Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2017-05-28

Bilder, resultat och tävlingsrapport från Långa Lugnet

Hej och god kväll!

Här har ni en kille som mår illa efter att ha tävlat i värmen idag. Temperaturen var uppe kring 26 grader och det är väl egentligen inte jättevarmt, men det är samtidigt få av oss svenskar som hunnit vänja oss vid någon värme ännu detta år.

Eftersom jag visste att det skulle bli varmt idag och formen inte riktigt varit på topp den senaste tiden så var taktiken ganska klar innan start. Jag ville göra ett bra och stabilt lopp och jag ville inte chansa på att gå ut för hårt och sedan köra bort mig. Smart och beräknande skulle bli dagens plan. Kör man för fort i värme så blir det lätt jobbigt och det kändes ganska viktigt att få ett okej resultat efter en lite småmotig start på säsongen.

Starten gick uppför mördarbacken och taktiken var att köra fort men inte gå på rött. Lyckades ganska bra med det även om jag fick trycka till över något krön för att hänga med gruppen jag hamnat i. Ut på det lättåkta och jag var ganska så avhängd runt en 30:e plats kanske men med några åkstarka gubbar i gruppen. Precis innan nästa stig så kommer vi ifatt en grupp som jag antar var andragruppen för tillfället. Jag hann med att passera några i den gruppen och hade samtliga i gruppen jag befunnit mig i bakom mig. Kommer ut på nästa grusväg i sällskap med Mikael Flockhart och Fredrik Lagercrantz (1:a och 3:a på Kolmårdsbiken). Det är inte långt till dom framför och pojkarna verkar ha gått lite på rött men jag håller mig bakom. Lagom till nästa motlut efter 8 km eller så så passerar jag dom och tar mig upp efter bästa förmåga.

Hamnar sedan med Erik Åkesson, Stefan Carlsson, Jonas Pettersson, Johan Lindbom, Daniel Wennergren, Emil Hedlund, Andreas Ringvall och Marcus Johansson. Jag lyckas göra i princip allting rätt och in i backen efter ca: 17 kilometer så är jag först i gruppen. Perfekt det då jag kan koncentrera mig på att hålla mitt egna tempo. Tappar lite i backen och kommer upp i svansen på gruppen. Sliter mig med genom nästa stigparti och täpper till luckan framåt.

Vi passerar någon cyklist och in mot Lugnet igen så går det rätt mycket uppför. Jag tänkte att jag kan nog köra 10 sekunder långsammare än övriga upp mot hopptornen och ändå köra ifatt dom utför ner mot Lugnet igen så jag släpper mer eller mindre frivilligt på slutet av loop 1 för att inte gå för hårt. Kommer upp till hopptornen och är då 10-15 sekunder efter sista cyklist i gruppen jag varit i men innan vi kört klart Gamla Mormor ner mot stadion så är jag ifatt igen.

Loop 1 är ungefär 28 kilometer lång och loop 2 börjar med en lättåkt del. Jag hänger med i svansen på gruppen och tar sedan några placeringar när det börjar gå uppför igen. Kommer in på nästa stig i en bra position men därifrån håller jag återigen mitt egna tempo för att inte gå för hårt i hettan. Tappar därför några placeringar och hamnar långt bak i gruppen igen innan backarna på Jungfruberget tar vid. Jag är nu efter gruppen men har också någon en bit bakom mig. Efter 35 kilometer så har hela tiden försökt spara mig från dom värsta ansträngningarna för att kunna ha något att trycka på med på slutet. Nu väntar den tuffaste biten och jag tycker ändå att jag har ganska bra driv fortsatt. Kommer ifatt och passerar en på den långa rotiga stigen och kommer in på rulle på nästa. Ner mot Lugnet igen och jag får dra lite för att hålla fart på vår duo.

Ut på loop 3 och vi har nu tuggat oss igenom ca: 46 av dom 62 kilometerna. Nu är det liksom ingen idé att spara på något längre utan finns det krafter kvar så ska dom ut. Jag kör på ut från stadion, kommer ifatt två till och får en svans på tre åkare. Får ett tag en lucka men efter en stig så är killen från slutet på andraloopen ifatt (Emil Hedlund). Det finns liksom ingen taktik kvar längre utan på tredjeloopen så bara kör jag så hårt jag kan med det jag har kvar. Emil kör ifrån mig, Jonas som släppte i början på sista loopen kommer ifatt mig. Jag har verkligen bränt allt när det är 7-8 kilometer kvar. Jag ser några fler bakom mig men kan ju stigarna och håller dom borta. Ner mot Lugnet igen och jag får en lite lucka på Jonas som jag lyckas hålla bakom mig in i mål.

Jag blev sextonde idag i riktigt hård konkurrens med alla dom bästa på plats. 4.46 från topp fem och 11:10 från vinnande Michael Olsson. Är jättenöjd med det för jag tror att jag fick ut maximalt av min kapacitet idag och då ska man inte vara annat än nöjd. Ser också på Strava att jag varit hyfsat snabb vissa partier. Det finns hopp!

Stort tack till alla som hejade och hjälpt mig fram idag. Extra stort tack till Linda som agerat langare och fotograf! Nu har jag 477 bilder från dagen att gå igenom. Här kommer tre av dom:

Magnus Sjödin har skickat några bilder till mig, här är en av dom:

Jonatan Stark har lagt upp 151 bilder i ett album på Facebook, här är en av dom:

Henrik Plyhm har lagt upp 58 bilder i ett Facebook-album, här är en av dom:

Preliminära resultat från Långa Lugnet hittar ni här.

Lite Garmin-data:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar