Körde lite spurter idag för att försöka återfå lite styrka och snabbhet i benen igen. Kändes ganska bra, bättre än igår och i förrgår, så det går ju åt rätt håll i alla fall. Fint väder men lite kallt nu på morgonen, bara 10 grader när jag rullade ur sängen i morse. Fick se en räv idag, fina djur det där. Ha en härlig dag!
2011-08-09
Morgonstund
Etiketter:
Cykling,
Jobbpendling,
Räv,
Sony Ericsson Neo,
Spurter
2011-08-08
Trött
Här skrev jag ett långt inlägg om att jag är trött. Mer trött än vanligt alltså, men det raderade jag nyss. Det räcker med gnäll nu, nya tag imorgon!
Videobloggen har setts mer än 300 gånger nu vilket säger mig att ni gillade den. Blogginlägget har blivit de senaste 7 dagarnas populäraste inlägg. Men så idag så har cross på MTB-tävlingsinlägget stormat upp mot toppen. Vet inte vart alla besökare kommer ifrån, men kul är det ju.
DD ringde idag och ville citera min blogg angående Finnmarksturen, kanske använda någon bild också. Kul!
Nu går jag och lägger mig, god natt!
Videobloggen har setts mer än 300 gånger nu vilket säger mig att ni gillade den. Blogginlägget har blivit de senaste 7 dagarnas populäraste inlägg. Men så idag så har cross på MTB-tävlingsinlägget stormat upp mot toppen. Vet inte vart alla besökare kommer ifrån, men kul är det ju.
DD ringde idag och ville citera min blogg angående Finnmarksturen, kanske använda någon bild också. Kul!
Nu går jag och lägger mig, god natt!
Tillåtet att använda bockstyre på MTB-tävlingar!(?)
Förra året så kom SCF med lite nya regler, bland annat denna:
"4.1.039
På MTB-tävlingar är cykel med bockstyre ej tillåten.
Cyklisten skall bära handskar."
Jag tycker ju att regler är bra för att dom skapar någon form av ordning. Vem som helst får inte göra vad som helst, och det kan ju vara ganska så smidigt många gånger...
Men jag gillar ju ibland att åka cykelcross, har också gjort det på både långlopp och XC-lopp förr i tiden, när det var tillåtet. För att inte bryta mot regler så har cyklister varit finurliga och satt rakt styre på sina cykelcross-cyklar för att kunna köra cykelcross på exempelvis Cykelvasan, som ju är en tämligen lättåkt tävling. Detta innebär ju en del skruvande och mekande, men är fullt möjligt. En fundering jag haft på att komma runt denna regel mot bockstyren är att man helt enkelt sågar av styret i bocken, någonstans strax under reglagen. Så här:
Alla ser ju att detta är en dåligt redigerad bild föreställandes en cykel utan bockstyre. Det liknar mer ett MTB-styre med nedåtböjda barends med landsvägsreglage på, eller? Sjukt smidig lösning tyckte jag!
Men jag ville ha lite mer kött på benen så jag läste runt i SCF:s regler; vad är ett bockstyre, vad är inte ett bockstyre och så vidare. Då såg jag att Svenska Cykelförbundet nog gjort en tabbe och missat att ta med regeln mot bockstyre i sitt nya regelverk. Hittar ingenting som reglerar hur ett styre på en MTB-cykel skall se ut. Så antingen så är det nu okej att åka med bockstyre på MTB-tävlingar igen, eller så har någon glömt att skriva in regeln i regelverket... Och eftersom vi följer regelverket så är det alltså okej med bockstyre på MTB.
Kolla gärna själva i regelverket för MTB som ni hittar här. Regeln 4.1.039 som jag hänvisade till i inledningen av detta blogginlägg ser ut så här i senaste upplagan av regelverket:
"4.1.039
Alla däck av typ ”dubbdäck” är förbjudna."
Uppdatering och klargörande angående Cykelvasan. Just den tävlingen har följande information på sin hemsida:
"OBS: I tävlingsklassen får man inte använda cyklar med bockstyre."
Eftersom tävlingar får ha egna regler ( så länge dom godkänts av SCF ) så är det alltså fortfarande förbjudet med bockstyre i just Cykelvasan.
"4.1.039
På MTB-tävlingar är cykel med bockstyre ej tillåten.
Cyklisten skall bära handskar."
Jag tycker ju att regler är bra för att dom skapar någon form av ordning. Vem som helst får inte göra vad som helst, och det kan ju vara ganska så smidigt många gånger...
Men jag gillar ju ibland att åka cykelcross, har också gjort det på både långlopp och XC-lopp förr i tiden, när det var tillåtet. För att inte bryta mot regler så har cyklister varit finurliga och satt rakt styre på sina cykelcross-cyklar för att kunna köra cykelcross på exempelvis Cykelvasan, som ju är en tämligen lättåkt tävling. Detta innebär ju en del skruvande och mekande, men är fullt möjligt. En fundering jag haft på att komma runt denna regel mot bockstyren är att man helt enkelt sågar av styret i bocken, någonstans strax under reglagen. Så här:
Alla ser ju att detta är en dåligt redigerad bild föreställandes en cykel utan bockstyre. Det liknar mer ett MTB-styre med nedåtböjda barends med landsvägsreglage på, eller? Sjukt smidig lösning tyckte jag!
Men jag ville ha lite mer kött på benen så jag läste runt i SCF:s regler; vad är ett bockstyre, vad är inte ett bockstyre och så vidare. Då såg jag att Svenska Cykelförbundet nog gjort en tabbe och missat att ta med regeln mot bockstyre i sitt nya regelverk. Hittar ingenting som reglerar hur ett styre på en MTB-cykel skall se ut. Så antingen så är det nu okej att åka med bockstyre på MTB-tävlingar igen, eller så har någon glömt att skriva in regeln i regelverket... Och eftersom vi följer regelverket så är det alltså okej med bockstyre på MTB.
Kolla gärna själva i regelverket för MTB som ni hittar här. Regeln 4.1.039 som jag hänvisade till i inledningen av detta blogginlägg ser ut så här i senaste upplagan av regelverket:
"4.1.039
Alla däck av typ ”dubbdäck” är förbjudna."
Uppdatering och klargörande angående Cykelvasan. Just den tävlingen har följande information på sin hemsida:
"OBS: I tävlingsklassen får man inte använda cyklar med bockstyre."
Eftersom tävlingar får ha egna regler ( så länge dom godkänts av SCF ) så är det alltså fortfarande förbjudet med bockstyre i just Cykelvasan.
Etiketter:
Cykelnyheter,
Regler,
SCF
Äntligen; en ny arbetsvecka
Sitter här sliten sedan igår och med knappa 5 timmar sömn i kroppen och laddar för att cykla till jobbet. Ute är det 10 grader varmt och uppehåll men blött på marken. Tur att crossen har skärmar, det är ju så mycket trevligare att cykla torr.
Jag hade tänkt bjuda er på karta, banprofil och allt sånt där från Finnmarksturen igår. Men glömde min klocka hemma! Det var ju nästan så att jag inte kunde cykla utan den, men eftersom jag ändå var i Ludvika så gjorde jag ett försök. Är annars rejält fastkörd i klockträsket.
Jag hade tänkt bjuda er på karta, banprofil och allt sånt där från Finnmarksturen igår. Men glömde min klocka hemma! Det var ju nästan så att jag inte kunde cykla utan den, men eftersom jag ändå var i Ludvika så gjorde jag ett försök. Är annars rejält fastkörd i klockträsket.
2011-08-07
Nya bansträckningen för Finnmarksturen testad
Fick en inbjudan tidigare i veckan om att få en guidad tur runt Finnmarksturens nya och korta tävlingsbana, vilken dag och tid jag ville! Sådant är givetvis svårt att tacka nej till så idag klockan nio var jag på plats i Ludvika för att guidas av Björn och Peter.
Lite nytt direkt i inledningen av loppet, men här skall vi strax upp för samma gamla startbacke som tidigare år
Ja, ni känner kanske igen er här också? De flesta bilderna tog jag i början, då hade jag energi nog att släppa styret och vi hade uppehåll.
Andra loopen kom regnet ungefär samtidigt som mina krafter började tryta, Peter var urstark hela dagen. Björn var inte längre med här då han endast skulle med första loopen (34 km) och över bergspriset.
Här är vi på väg ikapp ett gäng på tre som vi träffade på fyra gånger under andra loopen, de visste inte riktigt vilken väg som var den rätta alla gånger. Peter visste.
Här kommer trion ikapp och förbi oss när jag får en välbehövlig paus i samband med Peters framväxelvridning.
Ja, fler bilder än så här får ni inte. Många snabba och fina stigar, främst på första loopen. Tuffa backar gånger fyra eller fem på andra loopen, beroende på hur trött man är och hur man räknar. Är man riktigt trött kan man nog få ihop hundra backar på andra loopen. Vissa delar återanvänds från tidigare år, några partier åker man gamla turen baklänges, men det mesta kändes ändå nytt. Banan skall vara ca: 7 mil lång och 24.5 km av dom är stig eller sådant som ej är farbart med bil. Man har i princip kortat ner totala längden på Finnmarksturen med fyra mil, men behållt stigmängden.
Jag måste säga att jag är positivt överraskad över hur många fina stigar dom lyckats leta fram. Å andra sidan är avsnittet genom industriområdet inte så jätteskoj samt så är avslutningen med mycket grusväg och ödsliga klättringar inte heller något jag jublade över. Att jag var i dålig form, låg på energi, genomblöt och kall hjälpte kanske inte heller där på slutet...
Nya turen bjuder också på 11 km asfalt, mycket är så kallade transportsträckor mellan stigarna som de hittat och någon kilometer är det i starten och strax innan mål också.
Jag tror tävlingen passar utmärkt för cyklister som Wengelin, Dahlström, Darvell och andra köttare. Cyklister som dessa skulle ärligt talat kunna gå loss under första tredjedelen av tävlingen och hålla undan. Det är som sagt ganska mycket stig och får man lucka där så kan det växa snabbt. Partierna mellan stigarna är ofta ganska lätta men sällan allt för långa vilket gör att en eventuell jagande grupp får kort tid på sig att komma igång med samarbetet för att kunna plocka in tid. Samtidigt som en ensam tätcyklist givetvis kör plattan i mattan. Möjligen blir 50 kilo Flockhart jobbig att ha att göra med när man skall över de tuffa backarna på slutet av turen. Något som talar emot typer som Wengelin och Darvell är ju att de lär vurpa så många gånger på de snabba och kurviga stigarna.
Peter Almlöf grisade sönder mig totalt hela turen idag så jag är lite krispig i ben och huvud nu. Men turen var fin och tog oss 3.23 att åka runt. Någon kilometer längre än Mörksuggejakten som brukar ta ca: 3 timmar att trampa runt. Å andra sidan var jag inte heller så snabb idag. Räkna med en segertid ungefär som på Mörksuggejakten plus någon minut.
Lite nytt direkt i inledningen av loppet, men här skall vi strax upp för samma gamla startbacke som tidigare år
Ja, ni känner kanske igen er här också? De flesta bilderna tog jag i början, då hade jag energi nog att släppa styret och vi hade uppehåll.
Andra loopen kom regnet ungefär samtidigt som mina krafter började tryta, Peter var urstark hela dagen. Björn var inte längre med här då han endast skulle med första loopen (34 km) och över bergspriset.
Här är vi på väg ikapp ett gäng på tre som vi träffade på fyra gånger under andra loopen, de visste inte riktigt vilken väg som var den rätta alla gånger. Peter visste.
Här kommer trion ikapp och förbi oss när jag får en välbehövlig paus i samband med Peters framväxelvridning.
Ja, fler bilder än så här får ni inte. Många snabba och fina stigar, främst på första loopen. Tuffa backar gånger fyra eller fem på andra loopen, beroende på hur trött man är och hur man räknar. Är man riktigt trött kan man nog få ihop hundra backar på andra loopen. Vissa delar återanvänds från tidigare år, några partier åker man gamla turen baklänges, men det mesta kändes ändå nytt. Banan skall vara ca: 7 mil lång och 24.5 km av dom är stig eller sådant som ej är farbart med bil. Man har i princip kortat ner totala längden på Finnmarksturen med fyra mil, men behållt stigmängden.
Jag måste säga att jag är positivt överraskad över hur många fina stigar dom lyckats leta fram. Å andra sidan är avsnittet genom industriområdet inte så jätteskoj samt så är avslutningen med mycket grusväg och ödsliga klättringar inte heller något jag jublade över. Att jag var i dålig form, låg på energi, genomblöt och kall hjälpte kanske inte heller där på slutet...
Nya turen bjuder också på 11 km asfalt, mycket är så kallade transportsträckor mellan stigarna som de hittat och någon kilometer är det i starten och strax innan mål också.
Jag tror tävlingen passar utmärkt för cyklister som Wengelin, Dahlström, Darvell och andra köttare. Cyklister som dessa skulle ärligt talat kunna gå loss under första tredjedelen av tävlingen och hålla undan. Det är som sagt ganska mycket stig och får man lucka där så kan det växa snabbt. Partierna mellan stigarna är ofta ganska lätta men sällan allt för långa vilket gör att en eventuell jagande grupp får kort tid på sig att komma igång med samarbetet för att kunna plocka in tid. Samtidigt som en ensam tätcyklist givetvis kör plattan i mattan. Möjligen blir 50 kilo Flockhart jobbig att ha att göra med när man skall över de tuffa backarna på slutet av turen. Något som talar emot typer som Wengelin och Darvell är ju att de lär vurpa så många gånger på de snabba och kurviga stigarna.
Peter Almlöf grisade sönder mig totalt hela turen idag så jag är lite krispig i ben och huvud nu. Men turen var fin och tog oss 3.23 att åka runt. Någon kilometer längre än Mörksuggejakten som brukar ta ca: 3 timmar att trampa runt. Å andra sidan var jag inte heller så snabb idag. Räkna med en segertid ungefär som på Mörksuggejakten plus någon minut.
Etiketter:
Cykling,
Finnmarksturen
Sportys
Är här och rastar barnen, tänk att de små kropparna innehåller så mycket energi!
Skickat från min Sony Ericsson Xperia neo
Skickat från min Sony Ericsson Xperia neo
Kallt
Har varit i Ludvika på förmiddagen, åkt nya bansträckningen för Finnmarksturen. Första halvan i uppehåll men andra halvan blev det regn och kyla. Armvärmare och benvärmare hade jag i bilen, lägg till energibrist på slutet på grund av att Peter Almlöf är en urstark rackare så kan ni förså att jag frös sedan. Full stolvärme och klimatanläggningen på Hi hela vägen hem. Fryser än, trots att jag snart varit hemma i en timma och duschat väldigt varmt.
Om jag återhämtar mig skriver jag lite mer om den där cyklingen.
Om jag återhämtar mig skriver jag lite mer om den där cyklingen.
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)









