Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2011-10-25

CK Cyclesport.se bildar juniorteam 2012

Har inte sett det officiellt någonstans så det går kanske under kategorin skvaller då. Även om jag VET att man i CK Cyclesport.se jobbar på ett juniorlag under egen flagg. Cyclesport.se sponsrade ju ett juniorlag i Falu CK i somras, vilket juniorerna givetvis varit väldigt tacksamma för. Jag vet ju att grabbarna haft riktigt bra sponsring från Cyclesport.se och företag kopplade till den sidan. Jag skulle vilja sträcka mig så långt som att säga att junisarna haft bättre sponsring än många av elitcyklisterna i detta avlånga land, så dom har haft det riktigt bra på den biten. Utöver det så har man fått hjälp med annat kring själva cyklingen och man har fått prova på att tävla utomlands så det har nog varit en lärorik sommar för de i laget.
När det blev klart att Cyclesport.se skulle sponsra så var en av tankarna som for genom mitt huvud: "Varför kör dom inte ett eget lag, då det också finns en cykelklubb med samma namn?". Kanske var det omständigt att riva igång något eget när inga cyklister fanns att starta med, i Falu CK hade vi inte mindre än fem juniorer som nu varit aktiva under 2011. Nu tar alltså Dennis Nystrand och Cyclesport.se det steget och kör ett Team Cyclesport i egna föreningen. Dennis hade inför denna säsong lovat att hjälpa juniorerna under två år och eftersom samarbetet nu avslutats med Falu CK så kör han det egna racet.
Med detta sagt så är det ju givetvis våra juniorer han lovar att hjälpa också nästa år. Av de fem så går en upp i elitklassen och en annan har valt att fortsätta i Falu CK. Övriga tre har nog inte bestämt sig ännu, men jag gissar att en övergång till CK Cyclesport.se inte är långt borta. Nu står vi inte utan juniorer även om dessa skulle välja att lämna Falu CK då vi hade fem killar som tävlat i 15-16 och som nu går upp i junior, tre av dom är aktiva och hårt satsande cyklister. Det ska dock sägas att jag GIVETVIS hoppas att alla väljer att köra Falu CK nästa år.
Jag vet att inte alla gillar vad Dennis och Cyclesport gjort tidigare men personligen har jag inget emot karln. Att samarbetet mellan Falu CK och Cyclesport.se avbryts beror på en intern stridighet inom Falu CK som direkt påverkat Cyclesport.se, skulle man kunna säga.
Som cykelfantast hoppas jag att juniorerna får bästa möjliga förutsättning för sin satsning.
Som klubbordförande vill jag att alla ska vilja representera Falu CK.
Som tävlingsmänniska känner jag givetvis att detta är ett nederlag och att the race is on!
Om jag ska fortsätta sätta ord på tankar kring detta med lagsatsningar och svensk cykelsport så vill ju klubbordföranden i mig att alla ska representera Falu CK, men för cykelsportens skull anser jag att junior och damlag inte ska bestå av fler än ungefär fyra cyklister. Detta eftersom det är för få som tävlar i junior och damklasserna och det blir väldigt tråkiga tävlingar om få lag står för väldigt stor andel av startfältet. Bättre då att ha tre fyra cyklister som verkligen får lära sig allt om hur en cykeltävling och dess taktik fungerar och att de i olika situationer får arbeta för varandra. På sikt tror jag att cyklisterna själva skulle tjäna på detta, även om det för stunden kan vara kul att få lätta segrar på grund av numerärt överläge. Jag tycker mig se en allt för stor satsning på att vinna tävlingar genom numerära överlägen istället för att finslipa ett mindre antal cyklister till att bli riktigt duktiga cykelryttare.
Nåja, mycket "prat" blir det ju. Skulle kunna sitta i timmar och prata om detta med er. För att sammanfatta: Cyclesport.se bildar juniorlag 2012 och någon eller några av Falu CK-juniorerna 2011 bildar stommen i laget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar