Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2011-10-26

Morgonztund

Jag skulle vilja skriva något om att SCF nu ska öka antalet medlemmar, så här skriver dom själva:
"Styrelsen har nu beslutat göra en kraftinsats för att nå de uppsatta målen när det gäller kvantiteten av medlemmar mm."
Det är ju superbra nyheter! Hur ska dom lyckas då? Jo, dom höjer licensavgifterna! Eh. Precis... MEN, i samma nyhet skriver dom också att:
"arbetar vi nu med att hitta partners som kommer att "fylla" medlemskapet med så stort värde att det klart överstiger kostnaden."
Så i år kanske vi får ett stort antal Postenstrumpor? Förr i tiden kostade en elitlicens bara någon hundralapp. Två eller tre kanske, sedan chockhöjdes licensavgiften men då fick vi en cykeltidning för den extra pengen "på köpet". Man kunde alltså inte välja att betala en lägre avgift och slippa tidningen. Efter någon säsong så slutade cyklisterna få tidningen men licensen kostade fortfarande lika mycket. Nu höjer man licensen för elit och veteran från 600:- till 700:-, ska bli spännande att se vad förbundet rotar fram för härliga goodiebags till oss aktiva. Juniorlicensen höjs från 400 till 500 och ungdomslicenserna höjs från 200 till 250.
Mer om avgifterna kan ni läsa här: http://iof1.idrottonline.se/SvenskaCykelforbundet/Nyheter/Egnanyheter/Nyaavgifter2012/
Ah, just ja. 2012 får alla licensinnehavare en utskriven licens av förbundet!

12 kommentarer:

  1. Jag åkte rätt mycket längdskidor förra vintern och även några lopp.Då upptäckte jag att det räckte med att vara medlem i en skidklubb och direkt så fick jag stå i tävlingsledet.Inget krångel med dyr licens eller nåt.Så hur kan det skilja så mycket i enkelhet?

    SvaraRadera
  2. @ Lasse. SSF beslutade för många år sedan att slopa "skidlicensen" pga de snöfattiga vintrarna. De tyckte väl att det slog lite väl ojämnt ut för oss sörlänningar.
    Vad beträffar SCF´s senaste tilltag så vet jag inte riktgit. Men det kostar ju säkert en hundring att trycka och skicka ut en licens till varje cyklist med tävlingslicens...

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig förstått vem som blir glad av de begränsningar som i dagsläget finns:
    - Med engångslicens är jag hänvisad till sportklassen (varför får man inte välja klass själv även om man bara kör enstaka tävlingar, bättre att försöka fylla tävlingsklasserna)
    - Varför måste jag välja Elit- eller Veteranlicens, låt mig betala en licensavgift istället och själv avgöra vilken klass jag vill anmäla mig i för varje tävling.
    - 700 kr förhindrar de som inte kör så många tävlingar att skaffa licens och därmed från att köra tävlingsklasser, trist!

    SvaraRadera
  4. Pinsamt och fullt av bristande insikt.

    Som vanligt får man väl, tyvärr, säga.

    SvaraRadera
  5. Okej jag gillar inte höjningen av licensavgiften då hundringen inte motsvarar nåt de aktiva får tillbaka av förbundet, jag försvarar inte heller de konstiga tidigare höjningarna med tidning, ej valmöjlighet etc. MEN!!!! Vad kostar cyklarna vi aktiva åker på? Har man råd att lägga dom pengarna så har man råd att lägga 700kr på en licens. Tippar på att de flesta elitgrabbarna får licensen betald (eller den halvan av klungan som är ELIT) och vad gäller veteranerna så drar nog de flesta in mer än 20tkr netto per månad, så det är eentligen småskit vi gnäller över! Hoppas de extra kronorna som kommer in går till rekrytering och inte till att trycka och skicka ut licenser.

    Jesper

    SvaraRadera
  6. Problemet är bara att tillhör man inte den där lilla klicken som får licens och tävling betald så blir slutnotan ganska hög för att överhuvudtaget kunna starta.

    Det är inte roligt längre och strumporna kan jag vara utan.

    SvaraRadera
  7. Men då rekommenderar jag dig Katarina att slopa utlandsläger, köpa billigare däck, sälja dina eventuella högprofilshjul, byta ner dig till en aluminïumram och du har en i carbon eller varför inte slopa an flaska vin nån helg och använda pengarna till att tävla istället dvs. betala 100kr mer för en licens. Annars kan man ju strunta i att lösa licens och åka GrandFondo´s eller andra Motionslopp för en 500kr per lopp. Då får man ju ialla fall fika i nån depå!

    Sluta gnäll !!!!
    //Jesper

    SvaraRadera
  8. Jesper: Hur mycket pengar man lägger ner på andra saker har såklart INGENTING med saken att göra. Eller vi kanske ska ta och höja priset på en liter mjölk till 20kr, alla som någonsin köpt något över säg 30000kr är förbjudna att "gnälla" då en guldtia hit eller dit är en piss i Nilen i jämförelse. Självklart måste man få ifrågasätta och granska prishöjningar oavsett hur mycket eller lite man har i lön..

    Och om Katarina tycker om vin lika mycket som cykling, varför är det just vinet hon ska spara in på? Hon kanske samtidigt klagar på de höjda vinpriserna på ett vinforum, där någon tycker hon ska spara in på cykellicenser istället för att gnälla på vinpriserna..

    Det skulle gå j-vligt illa för oss alla om vi "slutade gnälla" och betalade saker på stört utan att fråga oss vad vi fick för pengarna..

    SvaraRadera
  9. Men du Jesper, det var det jag gjorde, jag var nog den enda på XC-sm i år med en aluram.

    Gå på boysen istället din fegis.

    SvaraRadera
  10. Det var inget personligt gentemot dig Katarina även om jag när jag läser det ser att det ser så ut. Det jag skriver/menar gäller såklart främst elit och senior/veterancyklister, ffa kanske den sistnämnda kategorin. Kan man åka land och rike runt för att köra cx-tävlingar på 40min och "etapplopp" med en totaldistans över 4 etapper på runt 100-120km" så har man råd med 100kr i ökning över ett år! Du råkade med ditt inlägg bara få bära kappan åt alla!

    Och om jag har förstått det rätt så gick det utmärkt med Alu-ram.

    Jag tror inte prestationerna i Sverige styrs av material(vi har för liten konkurrens för att det ska spela in) utan träningsmängd/kvalitet men det har blivit inflation i högprofilshjul, el-växlar, wattmätare....visst kalla mig bakåtsträvare, men hur sjutton ska vi locka ungdomar med de kostnader på materialet som snart alla "måste" ha.

    De stora problemen i svensk cylkel är för få ungdomar/juniorer samt för få tävlingar, hoppas min x-tra hundring går till att finna lösningar på dessa problem

    //Jesper

    SvaraRadera
  11. No hard feelings Jesper.
    Dialog är bra, kasta skit är bara trist.

    Jag tror inte hundra kr extra på licensen löser problemen med ungdom/juniorer samt tävlingsutbudet. Personligen tror jag att man borde tänka tvärt om, sänka avgiften och satsa på volym, få fler tävlande i alla klasser.

    SvaraRadera
  12. "hoppas min x-tra hundring går till att finna lösningar på dessa problem"

    Ja, det är väl just det man tvivlar på..

    SvaraRadera