olika, ibland äter jag ute, ibland tar jag med mig mat och ibland så har jag köpt mat i förväg som ligger i frysen/kylen på jobbet. Ett tips är att om man gör en matlåda med mat som gärna kan blandas så kan man faktiskt ha en matsäckscykelflaska. Jättesmidigt att ta med, antingen i flaskstället eller i en ryggficka på cykeltröjan.

Bra utrustning
Givetvis en fungerande cykel. Men det behövde jag väl inte ens skriva? Skärmar är bra för att man slipper bli skitig och det känns lite bättre att cykla när det är blött på vägarna. Cykeldator ger extra krydda, bra belysning är ofta ett måste. Jag brukar köra med dubbla lampor, men bara en igång. På så vis har jag alltid en backup om en lampa slutar att fungera.
Alltid reservslang, däckavtagare, multiverktyg och minipump med mig. Med sadelväska så slipper du ha det i ryggfickan.

Ta inte den kortaste vägen
Ibland så säger folk att det inte är någon mening att cykla till jobbet för att dom har så kort mellan hemmet och arbetsplatsen. Då säger jag alltid att man inte behöver ta raka vägen till jobbet. Vill man få lite träningstid så kan man faktiskt köra en omväg eller en runda först. Eller efter jobbet, beroende på vad som passar bäst.

Ta olika vägar
Variation förnöjer. Gör det inte tråkigt att pendla, testa nya vägar. Jag har tre fyra olika vägar till jobbet som tar ungefär lika lång tid. Dessutom så tar jag andra alternativ då och då också. Cyklar man samma väg dag ut och dag in så blir det lätt lite tråkigt. När jag är ute och tränar så brukar jag ofta försöka undvika pendlingsvägen, just för att jag redan cyklat dom så mycket.

Träning i pendlingen
Jobbpendlingen är ju ett perfekt tillfälle att kombinera träning med transport, så gör transporten till ett högeffektivt träningspass! Kör full fart från dörr till dörr, kör en del av sträckan i full fart eller dela upp sträckan i intervaller. Om det är kuperat så kan du köra full fart i backarna. Har du många ställen där du behöver stanna (korsningar, rödljus och liknande) så kan du köra startträning genom att från stillastående spurta igång under 10-30 sekunder.  Spurter kan du ju också köra även utan start och stopp.
Ett tag hade jag en egen topplista på jobbet med mina pendlingstider, där jag körde full fart hela vägen och försökte ta nya rekord. Väldigt bra träning! Sedan cyklade jag lugnt hem på eftermiddagen.

Cykla snyggt
Vill avsluta med den uppmaningen; cykla snyggt! Gör inga idiotgrejer i trafiken, riskera inte din egen eller andras hälsa. Var en god förebild. Hälsa på andra!

5 kommentarer:

  1. Tack för en bra artikel! Hur förvarar du cykeln medan du arbetar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Min arbetsgivare har faktiskt investerat i låsbara cykelboxar. Men jag brukar smyga in min cykel i ett låst förråd i företagets garage. Ibland har jag den på kontoret om jag vill ha det lite extra fint.

      Radera
  2. Tack för ett jättebra inlägg som även fångar in mina egna tankar om cykelpendling.
    Bra även att du skrev om rödljusintervaller, jag vet inte hur många gånger jag har blivit omkörd av mamils vid rödljus då ljuset är rött... Det är ju mycket bättre (och säkrare) att stanna och sen starta vid grönt ljus och om man har glömt att växla ner får man ett ännu tyngre start på intervallet.
    Tack än en gång!

    SvaraRadera
  3. Älskar att cykelpendla, gör det varje dag året rund. Ofta många extra rundor,både före och efter jobbet :-)
    Tack före ett bra inlägg :-)

    SvaraRadera