Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2019-11-03

Tjohej med farbror Frej!



Hej, tjena och god morgon!

Just nu sitter vi sju stycken i bilen på väg söderut, besök på The Lost World i Örebro väntar oss. Ett spännande badland alltså. Jag har aldrig varit där innan så det ska ju bli intressant. Vilket badställe som helst med fem barn kan ju vara intressant..

Bilden ovan är från någon jobbpendling tidigare i veckan. Det blir mer av den varan i veckan som kommer men idag ska jag köra i källaren igen.

Igår fyllde vi dagen med min träning, Lindas träning, jag skulle till Säter en sväng, ett besök på innebandy butiken, koppelträning med kaninen Kiwi, pizzabak, besöka min fars grav, fortnite-turnering, Leksandsmatch på TV, handling och så vidare. Det går ju att fylla dagarna när man är så många.

Idag blir det badland, tågresa till Falun, fika hos Lasse som fyller år och sedan tänkte jag träna ikväll.

Tjipp! 

2019-11-02

Vinterträningen är igång, vörtbröd och Koppenbergcross!

Hej och god dag!

Här har ni en kille som dragit igång vinterträningen med två hårda pass. Zwift-race igår och ettor idag, såhär i efterhand kan jag kanske känna att jag borde kört ettor igår och Zwift-racet idag för jösses så rostade ben jag hade på dagens pass. Gårdagens race upplevde jag inte som svinhårt. Visst, vissa hårda insatser var det ju men det var också rätt långa partier med lugn åkning. Ändå så ville Garmin-klockan att jag skulle vila i tre dagar för att bli helt återhämtad. Det kände jag idag.

Dagens pass bestod av tio stycken enminutsintervaller med två minuters vila mellan varje intervall. Svinjobbigt och då hade jag ändå skruvat ner min FTP till 300 watt. Inte någon toppform nu men det är bara att vänja sig vid den tanken. Vinterträning handlar om att bygga upp. 425 watt i ettorna idag, mitt rekord är 510 Monark-watt. Till våren så kan jag slå det.

Gårdagens tävlingsresultat. Ettan pep iväg hyfsat tidigt i loppet, trodde att vi skulle hämta in honom men när han väl hade fått en stor lucka så tvingades jag inse att det inte fanns några som på riktigt ville jobba för att komma ifatt. Så till slut blev det en kamp om andraplatsen. Sånt är alltid lite surt.

Roligast var ändå efter loppet då han som vann fällde en kommentar i stil med "nästa gång får ni jobba tillsammans, noobs" varpå tvåan surnade till och dom hade sedan ett tjafs i chatten kring vem som egentligen var bäst av de två, vem som körde omänskligt hårt (fuskar) och så vidare. Vuxna människor som spelar Zwift... Faktiskt första gången jag upplevde dålig stämning på Zwift.

Kämpa, Henke! Återhämtningstiden är förvisso till när jag är helt återhämtad och det behöver man ju sällan bli i en träningsperiod.

Gårdagens stora upptäckt var annars vörtbröd i brödhyllan på Willys. #vörtishere

Om ni vill slå ihjäl lite tid idag så kan ni se gårdagens Koppenbergcross:

2019-11-01

Idag börjar vinterträningen och i år har jag ett par nyheter!






Hej och god morgon!

Vi börjar väl i rätt ände och avhandlar gårdagen först. Cykling både till och från jobbet på sista dagen av säsongsvilan. Inget märkvärdigt egentligen förutom att jag på hemvägen jagade en husbil, kom upp i 61.5 km/h med crossen och noterade 177 i puls. Skoj sådant där!

Idag börjar vinterträningen för både mig och många andra, skönt ändå att vi är "överens" om detta så att inte folk börjar vinträna i oktober. Visst finns det undantag, men de som kör igång för tidigt kan man skaka på huvudet åt eftersom dom är ett fåtal. Förr brukade vinterträningen börja lite senare för de flesta men nu verkar månadsskiftet oktoeber/november ha blivit någon slags inofficiell start för väldigt många tävlingscyklister. Intressant företeelse det där. Längdskidåkarna har väl någon vecka som dom brukar dra igång försäsongsträningen på. Om vi alla är överens så slipper man hetsa om att starta vinterträningen tidigast och så vidare.

Jag har ett par nyheter till denna vinterträning. Dels så hämtade jag ut en viktväst igår, har tänkt på det länge men nu tänkte jag testa att ta med den i min träning. Vi får se vad jag kommer fram till där men alltid intressant att testa något nytt.


En annan sak är att jag inte ska äta godis. Ska också låta bli annat, men har inte riktigt skrivit ner en lista än. Därför åt jag godis igår men från och med nu så är det stopp. Senaste åren så har jag tagit en paus från godiset någon gång kring nyår men nu skippar jag godiset från start. Gött då att Linda hade köpt 1,4 kilo godis till alla barn som skulle komma förbi och säga "bus eller godis" igår. Tur att vi ändå bor så avsides att vi slipper en massa besök så allt godis blev kvar till oss...

2019-10-31

37 min @ 84%


Hej och god morgon i stugorna!

Dags för ännu en episod av min blogg. Sista dagen på oktober och sista dagen av säsongsvilan. Imorgon blir det allvar! Nu har jag dock cyklat rätt mycket denna upplaga av säsongsvilan, så det kommer inte direkt bli som någon chock för kroppen att jag börjar träna strukturerat imorgon. Igår till exempel så körde jag på lite från jobbet, skrapade ihop 37 minuter på 84% av max, ungefär samma intensitet som jag håller under ett långlopp alltså. Totalt skrapade jag ihop 52 minuters trampande. Det är så mycket lättare att cykla hårt/fort när jag har bråttom, arbetar bäst under press.

Nu är det dags för mig att rulla igen. Ska njuta av sista dagen på vilan. Det är också sista dagen för annat, men det får jag nog vänta med att berätta till imorgon. Något ska ni ju ha att läsa då också.

Såg att cyklistendaniel hade lagt till en länk till min blogg också, en får tacka!

Ingen har väl heller missat att Emil Lindgren skrivit på för Leopard Pro Cycling? Om ni har missat det så kan ni läsa mer om det här. Ung och talangfull falupojk som nu tar ett steg ut i stora cykelvärlden. Tror att Leopard Pro Cycling blir ett väldigt bra lag för Emil att utvecklas vidare i.


Nu ska jag ut och utvecklas vidare, det här var gårdagens cykling:

2019-10-30

Premiär för vinterhandskar


Hej och god morgon!

Igår var det premiär för två saler: vinterhandskarna och min varmaste cykelmössa. Vintern är väl här nu, även om vi inte har snö på backen än. Men stora delar av landet har ju fått snö så det står väl inte på innan också vi har det. Nu kan det gärna få komma lite snö och lysa upp tillvaron något.

Maxtest igår och sedan hyfsat tryck på väg till jobbet. Höll 80% av max ungefär och det kändes bra. Lätt att dras med i vinterträningshypen och ladda från tårna redan från start men åtminstone jag har ju över sex månader kvar till säsongen så det gäller att köra smart. Tålamod och kontinuitet är det som gäller.

Men visst, ändå en skön känsla att ha lite drag i grejerna.

Två dagar kvar av oktober och sedan drar vinterträningen igång på allvar!

2019-10-29

Maxtest-morgon!


Hej och god morgon!

Eller är det verkligen det? Trött som ett svin, upp ur sängen och ner i källar'n. Skruva i ordning Monarken och göra mig redo för maxtest. För igår bestämde jag mig för att det var lika bra att få det gjort också. Att jag körde på Monarken var för att jag ville jämföra mig mot historiska test, annars har jag ju allt mer gått över till min Wattbike och också genomfört dom senaste maxtesten på den istället. Det blir maxtest också på min Wattbike inom kort!

Jag sitter i lite tidsnöd här eftersom jag också ska cykla till jobbet, så jag ska fatta mig kort. Är i princip lika bra som jag brukar vara, men lite tyngre. Så kan vi väl sammanfatta det hela. Mina senaste maxtest på Monarken har sett ut såhär:
Test ett (februari -13) stannade jag efter 2:15 på 400 w och vägde 70,2
Test två (april -13) stannade jag efter 2:34 på 400 w och vägde 69,6
Test tre (oktober -15) stannade jag efter 2:38 på 400 w och vägde 69,5
Test fyra (oktober -17) stannade jag efter 1:31 på 400 w och vägde 69,4
Test fem (april -18) stannade jag efter 1:13 på 435 w och vägde 69,0
Test sex (oktober -19) stannade jag efter 1:35 på 400 w och vägde 71,8

Man kan tolka detta som att inte mycket har hänt under dom senaste sex åren, men man kan också vända på det och säga att trots 30+ så har jag bibehållit min nivå under dom senaste sex åren. Vill ni läsa mer om alla mina maxtest så kan ni klicka här.

Jag har skapat ett formulär för att beräkna testvärde från dessa test också och mitt testvärde denna gång blev:
-->
Watt på sista genomförda rampen365
Tid i sekunder på avslutande rampen95
Vikt i kg71.8
Wmax378.8541667
VO2max4.757726042
Testvärde66.2635939
-->
Tyckte ni detta var kul så lämna en kommentar. Har ni några frågor så lämna en kommentar. Vill ni lämna ett hejarop eller grattis så kan ni också lämna en kommentar. 
En före-bild, såg betydligt piggar ut då trots att jag var mer nyvaken då än efter testet. 

2019-10-28

Nu har dom asfalterat Lugnet!


Hej och god kväll på er!

Nu på kvällen så passade jag på att trampa förbi Lugnet på jobbuppdrag, passade då på att kika förbi på skidstadion för att se på längdspåren som öppnat där i helgen. Såg då också att man nu har asfalterat stora delar av skidstadion och mer ska asfalteras snart. Det ska nämligen bli en 4.1 km lång och 4-5 meter bred rullskidbana med möjlighet för cykling, inlines och rullstolar att också nyttja banan. Perfekt för till exempel ungdomsträningar, fartpass utan trafik eller kanske till och med landsvägstävlingar? Kuperat blir det i alla fall.

Ni kan läsa mer här: https://www.dt.se/artikel/sa-har-blir-rullskidbanan-pa-lugnet-den-kommer-att-vara-till-for-alla-som-bedriver-idrott-pa-rull

Det är elljusspåret som ska asfalteras och i steg ett så görs den röda delen längst ner i bild. Alltså själva skidstadion.

Det här innebär ju också att det påverkar Långa Lugnet som ju startar där nere på asfaltsytan. Kan bli asfaltsstart på Långa Lugnet nästa sommar kanske? Eller så flyttas starten.

Samtidigt precis bredvid asfalteringsarbetet så pågår längdskidåkningen för fullt.  För 150:- får du ett vuxendagkort och för 1600:- ett försäsongskort. 2400:- och du får åka hela säsongen. Visst är det ändå imponerande med så tidig längdpremiär? Där har utvecklingen verkligen gått framåt och jag blev plötsligt riktigt sugen på att åka längdskidor igen.