Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-07-23

Ringenloppet och Elisedals GP, den lite kortare versionen

Har massor med bilder, tankar och kommentarer kring dessa tävlingar och min egna prestation. Men jag hinner inte med att ta allt nu så det får bli en "kortare" variant tills vidare, skönt för er!

Ringenloppet
13 varv på en bana som mäter ca: 11 kilometer. Brukar tydligen vara kämpigt kantvindslopp och även om det givetvis blåste lite (vi var ju ändå i Skåne) så var det inte någon vindkatastrof att tala om. Vinden låg nog dessutom på lite från fel riktning för att göra riktigt kaos med fältet. Tre danska lag och våra bästa inhemska lag skulle göra sitt bästa för att ställa av mig idag.
Hade ingen pangpang-känsla under de första varven utan inriktade mig på att försöka avancera i fältet när det gick långsamt och hoppas på att det skulle kännas bättre under loppets andra halva. Första halvtimmen höll vi 46 km/h vilket ju måste anses som väldigt snabbt med tanke på att det ändå var några kurvor och inte vindstilla. Efter 45 minuter eller så gick en stor grupp iväg (15-20 man) och första timmen hann vi ca: 45 kilometer.

Foto: Patrik Heiler

Mot slutet av det femte varvet när vi åkte med vinden snett från höger så tänkte jag att det nog är minst lika jobbigt att försöka slåss om en rulle här i grussträngen bredvid vägen, som att sitta i utbrytning. Så när några andra pep iväg gjorde jag mitt första offensiva drag för loppet och stötte ikapp. Vi var väl 6-8 man kanske som gick runt lite, folk var dock trötta så det slog av och attackerades om vartannat i den lilla gruppen. Inte alls långt framför oss var den stora gruppen med alla favoriter. Guldläge om vi kunde ansluta till den tänkte jag och guldläge nr.2 var när en CK Ringencyklist tänkte samma sak och attackerade. Allt jag behövde göra var att försöka haka på honom i jakten på utbrytargruppen.

Här är vi precis på väg att ansluta till gruppen med dagens favoriter, jag offrar tre till fyra liv i försöket att komma ikapp, för jag vet att detta är min enda chans att göra något bra av tävlingen. Foto: Patrik Heiler
Detta var alltså ett par kilometer av loppet, min första och dessutom enda offensiv under loppet. Inte bara vi kom ikapp nämligen. Klungan pärlbandade sig ikapp nästan samtidigt. RIDÅ DE LUXE.

Så, istället för att sitta i guldläge i en 20-mannagrupp som samarbetar för att distansera en avsnoppad klunga så hamnar jag nu idiotstum i ett fält som återsamlat sig och pangar iväg hundratals nya attacker i kantvinden för att skapa nästa utbrytning som mycket väl kan hålla hela vägen till mål.
Om varv fem luktade succé så får jag se mig avhängd av klungan på varv sex. Jag var dock inte ensam och vi samlar ihop ett gäng på kanske 8 cyklister. Hinner hämta andan i samarbetet och känner att jag har mer driv än de flesta i denna grupp vilket gör mig mer frustrerad. Benen var säkert bra nog för att hänga med i ett sådant här lopp. Vi börjar närma oss klungan lite och jag försöker peppa gruppen. Så plötsligt slår klungan av och personal i servicebilar och cyklister tar pisspaus. Vi är ikapp och det visar sig då att kommissarien "pausat" tävlingen för att vi inte ska komma ikapp juniorerna som gör upp om sina placeringar. Vi rullar sakta fram en stund innan kommissarien släpper iväg oss för att kötta dom sista sjuttiosju kilometerna. Nu när jag fått en andra chans så tar jag vara på den mer, jag är inte offensiv men gör vad jag behöver för att få hänga med i tävlingen, tar förningar och följer med i offensiver som hänger av cyklister.
Danskarna gör vad de kan för att plåga oss andra i det som är kvar av klungan i kantvinden under slutrundorna. Jag hanterar alla kantvindspartier ganska bra och är med i klungan tills det är en dryg kilometer kvar och jag får ge mig. Klungan jag satt i kör om en 17:e plats och jag får placering 40 efter att ha rullat in i mål.
50 av de 74 startande fullföljde och här hittar du resultat från Ringenloppet 2012.
Garmindata (snittade 85% av maxpuls, hårt liv att vara klen):

Vinden kom från västnordväst för er som vill titta på kartan och fundera lite.

Elisedals GP
Ett varvlopp på ett industriområde i Malmö, banan mätte 1600 meter och skulle avverkas 35 gånger. Lite vind men inget att bråka om. Benen kändes helt okej när jag vaknade på morgonen, kände mig inte alls sliten när jag gick i trappor eller så och fick därför en ganska bra känsla inför loppet. Det hade ju varit värre att vakna som ett vrak... På plats så ser jag till att värma upp ordentligt och testa några av kurvorna i hög fart. Det känns bra men går ganska långsamt tycker jag.
Starten går och jag tycker att jag hänger med bra. Kurvorna sitter där dom ska och jag har inga problem med att hänga med. Igångdragen fungerar och framförvarande cyklists bakhjul är aldrig långt borta. Efter något varv börjar jag avancera lite och när jag kommer fram topp 10 så blir det (ännu) en attack och jag försöker gå med. Kommer med övriga offensiva cyklister och vänder mig om och ser en avstannande klunga. Tio minuter in i loppet så har jag alltså lyckats gå med i dagens utbrytning, på mitt första offensiva försök.

Här har vi ganska nyligen kommit iväg. Sällskapet blev representanter från dom två stora svenska lagen (Johan Landström, Cykelcity och Ove Nilsson, Trek Sweden) samt dom tre danska lagen på plats (svenske Patrik Ericsson representerade Team J. Jensen i utbrytningen). Kunde inte bli så mycket bättre! Foto: Peter Vingstedt

Vi tuggar på, intensiteten stabiliserar sig på en helt klart hanterbar nivå och vi får en liten lucka. Den luckan blir dock aldrig speciellt stor och jag känner att alla i gruppen inte riktigt ger allt för denna utrbrytning. När klungan börjar närma sig så gör en dansk följande tecken med högerhanden:
Grym tajming på fotot från Peter Vingstedt för övrigt!

För er som aldrig sett en MC, eller moped av något slag, så är det alltså gasrörelse dansken gör här med högerhanden. Alla i gruppen fattar detta internationella språk och vi höjer tempot igen.
Luckan till klungan blir större igen och jag hoppas innerligt att vi kan fortsätta gasa. En topp-6 vore ju ett fantastiskt resultat för mig om vi skulle råka hålla undan. Tyvärr är den höga intensiteten också ansträngande (chocken!?) och det händer att cyklister i gruppen missar någon förning vilket skapar lite oreda. Jag försöker reda ut det så gott jag kan genom ett par "dubbelförningar". Bra ben denna dag! Intensiteten stabiliseras igen och efter en stund är en halvstor grupp på väg ikapp oss.

Här är en grupp på väg ikapp vår utbrytning, foto: Peter Vingstedt

Gruppen kom ikapp, det blev lite attacker där jag kunde vara med på det mesta men några fick en lucka igen. Farten i gruppen jag befinner mig i nu är väl inte jätteimponerande och 57 minuter in i loppet kommer klungan ikapp oss.

Här sitter jag mitt i femtonmannagruppen som snart blir inhämtad av klungan som jagar bakom, vi höll dock undan ett drygt varv till innan vi slukades. Foto: Peter Vingstedt

När vår stora grupp blev inhämtad så gick "röda tåget" upp och eldade i klungans spets, foto: Peter Vingstedt

Cykelcity lyckades också leverera Christian Bertilsson först till mållinjen, före tre danskar från Concordia. Foto: Peter Vingstedt. Falu CK:s Emil Gabrils blir finfin 10:a och tredje bästa svensk! Jag blir 27:a utav de 42 startande där endast en tvingas bryta pga punktering. Här hittar du resultat från Elisedals GP 2012.

Ett kanonlopp för mig. Kändes bra inledningsvis, prickade rätt attack, hade inga problem att jobba i gruppen, kunde svara på kontringar när den andra gruppen kom ikapp och kunde också förflytta mig i klungan under slutvarven. Det är så här det ska kännas på cykeltävling.

Garmin-data (88% av maxpuls i 1.17)

1 kommentar:

  1. Starkt jobbat för en pensionär! Förstår att det måste vara kul att köra någon enstaka tävling såhär och inte behöva ligga ute helg efter helg!

    SvaraRadera