Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-08-31

Vinterdistans

Imorgon är det september, så snart är det vinter och då blir det sånt här:
Det är väl inte direkt någon hemlighet att jag gillar vintercykling. Jag gillar både misärpass, hårda distanspass i hög intensitet och att vara ute och njuta av fina skoterspår och vackra vyer. Jag hoppas på en vit vinter med många härliga distanspass.
Jag har väl haft turen att inte vara speciellt frusen av mig heller vilket givetvis underlättar vintercyklandet enormt. I vintras började jag dock känna av kylan lite mer så jag har kanske frusit lite för många gånger, eller så börjar jag bara bli gammal. 

Det går ju att hålla kylan borta med bra utrustning också. Mina vinterhandskar har till exempel några år på nacken vilket gör dom sämre mot kylan, men tack vare samarbetet med GripGrab så det blir nya vinterhandskar till denna vinter. Ullstrumpor och rejäla skoöverdrag är också ett måste och även nya skoöverdrag ska jag ha denna vinter, även dom från GripGrab. När det kommer till underställ så har jag en favorit från Craft som heter Active Extreme Crewneck. En schysst hjämmössa är också något alla cyklister bör ha, kika efter någon med vindstoppande egenskaper för åtminstone pannan. Jag har en trotjänare från Kalas.
Andra tips är ju att vid kallt väder inte spänna skorna hårt, utan helst väldigt löst. Detta för att ge tårna möjlighet att röra på sig och få lite varm luft runt sig. Ha en vindväst på dig, den tar bort mycket av fartvinden om man har turen att drabbas av sådant på träningarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar