Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2018-08-06

Bilder och resultat från Finnmarksturen

Hej och god morgon från Åre!

Ja, nu har vi vaknat upp här i Åre dit Linda och jag styrde bilen efter Finnmarksturen igår. Här är det ganska molnigt men inget regn och temperaturen ligger runt 10 grader. Friskt!

Foto: Cykelkanalen.se (massor av bilder på deras sida)

Foto: MTBfoto.se (massor av bilder finns på hemsidan)

Foto: Magnus Sjödin

Foto: Yvonne/The Summit MTB

Igår så blev jag 21:a, här hittar ni resultat från Finnmarksturen och här hittar ni resultat uppdelade per klass från Finnmarksturen. 20:e i elit alltså och 21:a totalt. Junioren Emil Lindgren sladdade in som 13:e. Ännu en Emil Lindgren med snabba ben på gång uppåt alltså!

Att bli 21:a var väl inget som jag drömt om kanske. I fjol var jag också 21:a men då hade jag punkterat och stått stilla i 2½ minut i början av loppet. Idag var jag bara jämnsnabb loppet igenom. På Engelbrektsturen i förra veckan så hade jag sprätt i benen och kände fart och vad jag har kapacitet till. Men det var ett av väldigt få tillfällen denna säsong jag känt det. Har haft en riktigt bra känsla vid ett par tre tillfällen sedan början på maj. Det är ju lite frustrerande att ha det såhär, men jag hoppas ju att det är övergående och nu mot slutet av säsongen så har jag ändå börjat känna lite ljusglimtar.
Ni vet när man startar en träning och känner att benen inte funkar, så har jag det alltså i princip varje dag. Ni som tränar en del vet väl också känslan efter att man stannat för en fika på en distansrunda? Så kallade kaffeben. Så är känslan. Kaffeben och mjölksyra. Tvingar jag bara runt benen så funkar det ju hyfsat, men det är inga diamantben, inget pangpang och långt ifrån komaform.

Tur då att det ändå är så kul att cykla! Det är också kul att tävla, även om inte farten är den jag önskar.  Jag gnuggar på.

Loppet igår då. Kände tidigt att benen inte var pangpang. Första backen gick bra, sedan i nästa backe så kände jag att det inte fanns där idag. Försökte minimera förlusterna på motionsspåren efter ungefär en mil och hamnade sedan i en grupp på 4-5 man. Vi blev inhämtade av en till grupp och var ett trevligt sällskap på cykelbanorna in mot Ludvika på placeringarna runt 25 någonstans. Jag sa åt Erik Åkesson att jag tänkte försöka höja farten i backen ut ur Ludvika på "andra loopen". Då skulle det bli både kuperat och stig så jag hoppades kunna få lite bättre fart och köra ifrån gruppen. Erik och jag körde på i backen och fick en lucka på övriga. Vi kom ifatt två cyklister men blev sedan inhämtade på väg utför igen. Erik fortsatte sedan köra i nästa backe och jag lyckades med nöd och näppe hänga med. I skogen sedan kunde jag inte följa med honom men gruppen splittrades i alla fall och jag fick dom piggaste ur gruppen med mig. Vi blev 4-5 man igen som snurrade på hela vägen in till Ludvika där vi spurtade in på ABB Arena. Jag lyckades ta spurten och blev därmed 21:a. Bra kämparinsats ändå!

Nu väntar några sköna dagar i Åre och sedan blir det att vässa armbågarna till Cykelvasan nästa helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar