Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-08-09

Cyklat med Tony Longo och bilder från Cykelvasans bana

Tro det eller ej, men nu sitter både däcken på fälgen OCH håller tätt! Morgonens övningar med hjulen då jag lät det ligga ner och rullade det liggandes gjorde nog skillnad. Det krävdes alltså att verkligen få vätskan till sidorna, något som man inte så lätt åstadkommer genom att bara cykla. När jag åkte upp till Mora låg hjulet så här:
Vände på hjulet i Rättvik och kom till Mora utan att ha tappat märkvärt med luft på nästan tre timmars tid. Glad cykelkille i Mora då kan ni tro.

Tony has arrived!
Så här står det i Vasaloppets pressrelease om Tonys deltagande i Cykelvasan:
"Tony Longo, född 1984, var individuell trea på JVM 2002 och tvåa på U23-VM 2006. I en världscuptävling har han som bäst en sjundeplacering från 2008. Longo tävlar sedan 2010 för Team TX Active och har i år bland annat blivit tvåa i maraton på de italienska mästerskapen och 14:e på EM i XCO i Moskva. Han blir därmed en stark konkurrent till de svenska och norska elitåkarna i CykelVasan."

Det sköna med att vara proffs är att man kan ha en mekaniker som Christiano med sig till Sverige för att pumpa däcken åt en efter flygresor plus annat. Här är vi i Evertsberg.

Vi åkte bil från Mora till Evertsberg och sedan cyklade vi andra halvan av Cykelvasan, Tony ska ju tävla i sprinten imorgon också så han körde ena halvan idag och kör den andra halvan imorgon. Jag hade väl inte haft något emot att köra hela, men det har jag ju gjort förr.
Det var riktigt fint i skogen idag och vi rullade på snabbt hela tiden. Det finns ett par partier innan Oxberg som är knöliga, inte svåra, men ändå lite knöliga. När man väl kommer till Oxberg så blir banan ännu lättare och sista tre milen är också dom lättaste. Där är en cykelcross något som skulle passa riktigt bra. Stackars Tony är van vid långloppstävlingar där backarna pågår minst en halvtimme, så "backen" upp till Oxberg skrattade han åt. Tydligen har dom ett uttryck i Italien för backar som den i Oxberg som tar kanske 2-3 minuter, minns inte det italienska men det gick ut på att backarna är "som att cykla över en bro".
Trots allt regnande denna sommar så var banan riktigt torr och fin, endast någon liten pöl fanns men dom kunde man ju svänga runt. Svårt att säga så mycket om banan eftersom det bara är att kötta från backen i Oxberg och in till målet. Visserligen blir det lite annorlunda när man är trött, men det finns ju inte mycket till backar längs banan efter Oxberg. Bara Powerbackar som endast tar några sekunder. Det är ju faktiskt så att den tätgrupp som kommer till Evertsberg troligtvis också ser likadan ut när man kommer in i Mora.
Känslan i benen och kroppen var riktigt bra idag, hoppas kunna behålla den till på lördag. Blir nog en rolig dag i skogen då. Med sju kilometer kvar till målet så tappade Tony nästan all luft ur framdäcket, endast jag hade en pump med mig och den har tydligen blivit värdelös efter flera år i ryggfickan. Dags att köpa nytt alltså.

Här kommer lite bilder från banan:
Slutet på det knöliga partiet vid Oxbergssjön

In i Oxberg

Här kommer vi upp på toppen av Oxbergsbacken, på sådana här ställen märkte jag av att Tony har riktigt högt syreupptag och låg kroppsvikt...

Efter Oxberg = Fullt ös!

Typiskt Cykelvasan

Vätskekontroll Hökberg

Varierade Vasavägar

"Pompa!" Hit hade vi 29.5 km/h i snitt, men sista 7 kilometerna mot mål tog vi det lugnare (eftersom min värdelösa pump inte kunde göra någon nytta) och inklusive det långsamma rullet till bilen så snittade vi ändå 28.5 km/h från Evertsberg

Sista kilometern och målgången

Efteråt rullade vi lite lätt i 20 minuter och åt en lunch på restaurang Strand. Härlig dag, bra ben, kul att prata engelska i någon timme, trevligt sällskap och inspirerande att få träna med ett äkta MTB-proffs.

Idag blir en bra dag

Dagens ben

Vi börjar väl med igår så ni hänger med i den spännande stansningsutvecklingen. Stoppade väl hjulet i badkaret igår för att se vart det läckte luft någonstans. Jag fruktade ventilen, men svaret var tyvärr hela däcksidorna. När jag stansade på Sportson så bubblade det längs däcksidan men jag trodde att det täpptes till och Mattias på Sportson sa att han hade fått åka med däcken tre gånger innan dom höll tätt. Så jag kontaktade Mattsson på Duells som ju säljer Continental och frågade om det ska vara så här. Och just den variant av Race King som jag har (RS) har så tunna däcksidor för att ge så lågt rullmotstånd som möjligt att det därför kan läcka lite i sidorna, men att det också ska tätas efter ett tag.
Ska vi se något positivt i detta så hade jag väl ca: 0.2 bar i däcket i morse, att jämföra med platt däck igår. Har skakat och skakat detta hjul nu och låter det ligga på sidan för att Notubes-vätskan ska ligga mot däcksidorna. Nu är det bara att hålla tummarna för att detta blir bra och jag inte behöver avsluta Cykelvasan på lördag med 0.2 bar i däcket.

Är ombytt och klar nu, ska åka till Mora snart för att träffa italienska MTB-proffset Tony Longo. Tanken är att vi ska cykla drygt halva Cykelvasabanan tillsammans. Vi båda åker Bianchi och han behövde lite sällskap och guidning så jag ställer väl upp. Hade ju hoppats få åka banan någon gång innan tävlingen så detta blir ju bra. Hade faktiskt inte haft något emot att cykla hela banan heller. Det hade ju varit kul att få göra detta utan att behöva stanna och pumpa halvvägs. Det vore ju också kul om jag hade krafter nog att orka med i hans tempo...
Kommer troligtvis få med mig lite cykelprylar hem från Monark Exercise också, vi håller tummarna för det.

Ni kan se fram emot lite bilder från Cykelvasabanan senare idag alltså!

2012-08-08

Idag har jag...

Började dagen med att vakna i tid, och sedan vakna igen 45 minuter senare

Det blev lite bråttom till dagis men jag lyckades hålla barnen på gott humör ändå. Skarvade sedan vidare till jobbet med en drygt 30 minuter lång hårdkörning. Eller jag försökte köra hårt men lyckades väl inte. Ingen killer på sadeln direkt.
Har också besökt vårdcentralen för tredje gången på lika många veckor. Mitt öga är inte bra än och imorgon har jag haft denna inflammation i fyra veckor. Ingen tycks veta vad det egentligen är som är fel och nu har jag fått en tredje variant på ögondroppar för att bli kvitt mina symptom.
Cyklade hem, hjälpte ett par vilsna tyskar att hitta en slagghög och väl hemma lånade jag ut ett bakhjul till en cykelvasaåkare. Mitt eget bakhjul läcker luft. Trist men sant. Hoppas hela tiden att det ska lösa sig. Pumpa, cykla och hålla tummarna har jag gjort gånger två idag. Nu ska jag doppa eländet i vatten och se om det bubblar någonstans.
Kämpa Henke!

Imorgon ska jag åka ca: 5 mil av cykelvasabanan, blir kanon det. Speciellt om jag inte måste stanna för att pumpa däck halvvägs...

Massor av bilder från helgen i Skåne

Okej, det här inlägget kommer _lite_ sent. Men jag liksom hade annat att göra och glömde bort. En av de väldigt fina sakerna med att tävla sällan är att varje tävlingstillfälle blir fyllt med förväntan och inte ens en bilresa till Skåne känns lång eller tråkig. Det här är lite bilder från Skåneresan för någon helg sedan:
Två generationer Kastemyr beundrar packningen, vi åkte med tre cyklar samt fem cyklister plus packning i bilen ner till Skåne. Hem åkte vi med fyra cyklar, fyra cyklister med tillhörande packning i bilen.

Matstopp Örebro

Fikapaus och förarbyte på en Shellmack söder om Jönköping, coola gänget (Linn Gusafsson, Jesper Larsson och Peter Vingstedt) hänger vid bilen

Linn släppte vi av i metropolen Glumslöv som ligger mellan Helsingborg och Landskrona, vi grabbar åkte vidare till Marieholms gästgivaregård där vi skulle bo ett par nätter

Efter att vi slängt in packningen på rummet så pumpade Peter däck, Pontus och jag stack ut på en liten cykeltur och vad Jeppe gjorde på rummet är det ingen som vet än idag.

"Ett rum för tre och en extrasäng" kan bevisligen tolkas på fler än ett vis. Men vi fick till en extra extrasäng och finns det hjärterum så kan nog fyra gossar dela på ett litet rum.

Tävlingsförberedelser 

Junior Erik Wallén närmast kameran, juniorkamrat Pontus lånar pumpen

Jeppe var väl så glad över att få ha stora klistermärken med sitt nummer på hjälmen, tummen upp på det!

Taktiksnack i Motala AIF

Efter loppet var somliga (mest jag...) slitna samtidigt som andra (mest Johan Landström) såg helt oberörda ut

Efter loppet: mat, sightseeing och energiinköp i Eslöv

Raceday 2, frukost och avfärd. Snabba puckar!

Sliten men ändå taggad inför uppgiften, Peter bakom kameran

Taktiksnack Cykelcity med finbesök av Jeppe. Loppets blivande vinnare sitter i egen bil till höger och nålar nummerlapp

Kul med cykeltävling!

Efter loppet: duschade på Rosengårds IP (har troligtvis duschat i samma dusch som Zlatan duschat i!!!), åt på närliggande MAX och gasade sedan hemåt. Jag har bilder på sovande cyklister men dom fick jag tydligen inte publicera. Lite spännande blev det när vi trodde att vi nästan hade slut på bensin och passerade Jönköping utan att tanka.

Dagen efter: tvätta, tanka och lämna tillbaka bilen. Tack Mitsubishi och Mats Bilar för hjälp med en Outlander att glida i en helg. Tack också till Marieholms Gästgivaregård för riktigt bra service utöver det vanliga. Och givetvis tack till det utomordentligt trevliga sällskapet som gjorde min helg så kul på alla sätt och vis.

2012-08-07

Tack!

Stansade däck!

Morgonens inlägg genererade en hel del kommentarer och smarta tips på hur man underlättar en krånglig stansning. Blev så himla glad av att läsa alla kommentarerna då ju kommentarer som jag tidigare nämnt är lite av en bloggares lön. När dom dessutom innehåller värdefulla tips så är det ju extra kul.
Som om det inte vore nog så fick jag ett telefonsamtal på väg hem från jobbet idag med ett erbjudande om en uppsättning däck! Nu ville jag dock få klart detta idag eller senast imorgon, så jag fick lov att tacka nej då däcken antagligen inte hunnit hit innan torsdag, och då ska jag använda dom.
Vill därför tacka er läsare som engagerat er med både tips och däck! Nu är nämligen mina däck stansade och jag vill tacka Andreas och Emil lite extra, då deras tips om att skruva ur ventilinsatsen ur själva ventilen gjorde hela skillnaden.

Efter jobbet åkte jag till Sportson och utnyttjade deras kompressor. Bättre än på macken och med läsartipsen blev det ju hur enkelt som helst att få på däcken. Tyvärr upptäckte jag en liten reva i bakdäcket som visserligen tätades till och från av stans-vätskan, men jag litar inte riktig på det så jag köpte väl mig ett nytt däck. Skönt att veta att däcken är hela och täta redan idag.

Litet hål, stort problem

Ibland vill det sig inte

Spenderade 45 regnfyllda minuter på två av Faluns bensinstationer igår kväll

Försökte stansa mina hjul utan resultat. Kombinationen av Fulcrums UST-fälgar och Continental Race King blir för slappt, så däcket sätter sig aldrig mot fälgkanten. Ska nog göra ett sista försök i eftermiddag, eventuellt med ett spännband runt däcket, för det har jag inte provat än. UST-fälgar är ett otyg när det kommer till annat än just UST-däck på grund av utformningen av fälgkanten. Men UST-däck vill jag helst inte ha på grund av vikten. Funkar det inte i eftermiddag så får jag ge upp eller köpa sjukt tajta däck, har ni några tips på 29"-däck som sitter tajt och finns att köpa i Falun/Borlänge? Egentligen skulle jag haft ett par sjukt lätta 29"-hjul...

Men först väntar en härlig arbetsdag!