Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-08-31

Snälla, säg att det är ett skämt

"Cyklisten Emilia Fahlin kommer inte att ställa upp i tempoloppet i VM som avgörs i Holland om tre veckor, det rapporterar Radiosporten.

Fahlin har haft problem med inställningarna på cykeln vilket gör att OS-cyklisten enbart väljer att satsa på linjeloppet.

– Det handlar om millimeter och vinklar, små detaljer. Visst är det en mindre skandal att hennes lag inte ger henne full support. Det borde inte kunna ske. Hon har inte fått behålla cykeln från förra året, som hon lyckades bra med, säger cykelförbundets sportchef Madeleine Lindberg Wall till radion.

TT"


Snälla, säg att detta är ett stort skämt som nu slagit fel och blivit nyhet. Snälla. För det här måste väl vara den sämsta jävla ursäkt jag någonsin läst!? Och att Madeleinie Lindberg Wall backar upp henne istället för att bara ge henne den uppsträckning och det multiverktyg hon behöver för att lära sig justera cykeln gör ju inte saken bättre. "Hon har inte fått behålla cykeln från förra året...". Nej, men proffsigt. Verkligen.
Så där ja, trist att hon inte ställer upp i VM, oavsett vad den verkliga orsaken är.

Ett annat skämt är ju mitt öga som nu firat 7 veckor med någon form av irritation/infektion. Från början bara i höger öga, men sedan några dagar i bägge ögonen. Fredrik Ericsson skrev på Twitter att han firar 7 veckor med någon ögonåkomma nu på söndag, så jag är i alla fall inte ensam då om det stämmer.
Annars är jag mest fredagstrött nu, ska bli så skönt med helg. Kan ha en riktigt "kul" grej på gång för helgen!

2012-08-30

Ett fåtal tappra på Ingarvet GP idag

Men vi som var där tillhör väl Faluns allra tappraste också. Vi var sju som startade och fyra som fullföljde. När vi gick ner på fyra starkingar på slutet så körde vi spurt varje varv i regnet.
De tre musketörerna som tillsammans med mig var kvar till slutet

Frågan är hur vi gör framöver, har ni tröttnat på Ingarvet GP eller blev vi så få bara för att det regnade? Ni vet väl att det är roligt att cykla även om det inte är så många tävlingar kvar att se fram emot? Mitt förslag är i alla fall att vi kör minst en vecka till. Väderprognosen för nästa torsdag säger +14 och sol.

Sony Xperia V

Sony Mobile kommer med en ny telefon som både bjuder på hög prestanda och dessutom är både damm och vattentålig. Ser ut som en riktigt vass lur att ha i fickan när man är ute och tränar alltså. Sony Mobile Xperia V heter deras nya 4G-telefon som man stoppat en riktigt vass kamera i (perfekt för alla bilder till bloggen!). Xperia V har den högsta nivån av damm- och vattentålighet bland smartphones (IP55/57+). Det garanterar skydd från vatten i upp till en meters djup i 30 minuter, så du kan gott och väl ta den med på en simtur också.
Nu är jag givetvis också partiskt i detta fall, men jag tycker det luktar succé nu när man slipper välja mellan en bra telefon eller en telefon som är vatten- och dammtålig.

Bianchi Methanol 29 FS

Bianchi släppte för ett tag sedan sin uppdaterade version av Oltre, igår kom släppet av deras helt nya heldämpade 29" MTB, Bianchi Methanol 29.1 FS:
Denna version som heter Bianchi Methanol 29.1 FS kommer med SRAM XX, Magura MT8-gaffel och Fulcrum Red Metal 29 XL-hjul. Priset för denna blir 64.995:-. Den finns också i enklare versionerna 29.2, 29.3 och 29.4 där den senaste också kommer säljas i Sverige. Bianchi Metahnol 29.4 FS MTB kommer med XT-utrustning, en Magura MT4 gaffel och Fulcrum Red Power 29 XL-hjul för 34.995:-.

Ni förstår ju att jag är partisk, men jag tycker att den ser riktigt välbyggd ut och Bianchi släpper inget halvhjärtat.

2012-08-29

Fredrik Kessiakoff vann tempoetappen på Vuelta a España 2012!

Bilden är från när Fredrik vann en etapp i Schweiz runt tidigare i år, där han bland annat slog Fabian Cancellara, foto: http://www.sirotti.it/

Fredrik inledde starkt och låg tvåa vid första mellantiden på tempoloppet i Spanien Runt, två sekunder efter Contador. Fredrik hade åkt snabbare till andra mellantiden och ledde där med två sekunder före Contador och i mål var Fredrik Kessiakoff 17 sekunder före Alberto Contador och 39 före Chris Froome!
Fredrik tar därmed sin finaste merit hittills i karriären och tog sveriges andra etappseger i denna tävling efter Sven-Åke Nilssons seger på den tionde etappen 1982.
1. Fredrik Carl Wilhelm KESSIAKOFF (031) 52:36
2. Alberto CONTADOR VELASCO (201) a 00:17
3. Christopher FROOME (181) a 00:39
4. Alejandro VALVERDE BELMONTE (009) a 01:08
5. Benat INTXAUSTI ELORRIAGA (004) a 01:09

Tyvärr får vi inte se Fredrik på tempoloppet i VM då Sverige endast startar med Gustav Larsson där.

Cykelcrosslopp att inspireras av

Snart är säsongen här och för att komma i rätta stämningen kommer här tre bra cykelcrosstävlingar att inspireras av:


Det spännande VM-loppet i U23-klassen från i vintras


Klassisk snötävling


Sven Nys egna tävling i Baal, här i en härligt lerig upplaga

Nytt angående CX-Cupen

CX-gruppen la upp lite ny info på deras Facebooksida igår:

"Cupen

Efter en lång diskussion beslutade CX-kommittén att köra på ytterligare ett år med det gamla upplägget för herrjuniorer, herrseniorer och herrveteraner, det vill säga en prestigeklass och en superklass, med måltider på cirka 60 respektive 40 minuter. Nytt är att ledartröjan och de kontanta vinstmedlen i superklassen försvinner.

Under året kommer dock ett nytt poängräkningssystem att testas parallellt med det gamla för att undersöka möjligheterna att slå ihop de båda herrseniorcuperna. I detta system kommer poängen för varje deltävling först fördelas bland de fullföljande i prestigeklassen och först därefter i superklassen.

Prispengar kommer att utgå för de bäst placerade i de båda prestigeklasserna; damer prestige och herrar prestige. För deltävlingsvinst erhåller ettan 1.500 kronor, tvåan 1.000 kronor och trean 500 kronor. Vid ett deltagarantal som överstiger tolv personer i aktuell klass erhåller även fyran 300 kronor och femman 200 kronor. För priser i cupsammanställningen återkommer CX-kommittén med information i god tid innan cupen startar.

Varvningsregeln, det vill säga automatisk avplockning vid varvning, slopas helt från och med denna säsong.

Deltagaravgifterna kommer från innevarande säsong att harmoniseras så att alla, från junior och uppåt, betalar 200 kronor per start. Ungdomarnas avgift förblir 70 kronor, medan sportklassens avgift hamnar på 100 kronor och nybörjarna på 20 kronor.

Tävlingstiden förlängs i Open Sport Mixed till 30 minuter från tidigare 20 minuter, vilket förhoppningsvis kommer locka allt fler att testa på cyclocross.

Arrangörer får tidigast stänga anmälningsmöjligheten en vecka före start. För efteranmälan får arrangören ta ut en extra avgift motsvarande 50 procent av ordinarie avgift.

För ungdomar fortsätter dagens åldersuppdelning i klasserna; pojkar 11-14 år och flickor 11-14 år, vilka kör cirka 20 minuter, medan pojkar 15-16 år och flickor 15-16 år kör 30 minuter och startar tillsammans med sportklassen om deltagarantalet så tillåter. Tjänstgörande kommissarie får bestämma från fall till fall.

Nytt för säsongen blir också att CX-kommittén på ett tidigare stadium mer aktivt kommer att säkerställa tävlingsbanornas lämplighet.

SM

Svenska mästerskapen i cyclocross avgörs som tidigare kommunicerat i Sunne den 3 november. CX-gruppen arbetar vidare på att försöka få till SM-status för följande klasser: Herrar Elit, Damer Elit, Damer veteran, H30, H40, Herrar juniorer, samt U23.

Cupavslutningen

Arrangörerna av cupavslutningen i Stockholm, Cykloteket Racing Team och den nybildade klubben CKCX, arbetar vidare med en avslutningsmiddag som förmodligen kommer att äga rum på friluftsanläggningen i Flottsbro. Mer information om detta inom kort i samband med inbjudan till de båda tävlingarna."


Så här verkar det alltså bli när cupen drar igång om tre veckor lite drygt. Hur ser ni på förändringarna? I mitt tycke är det positivt, man har tagit tag i prestigeklassen och gjort ett lyft. Superklassen får behålla poängräkning men förlorar ledartröja och prispengar i totalen. Man inför också på prov en parallell poängberäkning för att eventuellt i framtiden kunna skapa en A och en B-klass.