Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-05-28

Dalacup #2 i Linghed

Hej!

Vilket bra varv det där var att tävla på. Kändes säkert hela tiden och vägen var som ni förstår skitfin. Visst, inte mycket till kupering eller igångdrag men ändå. Myspys och kanon att träningstävla på. Dessutom är varvet relativt öppet så vinden som blåste igår kom åt oss ganska så bra och gjorde tävlingen riktigt hård. En annan som gjorde tävlingen hård var Pontus Kastemyr som efter en hård öppning på loppet kom iväg efter ett par kilometer. Efter ytterligare någon kilometer så kom jag iväg med två andra. Inte för att jag stötte, utan för att jag gick upp, tog en hård förning och någon släppte lucka i klungan. Vi tre blev snabbt två men jag och Niklas fick till ett bra samarbete och kunde så småningom ansluta till Pontus i täten.

När vi kom ikapp Pontus så gasade han på rejält och vi blev ganska snart ensamma framme i täten. Jäklar vad den gossen kunde hålla gas. Vi tuffade på och efter två varv vände jag mig om på den långa målrakan med kantvind och såg en grupp som höll riktigt bra fart med spillror av klungan bakom sig i motlutet. Pontus och jag höll ändå ganska så bra fart och jag trodde nog att vi skulle kunna hålla undan. Men ute på tredje varvet så närmar gruppen bakom sig och när vi nästan kört tre varv så förstår Pontus och jag att vi inte håller tillräckligt hög fart. Pontus attackerar strax innan varvning till det sista av fyra varv men jag tvekar en sekund och därmed är chansen att hänga med honom borta. Hade helst hållit undan till efter den lilla målbacken men gruppen kommer istället ifatt när vi går in i den. Hoppas att det ska vara ett bra samarbete så vi ska kunna hämta in Pontus men istället attackerar Magnus Darvell i botten av backen och får en lucka.

Magnus går förbi Pontus i en jäkla fart men i medvinden så hittar Pontus nya krafter och ansluter till Magnus. De grabbarna loss på sista varvet var förstås ingen hit för någon av oss andra. Jakten i gruppen är inte idiothård heller och ett halvt varv senare så inser gruppen att det är kört. Placeringarna 3-11 blir kampen istället om. Jag har, bortsett från en hård förning direkt ut på sista varvet använt mig av "jag har varit loss i 2½ varv, ni får jobba"-kortet och därmed kunnat vila upp mig något genom att sitta långt bak i gruppen. Några småattacker blev det men samlad grupp bakom tätduon mot mål där Erik Wallén blev snabbast i gruppen och jag näst snabbast. Jag blev därmed fyra då Magnus Darvell vann och Pontus Kastemyr drog 365 snittwatt i nästan en timme och tio minutervilket räckte till en andraplats på Dalacupen.

Mysig tävlingsplats

Ledarbilen för dagen och ett glatt gäng cyklister.

Ett glatt gäng innan start.

Här är vi på sista varvet och jag har väl fått äran att bli inhämtad.

När det ser ut så här så vet man att jakten på utbrytningen är körd.

Fint i Klockarnäs!

Janne Jakobsson spelar trött efter målgång.

Efterhäng och mållista.

Efterfest.

Resultat:
F13-14
1. Ida Danielsson

Motion:
Peter Danielsson

Herrar:
1. Magnus Darvell (elit)
2. Pontus Kastemyr (elit)
3. Erik Wallén (elit)
4. Henrik Öijer (elit)
5. Jesper Larsson (elit)
6. Jonathan Hedbys (elit)
7. Jan Jakobsson (veteran)
8. Adam Steen (elit)
9. Robert Reyier Österling (veteran)
10. Niklas Kindåker (veteran)
11. Henrik Sandén (veteran)
Poäng för fullfölt lopp:
Ewan McCarthy (elit), Jonas Axforsen (veteran), Jonas Gillberg (veteran), Peter Bäck (veteran), Sten Nerell (veteran)

I spurten klämde jag till med 1150 watt i max, 944 under 5 s och 900 på 8 s. 328 watt i 20 minuter är fan inte fy skam det heller...
Distans: 47,13 km
Tid: 1:09:42
Medelfart: 40,6 km/h
Maxfart: 56,9 km/h
Höjdstigning: 235 m
Medeltemperatur: 7,9 °C
Medelpuls: 88 % av maximal (172)
Maxpuls: 95 % av maximal (187)
Medelkraft: 289 W
Max kraft: 1.150 W
Max Avg Power (20 min): 328 W
Max Avg Power (5 min):314 W
Max Avg Power (1 min): 504 W
Max Avg Power (5 s):920 W
Balans vänster/höger: 53/47 %
Medelkadens: 91 varv/min
Maxkadens: 127 varv/min

Gårdagens race på Garmin Connect:

1 kommentar:

  1. Trevligt och kul cykellopp :-) Jag är mest imponerad över att du som enda deltagare körde i kortärmad tempodräkt i en snitt-temperatur på 7,9 grader! Burr säger jag :-P

    SvaraRadera