Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2024-08-11

Roadtrip Norge och tävlingrapport från Cykelvasan!

Hej och god dag,

I veckan så drog Ebbah, Frida och jag på en 36-timmars roadtrip till Norge. Vi hade pratat om att kanske åka till Norge i sommar och i tisdags så blev det av. Vi packade in oss i bilen och drog iväg med Sognefjorden som Ebbahs mål och bergen som mitt mål. 























Det var verkligen superfint där och det finns all anledning att åka över gränsen fler gånger framöver. Man kunde stanna hela tiden för det fanns så ofta något fint att se.


Igår så var jag iväg och körde Cykelvasan. Jag visste att formen inte var på topp men det är ju kul med cykelevenemang ändå. Dessutom är ju tävling något jag gillar väldigt mycket. 
Starten är lite trång, ryckig och knepig men så fort det blev fri fart uppför startbacken så blev det mer upp till cyklisternas ben att visa var skåpet skulle stå. Först så tyckte jag att benen kändes bra så jag kunde glatt köra på ganska bra uppför. Mot slutet av backen så var det som ett spår där det rullade lätt så det var bara att rätta in sig i ledet, försöka hålla rullen framför och hoppas att cyklisterna framför inte släppte någon lucka. 

Jag har sagt att startbacken avgör vilken grupp man hamnar i och sedan brukar det vara svårt att göra så stor skillnad efter det. Av topp fem i mål så var fyra av dessa också topp fem upp till högsta punkten. Själv så var jag 86:a vid högsta punkten och slutade som 84 i mål. 

Jag hamnade i en grupp med duktiga cyklister så jag kände mig trygg och ganska nöjd med det. Vi snurrade på bra ibland och mindre bra andra gånger. Vi var länge ganska nära en grupp framför men lyckades aldrig få tillräcklig fart på vår grupp för att köra ikapp. 

Jag blev kissnödig någonstans innan Mångsbodarna vilket inte är helt optimalt. Kanske var det också därför jag drack för lite. Vid Risberg så insåg jag att jag ändå måste börja dricka och få i mig energi så jag klunkade sportdryck och tog en gel. Cykelvasan är hård på så vis att det hela tiden går fort. Även när man ligger på rulle så är det trampa trampa trampa som gäller. 

Backe efter backe avklarades och när jag passerade krönet innan Oxberg så förstod jag att det nog var dessa grabbar jag skulle cykla till målet med. Jag fick lite krampkänningar sista två milen och var väl inte speciellt pigg om jag ska vara ärlig men det gick bra att gneta med ändå. 

Min (o)vana trogen så krigade jag inte om placeringar sista kilometerna utan tog mig tryggt och säkert till mål. Gruppen spurtade om en 68:e plats och jag blev 84:a. Ganska så precis enligt förväntan faktiskt så jag gjorde det kan kunde. 

Därmed kan jag bocka av Cykelvasa nummer 14 och en hemmavasa på det. 

Kön in till fålla 1. 

Jag joggade första kilometern tur och retur för att "värma upp" och se hur den såg ut.

Damer förbereder sig för start. 

Wengelin intervjuas av TV innan start. Han blev bäste svensk på en femteplats.

Jag innan start.

Just det, banan var ganska skitig då det hade regnat dagarna innan loppet. Så det var mycket tvättande när jag kom hem. Under tävlingdagen så var det dock fint väder och 12-17 grader eller något sådant. 

Fotograf och cyklist Andreas Olsson förevigade mig efter målgång. 

Kul dag i spåret och trevligt att få träffa så många kända och okända ansikten. Det här får vi göra om! 

Vill du ser bilder från Cykelvasan 2024 så finns det flera tusen på MTBfoto.se: https://www.mtbfoto.se/bilder-cykelvasan-90-2024/
Vill du grotta ner dig i resultat från Cykelvasan 2024 så finns dom här: https://results.vasaloppet.se/2024/ 

Tack till de damcyklister vi passerade, smidiga och fina omkörningar blev det. Tack också till organisationen för ett fantastiskt idrottsevenemang. 

Tack till Jocke för hjälp med startplats och tack till Tommy för skjuts Mora-Sälen på morgonen. 

Tack till dig för att du läste det här inlägget och jag hoppas att du tittar in här snart igen. 



Vill du ha rabatt på cykelprodukter? Genom några av mina samarbeten kan jag erbjuda följande rabatter: Den här länken ger 10% på Sirokos produkter: https://srko.co/henrikoijer 
Koden henrikoijer15! ger dig 15% rabatt hos www.tenson.se
Koden LIMAR30OIJER ger 30% på www.limar.com
Koden Henrik10 ger 10% på https://hypericenordic.com/

1 kommentar:

  1. Jag förlorade nästan mitt äktenskap när jag såg min fru förvandlas till en total främling och lämnade barnen och jag. Jag var så rasande att veta att jag hade gjort allt möjligt för att säkerställa att jag upprätthöll mitt äktenskap som far och make. De fruktansvärda slagsmålen vi hade traumatiserade mig och jag kunde inte fungera ordentligt som man. Jag fortsatte att försöka ta reda på vad som fick henne att göra det hon gjorde, vilket fick mig att kontakta doktor Isikolo. Jag blev förvånad över att ha fått reda på att hon var under en enorm manipulation från en man som ville förstöra mitt äktenskap med henne och ta henne ifrån mig. Dr Isikolo var tvungen att ingripa och åtgärda problemet och därigenom säkerställa att hon räddades från klorna på den mörka magiska charmen som de använde på henne. Att veta att jag kunde få ihop min familj igen med hjälp av Dr Isikolo ger mig glädje och jag är honom evigt tacksam. Hans e-post: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera