Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-10-10

Onsdags-VM

Många deltagare idag, någonstans mellan 25 och 30 landade vi nog på

I Kumla tappade jag min styrplugg och för att inte riskera startförbud så satte jag i en kotte istället. Den sitter där än och kommer få sitta där till den trillar ur.

Kvällens cykelcrossöfvningar på Lugnets Riksskidstadion går väl inte till historien som en av mina bästa träningar. Kände mig seg, hittade inget flyt, tappade i igångdragen och i kurvorna. Det var mest mörker. Man vet ändå att man är i Sveriges cykelcross-Mekka när man som totalledare i den svenska cykelcrosscupen trillar in på en åttonde eller nionde plats i första heatet. I andra heatet blev jag sjua efter att ha ryckt upp mig något. I tredje och sista heatet trodde jag att jag skulle få köra om en sjätte eller kanske sjundeplats igen då slowstartern Darvell kom ikapp efter första varvet. Lyckades hänga med honom och fick därmed peppen jag behövde och kunde plocka flera placeringar på slutet och avsluta aftonen med att snurra upp Pontus Kastemyr och Jens Westergren på läktaren i en spurtstrid om tredjeplatsen. Slutet gott, allting gott.

Martin Eriksson var vassast idag och vann dagens VM och tog nog två av tre heatsegrar och Darvell åkte hem med en seger i bagaget. Efteråt så skulle Jens, Martin, Magnus och jag titta på en eventuell omdragning av banan, men efter en omröstning som jag förlorade så bibehöll vi tänkta bansträckningen där. När vi skulle rulla därifrån så tyckte jag vi skulle testa en annan väg. Den verkade helt okej så vi spånade och brainstormade ihop en sjukt bra förändring som vi alla fyra var väldigt nöjda med. Ett riktigt kul inslag i falubanan kan jag lova!

Snitthastigheterna idag talar annars om en snabb falubana, 25.5, 25,8 och 26.4 kilometer i timmen hade jag i snitt på dom tre heaten. Vår omdragning kommer kanske sänka snitthastigheten något, men överlag är banan snabb.

På plats idag, en av flera fotografer, Mats Wahlén som tog följande bilder plus andra:
Sandlådenivå under första heatet

Darvell kör brett

Ratta in...

Och så upp med blicken och trampa iväg

En annan fotograf idag var Jonatan Stark som bjuder på bilder i sin blogg:

Även August Martin valde att lufta optiken denna härliga höstafton

Slänger med en bild på David Eriksson också bara för att den var så sjukt jävla läcker: 

Höst

Härligt

Är på väg hem från dagis med barnen. Ska sedan byta om och dra på Onsdags-VM. Blir kanttrådsdäck bak idag, kvällsnöjet blir att limma tubdäck. Det ligger på nu.

Hej å hå

Ny dag, nya möjligheter. Igår hämtade jag barnen från dagis efter avslutad arbetsdag, åkte sedan upp med Filip till Lugnet så han kunde spela innebandy och jag kunde rota i förrådet som Falu CK har där. Fick slänga en påse varurpriser efter att råttor hittat den. Tydligen gillar dom energi-gel för dom hade haft en jävla fest i den där påsen, kan gissa att det blev ganska så energiska råttor/möss efter den sockerfesten. Givetvis innebar det också ett visst bakslag för helgens prisbord då vi nu har en påse mindre att tömma på bordet.
Efter sonens innebandy så pratade vi ledare ihop oss lite och sedan skjutsade jag hem grabben och stack till styrelsemötet med Falu CK. Lite drygt två timmar senare, alltså vid halv nio på kvällen, kom jag hem igen. 

Adam Steen fångade mig på bild vid Lugnet igår

Idag är det Onsdags-VM kl.17 på Lugnet och jag hoppas kunna vara med. Sista viktiga inför-jobbet måste bli klart för CX-tävlingarna i helgen. Just nu är vi ett tiotal funktionärer, men det vore ju bra med fler...
Ikväll behöver jag nog också försöka limma om bakdäcket, alternativt skära det i bitar och gråta en skvätt.

2012-10-09

@ Falu Kuriren Arena

Sonen ska lira innebandy

Själv ska jag smita undan en stund för att kolla igenom cykelklubbens förråd inför helgens tävlingar. Mycket sånt nu. Annars så har jag väl också anmält mig som lite hjälpledare på den här innebandyn också, men något ska jag ju ha att göra även nästa vecka.

Känslan

Övar lite på konsten att ligga på rulle i Kumla, foto Isabelle

Oavsett hur formen är i helgen så kommer ju känslan vara något alldeles extra. När jag, iförd gula ledartröjan, i den cup jag startade 2006, får tävla på hemmaplan för den förening jag är ordförande i, på tävlingen som jag styrt upp, med familj, vänner och bekanta på plats.
Den känslan...

2012-10-08

Bilder Kumlacrossen 2012

Igår publicerade jag en del bilder och nu får ni ännu fler. Här kommer nämligen ett lass bilder från både lördagen och söndagen, först med mig som fotograf och senare också Robert Österling:
Lämnar fina Falun bakom oss

Markus Nyström op kop


Skid-Adam


Två flugor i en smäll

Benny Andersson

Bakväxelsallad

Ida Olsson

Inuti Cykloteket-bussen

Hotellrumshäng

Levande ljus och Magnus Darvell, kan man önska sig så mycket mer en söndagsmorgon?

Inuti Kalasbussen

Hård, hårdare, Jesper Larsson

Och här har nu Robert Österling tagit över kameran:
Dags för start

Jesper Dahlström 6:a, Jens 7:a och jag 8:a efter dom inledande skogskurvorna

Johan Landström i depån för hjulbyte efter bara ett par hundra meter av tävlingen

Kopgroep med Linus Dahlberg i spets

Martin Eriksson är bra med på tredjeplats

Fredrik Svärm och Johan Nystrand jagar

Janne Jakobsson

Täten

Luktar det CKC4 till nästa säsong för Linus, som ju dessutom bor nere i Skåne nu för tiden..?

Det är inte Martin som tar sig runt svängarna, det är svängarna som tar sig runt Martin

Gult är fint

Riktigt bra och actionspäckad bild, känns som om man är inne i tävlingen

Jakob Björklund kan känna att björnen från Barkhyttan flåsar strax bakom honom här

Simon Galle i Corratec-teamets klassiska tresmaksdräkt

Jens med blågult på trekvartsärmarna 

Jesper "flickidolen" Larsson i en sprillans ny, och genomskinlig, tempodräkt

Niclas Andersson från Kolmården MTB viker in framhjulet i kurvan

Patrik Eklund har en uppåtgående formkurva

Svenska mästarn i sanden

Jens anför vår grupp där jag ligger som tvåa, Simon som trea och Anders Stenberg som fyra

"Cykloteket-tvillingarna" gör KAOZ med sanden

Sådärja, hoppas ni gillade det. Länka gärna om ni snor bilder, och ange fotograf. Vi hörs imorgon igen!

Morgonstund

Två bilder från i lördags foto: Marie, fler finns här http://jakobbjorklund.blogspot.se/2012/10/kumlacross-bilder.html

Bra dag i lördags, besviken med gårdagens avslutning på loppet. Av någon anledning så vill däcket släppa från fälgen. Vet inte om det beror på vatten som kommer in vid ekerhålen, eller om fälgen bara är svårlimmad. Efter Branäs så hade ju däcket glidit lite på fälgen så ventilen lutade. Så jag limmade om inför denna helg. Körde med hjulen på Onsdags-VM också, kanske blev en tvätt för mycket? Men å andra sidan måste ju hjulen tåla lite tvättning kan man tycka. Funderar på att limma om hjulen mellan loppen i Falun, men det är ju en risk det med.

Idag är sista anmälningsdag till våra crosstävlingar. Info om dom finns på http://www.falucykelklubb.se och mer info kommer under dagen. Stefan Carlsson och jag drar ett lass med den tävlingen, blir kanske en tuff vecka med tanke på allt annat som också ska ha sin tid.

Nu ska jag jobba lite, hej!