Så jäkla klantigt egentligen. Det är ju bara mitt fel och det var också bara jag som föll. Det blåste sida-med från vänster så vi alla åkte i hög fart så långt till höger på vägen som möjligt. Inför en korsning smalnade vägen av, dom framför svängde undan, men jag hann inte.
Så här ser det ut på platsen enligt Google Maps
Jag minns att jag satt i bocken och tittade på rumpan framför. Borde givetvis ha försökt hålla blicken längre fram, men när det går fort så blir fokus gärna på en punkt strax framför en. Tidigare har jag många gånger klarat mig genom att instinktivt väja samtidigt som den framför väjer. Men igår kände jag direkt att jag reagerade för sent. Vi åkte ju längs högerkanten, så nära som möjligt så jag förstod att det skulle vara något framför. Jag höjde blicken för att se var jag skulle ta vägen, såg kantstenen och en stolpe. Tänkte direkt att "det här kommer göra ont".
Så här såg det ut igår. Såg dock ingen varnings-skylt, så antingen körde jag in i den andra stolpen, eller så kom varningsskylten upp efter min smäll... Någon som vet hur det var?
När man åker mot en sådan där kantsten så tippar man ju över åt sidan som stenen är på, i detta fall höger. Pang in i stolpen och sedan ca: 10 meter flygtur innan jag landade igen. Tack och lov var det bara jag som föll. Jag är också glad att det var min cykel som tog hand om stolpen och att mitt ben klarade sig, jag måste på något vis ha gränslat den när jag tippade åt höger. Direkt efter att jag landat så kände jag bara glädje över att jag var vaken. När jag såg den där lilla stolprackarn så trodde jag verkligen att det skulle gå riktigt illa. Men jag kunde resa på mig. Var vaken. Inga uppenbara benbrott och tävlingsläkaren var snabbt på plats för att fråga om jag var okej. Jag tog upp min cykel för att hoppa på och fortsätta igen, slog reglaget rakt och började rulla den framåt. Såg då att jag hade framhjulspunktering. Vi delade servicebil med Motala och dom hade nr.12 i karavanen. Bilen kom upp och jag såg att jag hade punktering bak också. Vi krånglade en del med hjulbytena och det kom hela tiden avhängda cyklister som cyklade förbi. När vi äntligen fått på två hjul så fungerade inte växlarna och då kände jag att jag ändå var så långt efter att jag gav upp.
När vi kom till langningsfolket så påpekade pappa Kvist att sladden hoppat ur bakväxeln. Så simpelt.
Enligt min Garmin höll jag 50.4 km/h in i den där stolpen så det blev ju en jäkla kyss. Cyklister som såg mig senare under dagen såg förvånade ut över att se mig gående och jag fick flera förvånade frågor. Det var tydligen ingen vacker syn...
När jag hämtat min väska med ombyteskläder så tänkte jag svänga förbi någon sjukvårdare för att få något att plåstra om mig med efter duschen. Efter en del letande så fann jag tältet vid målområdet. Där fick jag hjälp av en kvinna från Röda Korset som rotade i någon antik sjukvårdsväska. Plåster fanns, men jag ville ha någon större lapp att sätta på höften där jag skrapat mig rejält. Efter lite letande hittade hon denna:
En öppnad förpackning med en "steril" kompress. Hon granskade den noga och sa sedan: "den är i alla fall inte infekterad". Jag sa inget utan tog med mig den. Aldrig i livet att den skulle läggas på mitt sår. Såg sedan datumet på den: 901119. Gick till sjukhuset som låg bredvid tävlingsplatsen och tiggde till mig lite plåster istället. Satte ihop tre stycken och fick då något som täckte mitt sår.
Som sagt: mitt eget fel, klantigt men jag är glad att allt gick så bra som det ändå gjorde.
2013-05-12
Min krasch igår
Etiketter:
Cykling,
Scandinavian Race,
Vurpa
2013-05-11
Bilder och resultat från 105:th Scandinavian Race
Eftersom jag inte kunde hålla mig på hjulen så fick jag istället ägna mig åt något jag kan. Ta kort och liverapportera på Twitter. Det blev några bilder från Skandisloppet, här är ett gäng:
Utbrytningen bildas, killen mellan gruppen och klungan kom ikapp och det blev sju man i täten
Myscykling i 193.5 km och 44.2 km/h. Eller inte... Det var fullt ös från start till mål av dessa killar.
Team Trek tog snabbt ansvar. Tyvärr kunde dom inte hämta in något på täten så deras körning avlöstes av en offensiv och kanske något desperat cykelåkning från övriga i klungan. Här borde fler i ett tidigt skede ha stöttat.
Täten i Polacksbacken
Johan Landström var en som förstod att loppet höll på att rinna honom ur händerna. Han kom loss med Henrik Åbom. Senare gjorde han sig av med Åbom och tog då in 45 sekunder på ett varv, helt på egen hand och kunde ansluta till tätgruppen. Han är helt sjuk den mannen.
Landslaget genom Johan Lindgren i spets på klungan. Från åskådarplats såg det aldrig ut som någon riktig organiserad jakt, utan mer försök från individer att försöka jobba ikapp täten. Landslaget hade Edvin Wilson i täten men det var inte honom dom körde för idag...
Christoffer Kvist från Falu CK smyger med i klungan, här på legendariska Jeppe77's rulle.
Täten på cykelbanan efter Polacksbacken
Här drar landslagets Christofer Stevenson i täten på klungan, då gick det undan kan jag lova!
Landström på väg ikapp täten
Landslaget i täten igen, dom gjorde vad dom kunde men oftast var det bara en i taget framme i täten på klungan och då är det svårt att göra något riktigt bra. På andraplats sitter en Team People 4 You-cyklist redo att sänka farten i klungan igen.
Dom sista två varven var det en pangpang-fest i tätgruppen innan Alexander Gingsjö och Marcus Johansson kunde komma loss från övriga.
Ingen ordning i resten av utbrytargruppen
Alexander Gingsjö ställde av Marcus Johansson i Polacksbacken med ca: 2 km kvar till mål och kunde i ensamt majestät sträcka armarna i skyn. Marcus själv sa efteråt att han knappt kunde hålla rullen på Alexander under tiden som dom var loss.
Johan Landström, precis så där glad och munter som vi är vana att se honom. På slutet tappade han kontakten med tägruppen om sju man och klungan lyckades köra ikapp honom. Topp åtta fick UCI-poäng och det hade nog smakat fågel för björnen från Barkhyttan det.
Nedan finner ni topp 15 samt Falu CK:s placeringar:
Plc No Name Club Time Diff
1 183 GINGSJÖ Alexander Team People 4 you-Unaas C 4:22:48
2 33 JOHANSSON Marcus CK Hymer 4:22:59 0:11
3 135 SKUJINS Toms Rietumu-Delfin 4:23:33 0:45
4 186 OLSSON Michael Team People 4 you-Unaas C 4:23:37 0:49
5 156 WILSON Edvin Swedish National Team
6 62 ANDERSSON Lars Concordia Forsikring Riwal 4:23:40 0:52
7 142 HAFSÅS Marius Ringeriks-Kraft Look 4:23:53 1:05
8 73 GARDEYN Gorik Doltcini-Flanders-Baguet 4:23:57 1:09
9 22 CANECKY Marek CK Banska Bystrica
10 181 BERTILSSON Christian Team People 4 you-Unaas C 4:23:58 1:10
11 72 DZERVUS Darijus Doltcini-Flanders-Baguet
12 131 BECIS Armands Rietumu-Delfin
13 201 ANDERSSON Emil Team Trek
14 141 BRAHUSHI Thomas Nesset Ringeriks-Kraft Look
15 81 BENGTSSON Ludvig Falköpings CK
...
40 94 KVIST Christoffer Falu CK
...
60 92 HÅLAND Joel Falu CK 4:31:58 9:10
Av 108 cyklister tog sig 65 i mål. Fullständiga resultat hittar ni här: http://upsalack.se/se/scandinavianrace/resultat.html
Utbrytningen bildas, killen mellan gruppen och klungan kom ikapp och det blev sju man i täten
Myscykling i 193.5 km och 44.2 km/h. Eller inte... Det var fullt ös från start till mål av dessa killar.
Team Trek tog snabbt ansvar. Tyvärr kunde dom inte hämta in något på täten så deras körning avlöstes av en offensiv och kanske något desperat cykelåkning från övriga i klungan. Här borde fler i ett tidigt skede ha stöttat.
Täten i Polacksbacken
Johan Landström var en som förstod att loppet höll på att rinna honom ur händerna. Han kom loss med Henrik Åbom. Senare gjorde han sig av med Åbom och tog då in 45 sekunder på ett varv, helt på egen hand och kunde ansluta till tätgruppen. Han är helt sjuk den mannen.
Landslaget genom Johan Lindgren i spets på klungan. Från åskådarplats såg det aldrig ut som någon riktig organiserad jakt, utan mer försök från individer att försöka jobba ikapp täten. Landslaget hade Edvin Wilson i täten men det var inte honom dom körde för idag...
Christoffer Kvist från Falu CK smyger med i klungan, här på legendariska Jeppe77's rulle.
Täten på cykelbanan efter Polacksbacken
Här drar landslagets Christofer Stevenson i täten på klungan, då gick det undan kan jag lova!
Landström på väg ikapp täten
Landslaget i täten igen, dom gjorde vad dom kunde men oftast var det bara en i taget framme i täten på klungan och då är det svårt att göra något riktigt bra. På andraplats sitter en Team People 4 You-cyklist redo att sänka farten i klungan igen.
Dom sista två varven var det en pangpang-fest i tätgruppen innan Alexander Gingsjö och Marcus Johansson kunde komma loss från övriga.
Ingen ordning i resten av utbrytargruppen
Alexander Gingsjö ställde av Marcus Johansson i Polacksbacken med ca: 2 km kvar till mål och kunde i ensamt majestät sträcka armarna i skyn. Marcus själv sa efteråt att han knappt kunde hålla rullen på Alexander under tiden som dom var loss.
Johan Landström, precis så där glad och munter som vi är vana att se honom. På slutet tappade han kontakten med tägruppen om sju man och klungan lyckades köra ikapp honom. Topp åtta fick UCI-poäng och det hade nog smakat fågel för björnen från Barkhyttan det.
Nedan finner ni topp 15 samt Falu CK:s placeringar:
Plc No Name Club Time Diff
1 183 GINGSJÖ Alexander Team People 4 you-Unaas C 4:22:48
2 33 JOHANSSON Marcus CK Hymer 4:22:59 0:11
3 135 SKUJINS Toms Rietumu-Delfin 4:23:33 0:45
4 186 OLSSON Michael Team People 4 you-Unaas C 4:23:37 0:49
5 156 WILSON Edvin Swedish National Team
6 62 ANDERSSON Lars Concordia Forsikring Riwal 4:23:40 0:52
7 142 HAFSÅS Marius Ringeriks-Kraft Look 4:23:53 1:05
8 73 GARDEYN Gorik Doltcini-Flanders-Baguet 4:23:57 1:09
9 22 CANECKY Marek CK Banska Bystrica
10 181 BERTILSSON Christian Team People 4 you-Unaas C 4:23:58 1:10
11 72 DZERVUS Darijus Doltcini-Flanders-Baguet
12 131 BECIS Armands Rietumu-Delfin
13 201 ANDERSSON Emil Team Trek
14 141 BRAHUSHI Thomas Nesset Ringeriks-Kraft Look
15 81 BENGTSSON Ludvig Falköpings CK
...
40 94 KVIST Christoffer Falu CK
...
60 92 HÅLAND Joel Falu CK 4:31:58 9:10
Av 108 cyklister tog sig 65 i mål. Fullständiga resultat hittar ni här: http://upsalack.se/se/scandinavianrace/resultat.html
Kort lopp för min del...
Vägen smalnade av, dom framför hann svänga undan och jag körde in i en stolpe. Gick från ca: 50 km/h till 0 km/h på ungefär en centimeter. För cykeln. Jag flög över... Kunde väl ha dött nästan, men kom undan med skrapsår. Glad för det.
Känns surt givetvis.
Tänkte fortsätta men hade dubbelpunka. När jag äntligen fått på andra hjul så fungerade inte växlarna och jag var ändå så långt efter att jag gav upp. Pappa Kvist såg sedan att sladden till bakväxel hade lossnat. Hjälmen är paj också som ni kanske kan se. Nu är jag mest glad över att jag alltid har sådan tur (i oturen) och nu ska jag heja fram lagkamraterna.
Det kommer fler race!
Etiketter:
Cykling,
Scandinavian Week
105:th Scandinavian Race i Uppsala
På plats med välfyllda depåer. Start klockan 12 så jag hinner fylla på lite till innan start. 255 nittiograderskurvor väntar...
2013-05-10
Kvällsrull i stan
Faluån
Jag ville se så att allt satt på plats och fungerade som det skulle på cykeln, och samma sak med benen egentligen. Så jag tog en kvällsrepa runt kvarteren i stan och sprätte till lite här och där. Hoppade lite, lekte lite och smällde till med något lekfullt igångdrag efter någon 90-graderskurva. Allt höll ihop!
Jag hade väl inga drömben direkt, kändes som betongsuggor till att börja med. Men det är ju känt sedan länge att det knappast är dagen före tävling som man ska sitta med diamanter i benen.
Jag ville se så att allt satt på plats och fungerade som det skulle på cykeln, och samma sak med benen egentligen. Så jag tog en kvällsrepa runt kvarteren i stan och sprätte till lite här och där. Hoppade lite, lekte lite och smällde till med något lekfullt igångdrag efter någon 90-graderskurva. Allt höll ihop!
Jag hade väl inga drömben direkt, kändes som betongsuggor till att börja med. Men det är ju känt sedan länge att det knappast är dagen före tävling som man ska sitta med diamanter i benen.
Cykelaktiviteter idag
Idag premiärade vi den nybyggda cykellekplatsen som Falu CK och Falu Stigcyklister har byggt. Det finns lite kvar att göra, men det är kul redan nu. Se mer om denna cykellekpark här: http://falustigcyklister.se/2013/05/07/en-cykellekplats-vaxer-fram/
Mina barn tyckte det var jättekul och dom tränade på alla moment till dom satt. Alla utom ett... Där Filip landade på magen var det lite svårt med små hjul. Men i övrigt fanns det spännande moment som balanscykling och brant backe att försöka klara av. Kommer bli en kanonbra del av cykelstaden Falun.
Efteråt tvättade vi våra cyklar, jag hade med mig racern som blev lite extra ren och fin. Nu på kvällen så har jag också kapat gaffelröret och vaxat ramen samt gafffeln. Miche sponsrar med hjul och Continental står för sulorna.
För er som undrar så har vi också tittat på AXA Floorball Cup, vi har lekt i lekpark, ätit glass, ätit ugnspannkaka, ätit pizza, spelat innebandy och handlat lite också.
Mina barn tyckte det var jättekul och dom tränade på alla moment till dom satt. Alla utom ett... Där Filip landade på magen var det lite svårt med små hjul. Men i övrigt fanns det spännande moment som balanscykling och brant backe att försöka klara av. Kommer bli en kanonbra del av cykelstaden Falun.
Efteråt tvättade vi våra cyklar, jag hade med mig racern som blev lite extra ren och fin. Nu på kvällen så har jag också kapat gaffelröret och vaxat ramen samt gafffeln. Miche sponsrar med hjul och Continental står för sulorna.
För er som undrar så har vi också tittat på AXA Floorball Cup, vi har lekt i lekpark, ätit glass, ätit ugnspannkaka, ätit pizza, spelat innebandy och handlat lite också.
Den mentala återhämtningen fortsätter
Nio sköna timmar sömn i natt. Hade kunnat sova mer, men jag gick och la mig så sent som klockan elva igår kväll. Dom två senaste nätterna har jag alltså sovit lika mycket som jag brukar sova under fyra nätter. Det måste ju vara bra. Att jag tog i lite för mycket lite för många gånger igår hoppas jag kunna kompensera med denna sömn plus ett ökat intag av godis idag. Imorgon är det race. Stort race. Igår gjorde jag stora förändringar på sittställningen. Sänkte styrstammen så den nu är så långt ner som den kan vara, flyttade fram sadeln och höjde den samtidigt. En mer aggressiv sittställning, helt enkelt. Tyckte att det blev bättre nu. Det kändes som om jag hittat rätt. Dumt att göra det kort inför viktig tävling, men bättre sent än aldrig.
Andreas Arvidsson publicerade igår bilder från en viktig träning, se fler på hans blogg: http://www.andreasarvidsson.se/
Här om dagen körde Ebbah hem ett paket åt mig. Det innehöll en kassett, ett par pedaler och en hink Vitargo. Samt stjärtkräm och godis som jag fick på köpet.
Hemkörning och bonus.
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)



























