Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-02-15

10 spurter + en fyra på 360 watt

Att spurta är något som alla kan göra och det brukar fungera bra även när kroppen är trött eller om man är sliten. Så det gjorde jag idag. Tanken med dagens pass var att påminna cykelmusklerna om hur det känns att arbeta och låta överkroppen få vila lite. Känns ändå bättre idag med träningsvärken, kanske överkroppen är redo för nya övningar imorgon? Då väntar vecka 1, dag 3 på http://www.hundredpushups.com och kanske kvällsskidor på Lugnet.

2012-02-14

Ingen lek på skidorna idag

-1, snöfall, sliten överkropp och is under skidorna. Det gick inte lätt och snabbt idag, men tungt och långsamt. Kilometertiden blev strax under fem minuter och distansen kring 12 km. Imorgon blir det ingen skidträning, den här stackars pojk-kroppen behöver vila efter tre pass skidor och tre dagar med överkroppsövningar under de fyra senaste dagarna. Kanske lite testcykel istället, för att hålla liv i cykelbenen.

Raketskidorna är hämtade!

Slängde in min antika skidutrustning och åkte ut till mäktiga Skuggarvet för att hämta mina finskidor i går kväll. Dom har ju vårdats (tvångsomhändertagits) av Hans-Olov på Briko Maplus i ungefär 1½ års tid nu efter att jag lämnat dom i skidfodralet någon månad efter Vasaloppet 2010... Fick mig en uppsträckning samt en snabbkurs i vallning och skidvård av denne mycket kompetente man. Packade in finskidorna och drog till Lugnet där jag brände av fem varv på elljusspåret. Gick rätt snabbt (4.12 min/km) trots snöfall.
Är nog snart redo för en attack på träningsrekordet (3.55 min/km).
Än så länge har jag mest kört distans eller snabbdistansintensitet med några kortare hårdkörningar i stakåkningen. Tänkte försöka vänja musklerna vid denna form av arbete innan jag vilken dag som helst nu ska grisa ner mig lite med hårdkörning. Långpass står också på önskelistan.
Bilen "full" med skidgrejer

Posör med ny mössa på Lugnets elljusspår

2012-02-13

Mer crossbygge

Jag ska ju ha denna ram 2012, skriver då och då om bygget:

Och har i ett par inlägg funderat kring utrustningen på denna. Efter att jag publicerade förra inlägget om detta bygge så slog det mig att det ju faktiskt finns Bianchi-färgade delar, vad tror ni om dessa:

Styrstammen ovan hade jag på Oltren 2011, sadelstolpen har kanske lite för mycket vitt i sig då jag nu mer eller mindre tänkt mig att ha svarta delar till hojen. Det där med mängden vitt varierar nog med årsmodeller av Bianchis tillbehör. Tror ändå att Bianchi-temat blir klockrent till cykeln. Ska kolla upp med Bianchi om hur delarna ser ut 2012 eller om det ligger något gammalt med mycket svart i och skräpar någonstans.
Vad tror ni, blir inte detta klockrent?


Mera skidor

Rundade igår av årets bästa söndag med 17 kilometer i Stångtjärns elljusspår

Hade väl egentligen kanske hoppats på lite längre pass men det blev visst sent. Är det någon som vet hur belysningen fungerar där egentligen? Vid anslutningsspåret så står det ju bara att lamporna lyser 120 minuter efter att man tryckt på knappen, gäller det oavsett tid på dygnet? Vid stugan så står det att lamporna lyser i 80 minuter och att belysningen fungerar mellan 16:00 och 22:00. Släcks allt 22:00, eller kan man få 80 minuter belysning även om man trycker på knappen 21:59? Känns viktigt för mig detta så jag vore tacksam för hjälp från någon expert på Stångtjärns belysning.

Lite stel var jag allt i överkropppen när jag begav mig mot spåren, hade ju ändå kört överkroppsövningar både lördag och igår söndag efter att ha vilat från överkroppsansträngning i ett års tid. Så jag bestämde mig för att undvika överfart men att jag ändå kunde gå på hyfsat om det kändes bra.
Redan efter en kilometer eller så lyckades jag tappa balansen i ett ofokuserat ögonblick och lägga mig i snön. Böjde då en av stålpinnarna i pjäxan så resten av passet så satt pjäxan snett, vilket gjorde att den inte gränslade bindningen bra utan ibland ställde sig hälen upp på bindningen och ibland träffade den kanten på bindningen. Rätt irriterande till en början och jag försökte bända tillbaka den utan att lyckas. Men det fick ju gå ändå och efter någon kilometer när jag börjat bli varm i kroppen började farten öka under skidorna vilket fick mig att tagga till ytterligare lite. Fick ihop 17.05 kilometer på 1:14:58 vilket ger 4.25 min/km och snittpulsen landade på 152 (78%), ett bra pass för mig med andra ord.

Spåren var okej, men nu behövs snart mer snö för att det inte ska övergå till dåligt. Vill prova de spår som inte är elljusspår någon gång snart också då dom brukar vara bättre och mindre välanvända. Får då antingen åka i dagsljus (!!!) eller skaffa pannlampa. Ska försöka få hem finskidorna från Skuggarvet någon gång denna vecka också. Dom är ju elit och därmed lite mer svåra att få ner fästzonen mot snön med, så det känns viktigt att få till den tekniken bra. Men dom skidorna får hålla sig till Lugnet.

2012-02-12

Vi drog till Åsbobacken

När vi kom hem från Stockholm var det soligt, nollgradigt och kanske årets bästa söndag. Barnen och jag utnyttjade detta på bästa vis genom långpromenad till stans bästa pulkabacke, Åsbobacken. Där åkte, grät och skrattade vi till det var dags att vända hemåt för middag. En riktigt bra eftermiddag helt enkelt!

Hemma!

Efter att ha spenderat en weekend i 08-land är vi nu tillbaka i drömlika Dalarna. Vi åkte dit för att fira Filip och svärfar i efterskott och barnens kusin och mig i förskott men nu är vi alltså tillbaka på fast mark igen.
Körde vecka 1, dag 1 med push ups i morse. Gick helt okej trots att jag kände mig lite slö innan. Rundade av med situps och en omgång Plankan, så träningsvärk är väl att vänta. Har väl tänkt åka skidor någon gång idag också som grädde på moset, det blir veckans andra pass så jag riskerar ändå ingen överträning.