Hej!
301 watt. Trehundraen watt. Så många watt snittade jag på Dalacupen idag. I 76 minuter. Har väl aldrig snittat över 300 watt så länge. Det var hårt, det var regnigt, det var blött, det var kallt och jag hamnade i andragruppen redan efter ett halvt av tre varv.
505 watt i en minut (598 i 30 sekunder) räckte inte för att gå med de som attackerat. När jag sedan hamnade mellan grupper så blev jag tvärstum och kunde inte svara när en annan körde ikapp täten. Bittert.
Istället blev vi en andragrupp bakom de fem bortflyende. Där jobbade vi på, jag kände mig riktigt trött på andra varvet, hade krampkänningar och trodde jag skulle bli avhängd och få åka ensam.
Ut på sista varvet så bestämde jag mig. Jag ska åtminstone klå kamraterna i gruppen som nu var fyra man stark. De två som kändes starkare behövde jag bryta ner, så jag började använda lite list och rutin. Kände på slutet av varvet att det nog stod mellan två av oss i gruppen. Jag satte fart, kom iväg själv men han kom ifatt. Partempo sista biten.
Med två kilometer kvar så skickade jag ner 1118 watt i pedalerna och fick en lucka. Slet sedan hela vägen in till mål och höll undan. Vår grupp passerade linjen en och en. Vi var trötta allihopa.
I täten vann Erik Wallén. Den explosive gossen hade haft en bra resa och vann inte helt oväntat.
Dagens tre hjältar, som också var trafikvakter, var: Isac Bjerring, Mats Wahlen och Patrik Sahlander. Stort tack!
Resultat:
Ungdom:
Julia Lyngbaeck
Dam:
1. Antonia Gröndahl
Motion:
Lars Nilsson
Herrar:
1. Erik Wallén
2. Albin Larsson
3. Fredrik Frykberg
4. Petter Mattsson
5. Jonatan Bejmar
6. Henrik Öijer
7. Rasmus Andersson
8. Johan Wahrén
9. Christian Hjelte
10. Andreas Jonsson
Det började ju bra med att jag slog sönder pekfingret när jag markerade banan...
Före
Efter
Hemma och sliten
Två foton signerade Rickard Forsman. Den där snabba, gula, saken var inte med i tävlingen och det var tur för oss övriga...
Garmindata från dagens slit:
2015-05-12
Idag: Dalacupen Milsbovarvet
Idag är det dags igen. Dalacupen landsväg startar för ännu en säsong och denna gång kör vi samling vid Torsångs kyrka 18:10. Varmt välkomna alla. För herrar kör vi tre varv och för damer, motionärer och ungdomar kör vi två varv runt Milsbovarvet.
"Dalacupen är en distriktsserie i sporten cykel och grenen landsväg. Falu Cykelklubb, Velodrom CK och CK Parr är arrangör tillsammans med Dalarnas Cykelförbund. Vi kör så kallade linjelopp, alltså med gemensam start. Tävlingarna går på trafikerade vägar, utom vid Velodrom CK och CK Parrs tävlingar, så ta det försiktigt. Håll er på höger sida av vägen och ta det säkra före det osäkra.
Deltävlingar:
12 maj Falu CK Milsbovarvet (Samling/parkering vid Torsångs kyrka)
26 maj Falu CK Linghed (Start/Mål vid på Klockarnäsvägen, nära Lingvägen 55, parkering vid idrottsplatsen)
9 juni Velodrom CK (utanflör Velodromen)
23 juni Falu CK Svärdsjön runt Samling/parkering vid Höganäs badplats, ca: 1 km norr om Svärdsö kyrka)
7 juli Falu CK Milsbovarvet (Samling/parkering vid Torsångs kyrka)
21 juli Falu CK Linghed (Start/Mål vid på Klockarnäsvägen, nära Lingvägen 55, parkering vid idrottsplatsen)
4 augusti CK Parr
18 augusti Falu CK Svärdsjön runt Samling/parkering vid Höganäs badplats, ca: 1 km norr om Svärdsö kyrka)
Anmälan:
På plats från 18:10
Anmälningsavgift:
Gratis!
Start:
18:30 för samtliga klasser
Tävlingstid:
Ca: 60 minuter för herrar
Ca: 40 minuter för damer, motionärer och ungdomar
Klasser:
H+D Sport (junior, elit och veteranklasser)
P+F 13-14, P+F 15-16 och motionsklasser
Poäng:
Alla deltävlingar räknas. Alla som fullföljer får en (1) poäng, dessutom får de tio främsta poäng enligt: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
Anmälan/resultat:
För att underlätta för arrangören så får cyklisterna själva får fylla i en start- och mållista. Det går till som så att man fyller i sitt namn, sin klubb och tävlingsklass innan start. Efter målgång så kryssar man i att man fullföljt (för att få sin poäng) och om man var topp-10 (för att få extra poäng).
Givetvis ska vi försöka hålla koll vid målgången, men vid en klungspurt så vet oftare cyklisterna än publiken
vem som tog vilken placering. Finns möjlighet att filma målgången så gör vi det för att underlätta vid eventuella frågetecken.
Speciella regler:
Alla kör mot alla, oavsett klubbtillhörighet.
Det finns också en Dalaserie med MTB-tävlingar, mer info hittar ni här: www.scf.se/dalarna
"Dalacupen är en distriktsserie i sporten cykel och grenen landsväg. Falu Cykelklubb, Velodrom CK och CK Parr är arrangör tillsammans med Dalarnas Cykelförbund. Vi kör så kallade linjelopp, alltså med gemensam start. Tävlingarna går på trafikerade vägar, utom vid Velodrom CK och CK Parrs tävlingar, så ta det försiktigt. Håll er på höger sida av vägen och ta det säkra före det osäkra.
Deltävlingar:
12 maj Falu CK Milsbovarvet (Samling/parkering vid Torsångs kyrka)
26 maj Falu CK Linghed (Start/Mål vid på Klockarnäsvägen, nära Lingvägen 55, parkering vid idrottsplatsen)
9 juni Velodrom CK (utanflör Velodromen)
23 juni Falu CK Svärdsjön runt Samling/parkering vid Höganäs badplats, ca: 1 km norr om Svärdsö kyrka)
7 juli Falu CK Milsbovarvet (Samling/parkering vid Torsångs kyrka)
21 juli Falu CK Linghed (Start/Mål vid på Klockarnäsvägen, nära Lingvägen 55, parkering vid idrottsplatsen)
4 augusti CK Parr
18 augusti Falu CK Svärdsjön runt Samling/parkering vid Höganäs badplats, ca: 1 km norr om Svärdsö kyrka)
Anmälan:
På plats från 18:10
Anmälningsavgift:
Gratis!
Start:
18:30 för samtliga klasser
Tävlingstid:
Ca: 60 minuter för herrar
Ca: 40 minuter för damer, motionärer och ungdomar
Klasser:
H+D Sport (junior, elit och veteranklasser)
P+F 13-14, P+F 15-16 och motionsklasser
Poäng:
Alla deltävlingar räknas. Alla som fullföljer får en (1) poäng, dessutom får de tio främsta poäng enligt: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
Anmälan/resultat:
För att underlätta för arrangören så får cyklisterna själva får fylla i en start- och mållista. Det går till som så att man fyller i sitt namn, sin klubb och tävlingsklass innan start. Efter målgång så kryssar man i att man fullföljt (för att få sin poäng) och om man var topp-10 (för att få extra poäng).
Givetvis ska vi försöka hålla koll vid målgången, men vid en klungspurt så vet oftare cyklisterna än publiken
vem som tog vilken placering. Finns möjlighet att filma målgången så gör vi det för att underlätta vid eventuella frågetecken.
Speciella regler:
Alla kör mot alla, oavsett klubbtillhörighet.
Det finns också en Dalaserie med MTB-tävlingar, mer info hittar ni här: www.scf.se/dalarna
2015-05-11
Fortsatt cykelliv
Hej vänner!
Kul med den där Dalacupen ändå hörrni. Det blev ju lite i sista stund det där med tanke på att tillståndet kom idag och cupen startar imorgon... Potentiella flaggvakter får gärna höra av sig och alla kan väl hjälpa till att sprida informationen?
Men om vi börjar dagen med det som hände först så cyklade jag till jobbet idag. Via den frostiga skogen. Med sega ben, för mycket luft i däcken och en välfylld ryggsäck. Bra sätt att tvinga sig att cykla i skog kanske och jobbigt för benen.
Mycket på jobbet nu. Ni vet, deadlines och sånt. Så jag var tvungen att vara på jobbet så länge som möjligt och sedan så köttcyklade jag hem. Ebbah har ju nämligen cykelträning på måndagar och den börjar klockan 18. Hade tack och lov medvind så jag kom hem utan att vi behövde bli försenade. Massor av barn på Lugnet, 27 ungar bara i Ebbahs grupp.
Cykelskoj på Jungfruberget.
Kul med den där Dalacupen ändå hörrni. Det blev ju lite i sista stund det där med tanke på att tillståndet kom idag och cupen startar imorgon... Potentiella flaggvakter får gärna höra av sig och alla kan väl hjälpa till att sprida informationen?
Men om vi börjar dagen med det som hände först så cyklade jag till jobbet idag. Via den frostiga skogen. Med sega ben, för mycket luft i däcken och en välfylld ryggsäck. Bra sätt att tvinga sig att cykla i skog kanske och jobbigt för benen.
Mycket på jobbet nu. Ni vet, deadlines och sånt. Så jag var tvungen att vara på jobbet så länge som möjligt och sedan så köttcyklade jag hem. Ebbah har ju nämligen cykelträning på måndagar och den börjar klockan 18. Hade tack och lov medvind så jag kom hem utan att vi behövde bli försenade. Massor av barn på Lugnet, 27 ungar bara i Ebbahs grupp.
Cykelskoj på Jungfruberget.
Etiketter:
Falu CK,
Jobbpendling,
Ungdomsträning
Dalacupen startar imorgon!
Hej!
Jag har idag fått tillståndet för Dalacupen 2015. Detta betyder att den startar som planerat redan imorgon och följer i år detta program:
12 maj Falu CK Milsbovarvet
26 maj Falu CK Linghed
9 juni Velodrom CK
23 juni Falu CK Svärdsjön runt
7 juli Falu CK Milsbovarvet
21 juli Falu CK Linghed
4 augusti CK Parr
18 augusti Falu CK Svärdsjön runt
Mer info kommer inom kort. Imorgon gäller följande: Anmälan vid Torsångs kyrka från 18:10, start 18:30. Från P/F 13-14 och uppåt.
Jag har idag fått tillståndet för Dalacupen 2015. Detta betyder att den startar som planerat redan imorgon och följer i år detta program:
12 maj Falu CK Milsbovarvet
26 maj Falu CK Linghed
9 juni Velodrom CK
23 juni Falu CK Svärdsjön runt
7 juli Falu CK Milsbovarvet
21 juli Falu CK Linghed
4 augusti CK Parr
18 augusti Falu CK Svärdsjön runt
Mer info kommer inom kort. Imorgon gäller följande: Anmälan vid Torsångs kyrka från 18:10, start 18:30. Från P/F 13-14 och uppåt.
2015-05-10
Sänka ribban eller höja standarden?
Foto: Anders Almhed. Anders var med och langade åt mig och har lagt 89 bilder här: https://www.facebook.com/anders.almhed/media_set?set=a.850374001701529.1073741854.100001868115811&type=1&pnref=story
Stort tack till Anders Almhed och Kari Pakkanen för service igår, ovärderligt!
Jag ska inte sticka under stolen med att jag är oerhört besviken över gårdagen. En riktig tankeställare där jag funderat mycket på hur jag bör lägga upp både träning och taktiken för framtida lopp. Jag hade ju så bra ben att jag utan problem kunde gå med i den gruppen som jagade tätduon i en timme ungefär. Nu sticker jag ut hakan lite här, men jag tror faktiskt att jag hade kunnat jaga ikapp Micke och Axel också i loppets inledning. Kände mig grymt pigg. Jag hade med all säkerhet fått släppa dom igen efter en kort stund, men jag åkte och höll igen ganska länge i början av loppet.
Igår kväll och i morse så har jag funderat på om jag möjligen ska sänka ribban något och inte jaga toppresultat, utan kanske sikta någonstans kring 15:e. Eller om jag bara sak fortsätta köra mig sönder och samman på tävlingarna i jakten på dom där finare placeringarna. Det tar emot så mycket bara att tänka på att jag tex på ett lopp som igår bara ska låta typ 15 pers åka ifrån mig fast att jag kan hänga med dom och köra på säkerhet. Så himla tråkigt. Det hade kanske kunnat bli en riktigt trevlig upplevelse igår om jag bara bitit ihop lite mer och tagit mig över den där backen med täten? Dumt givetvis att vara sist i gruppen på stigarna innan backen då bara dragspelseffekten in i backen brände rejält i benen.
Nu vet jag med mig sedan många års tävlande att jag inte brukar vara riktigt i slag på våren, utan att jag brukar höja mig efter Borlänge Tour ungefär. Alltså om typ två veckor. Med Långa Lugnet om tre veckor som innebär långloppscup på hemmaplan så har jag bestämt mig för att jag kör all-in en tävling till. Funkar det bra på Långa Lugnet så fortsätter jag med det, går det på skit igen så börjar jag köra på säkerhet istället och siktar lägre.
Ska inte stansa några däck två dagar innan Långa Lugnet heller. Det är då en sak som är säker.
Stort tack till Anders Almhed och Kari Pakkanen för service igår, ovärderligt!
Jag ska inte sticka under stolen med att jag är oerhört besviken över gårdagen. En riktig tankeställare där jag funderat mycket på hur jag bör lägga upp både träning och taktiken för framtida lopp. Jag hade ju så bra ben att jag utan problem kunde gå med i den gruppen som jagade tätduon i en timme ungefär. Nu sticker jag ut hakan lite här, men jag tror faktiskt att jag hade kunnat jaga ikapp Micke och Axel också i loppets inledning. Kände mig grymt pigg. Jag hade med all säkerhet fått släppa dom igen efter en kort stund, men jag åkte och höll igen ganska länge i början av loppet.
Igår kväll och i morse så har jag funderat på om jag möjligen ska sänka ribban något och inte jaga toppresultat, utan kanske sikta någonstans kring 15:e. Eller om jag bara sak fortsätta köra mig sönder och samman på tävlingarna i jakten på dom där finare placeringarna. Det tar emot så mycket bara att tänka på att jag tex på ett lopp som igår bara ska låta typ 15 pers åka ifrån mig fast att jag kan hänga med dom och köra på säkerhet. Så himla tråkigt. Det hade kanske kunnat bli en riktigt trevlig upplevelse igår om jag bara bitit ihop lite mer och tagit mig över den där backen med täten? Dumt givetvis att vara sist i gruppen på stigarna innan backen då bara dragspelseffekten in i backen brände rejält i benen.
Nu vet jag med mig sedan många års tävlande att jag inte brukar vara riktigt i slag på våren, utan att jag brukar höja mig efter Borlänge Tour ungefär. Alltså om typ två veckor. Med Långa Lugnet om tre veckor som innebär långloppscup på hemmaplan så har jag bestämt mig för att jag kör all-in en tävling till. Funkar det bra på Långa Lugnet så fortsätter jag med det, går det på skit igen så börjar jag köra på säkerhet istället och siktar lägre.
Ska inte stansa några däck två dagar innan Långa Lugnet heller. Det är då en sak som är säker.
Etiketter:
Billingeracet,
Cykling,
Långloppscupen
2015-05-09
Billingeracet 2015
Hej!
Nu är jag i bilen på väg hem från Skövde och Billingeracet. Hade riktigt grymma ben, det kändes redan på uppvärmningen att dom var bra idag. Kunde därför utan större problem gå med långt fram idag och hamnade i en grupp från tredje placering och till ungefär 10:e. Där satt jag med till en lång backe efter 27 km där jag tvingades ge mig. Väntade in gruppen bakom, satte mig sist i den och sparade krafter. Ut på andra varvet så tappade jag en del luft ur bakdäcket och det blev bara sämre. Tappade gruppen om placeringarna 9-14 och stannade då för att fylla på bakdäcket med mer luft. Förr har jag kört med minipump men sedan förra året har jag kolsyrepatron för att det ska gå snabbt.
Tyvärr så krånglade den då det inte gick att punktera patronen så luften kom ut. Fick börja leta efter en pinne eller sten i lagom storlek att lägga i den där hylsan för att kunna punktera patronen. I mina desperata försök så hade jag också sönder ventilen. Lyckades i alla fall till slut få i luft men då hade jättemånga passerat och nu hade luften gått ur ben, däck och huvud. Nötte på i typ distansintensitet. Var trött och uppgiven. När det äntligen kom ikapp några så fick jag i alla fall några ryggar att följa. Höjde farten lite med ungefär milen kvar, en kille kom ifatt och jag hängde på honom till dom två sista backarna där jag fick släppa iväg honom. Passerade i alla fall två tröttingar och blev 18:e i elitklassen.
Det är bara att bryta ihop och komma igen. Var tyvärr inte tillräckligt förberedd för det här men det kommer ju fler chanser och då ska jag försöka ha bättre koll på material och kapacitet.
Efter lite drygt halva loppet där så ser ni att den blåa hastighetskurvan är nere på 0. Där stod jag i 5 minuter för att försöka få i luft i bakdäcket. Skulle ha haft den där minipumpen trots allt.
Appropå minipump så hittade jag en pump och ett multiverktyg på andra "varvet", återfås mot beskrivning.
Resultat Billingeracet 2015:
Damer:
1. Emmy Thelberg
2. Ivanda Eiduka
3. Sandra Backman
Herrar:
1. Axel Lindh
2. Mikael Flockhart
3. Lars Bleckur
4. Stefan Carlsson
5. Henrik Sparr
Här hittar ni kompletta (men preliminära) resultat från Billingeracet 2015.
Garmin-data från Billingeracet 2015:
Etiketter:
Billingeracet,
Cykling,
Garmin Connect,
Långloppscupen
Nu kör vi Billingeracet
Fint i Skövde!
Har spenderat natten på First Hotel Billingehus i samma rum som Henrik och Henrik. När hände det senast? Eller ja, det har ju aldrig hänt eftersom jag aldrig har delat rum med någon av grabbarna. Men bara att ha tre Henrik i samma hotellrum hör nog till ovanligheterna.
Käkade middag med Cykloteket Racing Team igår kväll och jäklar vad de käkade, tror inte det fanns mat kvar till övriga gäster när de lämnade matsalen..
Körde en del på banan igår, försökte få igång kroppskrället och så där. För det mesta är det riktigt fint, men det finns en hel del lerfläckar och lerhål också. Tror tyvärr att det kommer bli jobbigt för de längre bak i leden.
Jag gillar banan skarpt, hoppas att benen är med mig idag och att jag orkar hela distansen!
Mikael Flockhart, Henrik Sparr, Lars Bleckur, Daniel Brengdahl och Axel Lindh. Där har ni dagens tätgrupp.
Har spenderat natten på First Hotel Billingehus i samma rum som Henrik och Henrik. När hände det senast? Eller ja, det har ju aldrig hänt eftersom jag aldrig har delat rum med någon av grabbarna. Men bara att ha tre Henrik i samma hotellrum hör nog till ovanligheterna.
Käkade middag med Cykloteket Racing Team igår kväll och jäklar vad de käkade, tror inte det fanns mat kvar till övriga gäster när de lämnade matsalen..
Körde en del på banan igår, försökte få igång kroppskrället och så där. För det mesta är det riktigt fint, men det finns en hel del lerfläckar och lerhål också. Tror tyvärr att det kommer bli jobbigt för de längre bak i leden.
Jag gillar banan skarpt, hoppas att benen är med mig idag och att jag orkar hela distansen!
Mikael Flockhart, Henrik Sparr, Lars Bleckur, Daniel Brengdahl och Axel Lindh. Där har ni dagens tätgrupp.
Etiketter:
Billingeracet,
Cykling
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)









