Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2021-02-28

En stor skillnad mellan förra årets vinterträning och denna vinterträning

Hej och god morgon! 

Häromdagen så fick jag en fråga om min vinterträning, Zwift-tävlandet och formstatus. Får förvisso ofta frågor om liknande saker men ibland så fastnar en fråga lite mer än andra gånger. 

Min vinterträning har dom senaste åren byggt på en uppbyggnad och stegvis ökning i träningsvolym från november till maj. Oktober brukar jag ta det lugnt, cykla vid intresse och bara hålla igång lite. Vinterträningen kan inledningsvis innehålla lite alternativ träning men från ungefär mars så blir det mer renodlad cykelträning. Den kanske viktigaste ingrediensen i min vinterträning som också i hög grad påverkar min utvecklingskurva är den mentala biten. 

Min mentala periodisering en normal vinter:
Oktober: Ta det lugnt, cykla när jag känner för det. Fokus på återhämtning, titta inte på puls/watt osv.
November: Komma igång igen. Jag tränar men utan press och man får vara ganska dålig i november.
December: Hitta bra nivåer för min träning, hur hårt ska jag köra mina intervaller osv.
Januari: Nu är jag igång och har hittat en bra nivå, man kan säga att detta ska vara grundnivån i vinterträningen.
Februari: Dags att öka från den där januarinivån
Mars: Vår, säsongen närmar sig och nu behöver jag trycka till. Pressa mig mer, köra längre.
April: Dags att bli tävlings-redo, full gas. 
Maj: Säsongen börjar! 

Så jag har absolut mitt fokus på sommarsäsongen och att prestera bra under sommarmånaderna, hur det går under vintern är inte lika viktigt. Men självklart kul att vara stark ändå. Jämför jag mina prestationer på Zwift och i vinterträningen överlag så är jag något sämre denna vinter och det beror nog främst på två saker:
1. Jag använder min Wattbike som kraftkälla och inte mina Garmin-pedaler, pedalerna ger just nu 2-5% mer kraft.
2. Förra vintern hade jag ett stort mål redan i februari, vilket betydde att min mentala periodisering låg typ tre månader tidigare. Redan i december så gavs det gas med fullt mentalt fokus, vilket också gjorde mig bättre tidigare. Det stora målet i februari var Hero Dubai Hatta, en av tre deltävlingar i Hero World Series som vi hade blivit inbjudna till. 

Det här gjorde att jag både var lätt och stark redan i februari förra året, därför var jag också något bättre då än vad jag är nu. Jag är dock helt övertygad om att den formen kommer att komma även i år, fast lite längre fram på året. 

Här har ni min video från Hero Dubai Hatta 2020:

Så nu vet ni varför jag var lite bättre motsvarande period förra året jämfört med motsvarande period i år. Att pedalerna visar mer vet jag inte riktigt vad det beror på, en sak jag funderar på är att min Wattbike nu är tre år och aldrig har servats, det kanske finns någon förlust i drivlinan då eftersom den borde ha blivit något sliten med tanke på hur mycket jag tränar på den. 


Frågor på det? 

Igår körde jag en längre och lite hårdare tävling på Zwift. Nämligen Haute Route Watopia 2021 Stage 2.  Typ 1300 höjdmeter på 54 kilometers cykling. Blev avhängd mot slutet av Epic KOM, fick vara mellan grupper ganska länge och blev sedan inhämtad av en andragrupp inför sista långa backen. Då hade jag gjort av med det mesta av min energi redan så klättringen blev tuff. Bra pass ändå med 90 minuter med mycket hårt. 




Idag behöver jag få ihop 3 timmars cykling för att nå målet om 2500 minuter denna månad. Blir en svettig stund på Wattbiken i kväll för att lyckas. Sedan är det bara att ladda om för den vanliga ramsan med SWE-Cup, Zwift Racing League och Scandinavian Cup.

Utöver egen cykling så blev det Omloop Het Nieuwsblad och skid-VM på skärmar. Vi gjorde egna pizzor också. Sju stycken. Filip spelade hockeymatch (den sista på länge pga nya restriktioner från och med imorgon?) och Ebbah var iväg med en kompis till Ludvika.


Skål på det, tack för att ni läste! 

2021-02-27

Nytt samarbete med ChopChop Sverige och seger på ett Zwift-race!

 


Hej och god morgon!

Igår tillkännagav jag på Instagram att jag inte bara fyllde år utan också inledde ett samarbete med Skandinaviens första (och största) Drive Thru-restaurang med fokus på det asiatiska köket, nämligen ChopChop Sverige

Närmsta ChopChop har jag ett par hundra meter från jobbet och det finns ju många restauranger runt om i landet. Jag brukar till exempel stanna till i Motala/Mjölby på väg till/från Skåne.


Det blev inget AW med SZ igår då vi fick lite trevligt besök här. Istället körde jag ett race senare på kvällen där jag lyckades komma först och fick ta emot segerkransen.
Sitter just nu och kollar på Tjejvasan, apropå segerkrans. Full gas där med och det var attack från start. 

Hade en skojare med i mitt race som körde tempocykel och efter en stund la sig på 400 watt och höll exakt den watten hela vägen till målet. 

2021-02-26

39 jordsnurr!

 


Hej och god morgon!

Idag fyller jag 39 jordsnurr, eller 39 vintrar om ni så vill. Firades av familjen nu på morgonen så jag har fått en riktigt hälsosam frukost med kostcirkelns alla delar. 


Tänkte försöka sluta jobbet i tid idag och sedan fortsätta firandet med SZ AW PARTY by SZR, känns som att det kan bli ett riktigt saftkalas det där. 


2021-02-25

Skandinaviska cupen igår - succé!

 

Hej och god morgon! 

Spännande natt med överhettad kropp och en gång vaknade jag med kramp i vaden också. Bästa känslan. Gissar att kroppen börjar känna av att det blivit några hårda dagar nu. 

Lördag: Zwift-race Three sisters
Söndag: Distans 3:42
Måndag: SWE-Cup
Tisdag: WTRL Zwift Racing League
Onsdag: Skandinaviska cupen

Med det schemat så hade man kanske kunnat tro att benen under gårdagens skandinaviska cup skulle ha en sådär känsla men det var faktiskt långt mycket bättre känsla än under SWE-Cup. Vet inte riktigt vad det beror på om det är SWE-Cup det är fel på eller om det varit en bugg mellan Wattbike och Zwift. Nu finns nämligen styrning till Wattbikes men jag har valt bort det varje gång. Men det kan ha varit så att jag haft styrning på eller bara att det inte fungerat helt bra i måndags. Igår uppdaterades Zwift och plötsligt gick det lättare?! Läste nämligen på ett Wattbike-forum om problem med styrning och Zwift, så jag går på det. Även om det inte borde vara ett problem om man väljer bort styrningen...

Annars så är det bara SWE-Cup det är fel på. Jag kör väl på måndag så får vi se. Bra med dual recording-kravet för topp-15 på Skandinaviska cupen, just nu ligger 50 analyser uppe för den som vill kika.

147 startande i A-klassen och det gick som sagt bra för mig igår, visst var det jobbigt men jag var aldrig riktigt nära att åka av. En gång låg jag lite på gränsen då jag slappnade av för mycket när det gick fort.

Ett av banans två fartpartier, över en liten backe gick det undan. 

Banans andra parti med hög fart, genom spurten och efterföljande jakt... 

In mot spurten så kändes det helt okej, jag hade en aerohjälm som power-up och jag lyckades med positioneringen. Dock så kom jag fram för tidigt så med 300 meter kvar så kom jag upp i tät, vilket gjorde att istället för att komma med fart mot målet så blev jag omsvärmad sista 200 meterna och slutade 56:a. En femtiosjätteplats med mersmak i alla fall och nu ska jag köra vidare med kommande Skandinaviska cupdeltävlingar! 


2021-02-24

En mycket bättre känsla

 



Hej och god morgon på dig!

Ny, dag, nytt race och nya möjligheter idag. Samma sak igår faktiskt då det var WTRL Zwift Racing League med Team SZ Ymir. Alltid kul att köra med laget, det blir lite annat än att bara köra själv och man får höra om folk som har en lös häst på gården strax innan start. Själv så hoppade jag på cykeln med knappa två minuter kvar till start. Full fart framåt! 

Fem spurtpriser och en målgång i backe att hantera under loppets gång. Jag kom inte bra in i första sprinten och lät bli att ge allt där. Topp 10 fick poäng men jag var inte riktigt nära utan körde bara hårt för att hålla position. Kanske lika bra att inte spurta på första ändå när alla hade pigga ben. I spurt två gick det mycket bättre och den vann jag faktiskt. Annars så var det Felix Ritzinger som var bäst på att spurta igår då han tog fyra av fem spurter. Utöver bästa placering i spurterna så delades det också ut poäng för snabbast tid över spurtsegmentet och där blev jag fyra. 

In mot målbacken med ganska bra känsla och en fjäder-power up. Fick ur det jag hade ur benen och rullade in i mål som femma,  Johan "Limpan" Lindbom  var i vanlig ordning ett snäpp vassare än mig och blev trea. I lagtävlingen tog vi lika många poäng som laget som blev tvåa, men dom hade en bättre placering i mål än oss så vi slutade trea igår. Vi leder dock serien ganska betryggande så vi ska nog kunna sy ihop detta och gå upp till division 1 inför nästa säsong. 

Trots ungefär samma snitteffekt (4.6w/kg) under loppet igår och i SWE-Cup så kändes ju gårdagen som en lättsam dans i jämförelse med SWE-Cup. 

Idag blir det Scandinavian Cup. 49 hårda kilometer med Skandinaviens bästa Zwiftare med på en småkuperad bana där vi ska skrapa ihop 633 höjdmeter. Det blir också spurtpriser på varje varv så det kommer gå undan de luxe mellan varven. Jag gör ett försök idag för att se hur det går, går det bra så kör jag vidare men går det inget vidare så kan jag också tänka mig att skippa denna cup för att inte behöva köra alldeles för många hårda race varje vecka. 

2021-02-23

Personbästa på 5 minuter!


Hej och god morgon! 

Körde SWE-Cup igår med startbacke, vilket gav mig ett finfint watt-rekord över fem minuter enligt mina Garmin Vector 3. Höjde mig från 420 till 435 watt så det var en ganska bra höjning också. Nöjd och stolt över det. 


Med det personbästat passerade jag krönet runt 55:e plats, helt sjukt tempo på SWE-Cup.

Vi blev 56 man i tätgruppen. Tyvärr så kom en klunga på runt 35 gubbar ifatt med runt 6 kilometer kvar till mål. Med 5 kilometer kvar till mål hade jag inget kvar att kämpa för så jag och någon mer släppte klungan. Rullade i mål som 96:a. Inte vad jag hoppats på men jag får ta med mig min femminutare. Tror att det var fler än jag som persade på fem minuter igår... 

Nu är det bara att ladda om till kvällens WTRL Zwift Racing League och imorgon startar Scandinavian Cup. Där är det krav på dual recording för topp-15 och man måste ha trainer som första kraftkälla. Av gårdagens 532 åkare på Zwiftpower har endast 13 laddat upp sin dual recording, men då är det frivilligt också. 

2021-02-22

Gråmulen distans och SWE-Cup idag!

 


Hej och god morgon! 

Det blev till att vända på gårdagens tur, visade sig att Gamla Fruns väg inte var plogad hela vägen och i den djupa och mjuka snön kunde jag inte ta mig fram. Alltid lite surt att behöva vända men det gick snabbt att tänka om. Jag är ingen sådan som behöver ha en bestämd rutt när jag är ute och kör distans, oftast räcker det med att börja med en riktning, väg eller annat jag tar sikte på och så utvecklar jag rundan medan jag kör. 

Så när inte Gamla Fruns väg fungerade så bestämde jag mig för att åka till Vällan för att se hur den såg ut, Linda hade ju småplaner på att genomföra 9 mil på hemmaplan. Men efter att ha sett sjön kan vi konstatera att det hade inte varit ett alternativ. När jag sett Vällan så begav jag mig mot Leksandsvägen för att se status på cykelbanan där, fortsatte mot Smedsbo och när jag var där så tog jag höger. Hade först tänkt köra en slinga där men bestämde mig efter en liten stund att köra Rexbo-Sågmyra och hemåt. Så blev det. 

Hur gör du när du cyklar distans, vill du ha en förutbestämd rutt eller vill du spontansvänga?



Skidåkning var fullt möjligt på Gamla Fruns väg, åtminstone igår förmiddag men snösmältningen går fort nu med plusgrader dygnet runt.



Vägen till Vällan gick via Falu Gruva och Krondiket. 

Cykelbanan längs 293:an.


Gifflar på väg mot Solarvet och Kullgärdet i strålande gråväder.

Gårdagens runda:



Idag står SWE-Cup på menyn så jag hoppas att benen återhämtar sig bra från helgens pass. Banan har potential att bli årets bästa bana för SWE-Cup. Möjligen lite väl mycket platt i mitten men det borde ändå kunna göra kaos med startfältet så man slipper få ett sådant där lopp där 100+ man köra masslagtempo mot en spurt. Dags för en sådan som Wengelin eller andra liknande starka IRL-cyklister att glänsa lite idag? Startbacke har jag önskat och om dagens bana blir den jag tror det blir så ska vi få startbacke, superkul! Ser fram emot splittringar i fältet direkt och sedan grupper som jagar varandra.