Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2010-03-19

Cykling i Falun

God förmiddag alla läsare,
Här hemma är vi nu i stort sett klara för att åka till Stockholm där vi spenderar helgen. Svärmor ska fira sin 60-årsdag och det är presiskt nyår, Nouruz. Ett tag hade jag lite hopp om cykling där nere men nu är istället löparkläderna och skorna nerpackade i väskan.

I Falu Cykelklubb har jag nu iordningställt en kontaktlista över de åkare som hamnar i den så kallade Elitgruppen. Jag har dessutom på ett eller annat sätt pratat lite med alla åkarna. Totalt är det 10 cyklister, men det återstår att se om alla kommer bedriva någon elitverksamhet. Två svenska mästare, tre av dem är tjejer och de flesta i Elitgruppen cyklar landsväg.
Nu ska jag hugga tag i nästa, förhoppningsvis också lite större grupper, nämligen Motionsgruppen och Veterangruppen. Om du bor i Falun, är med i Falu Cykelklubb eller bara vill cykla med Falu Cykelklubb så föreslår jag att du skickar ett mejl till mig (info@henrikoijer.com) där du skriver om du cyklar Landsväg eller Mountainbike och lite om vad ditt mål med träningen är. Exempelvis: cyklar för att bibehålla god hälsa, för den fina träningens skull, för att köra ditt första motionslopp, för att åka Vättern under 9 timmar, för att köra Långloppscupen i MTB eller liknande. Bara så vi får en grov uppfattning om vad du vill göra med ditt cyklande. Det kommer bli en gemensam startdag för alla, och då kommer vi också bestämma om eventuella uppdelningar. Känner du att du inte bara vill vara med utan kanske också vara lite gruppledare i någon grupp eller kanske sammankallande så skriver du också det i ditt mejl.
Vi kör så här till en början. Förhoppningsvis får jag massor av mejl från Motionärer och Veteraner som gillar att cykla och vill göra det med likasinnade. Och senare i vår kommer jag på bloggen, via http://www.faluck.com/ och kanske andra sidor att annonsera om var, när och hur vi ses första gången.

2010-03-18

Hur stor lutning för maximalt antal höjdmeter per tidsenhet?

När man cyklar så tänker man. En trevlig sysselsättning. Ofta slipper man tänka på allt annat som man måste tänka på annars i vardagen. Idag började jag fundera på det här med höjdmeter per minut. En flack backe ger ju inte speciellt många höjdmeter per minut, men en brant backe ger bra med höjdmeter per minut. Men någonstans måste det ju vända igen, när backen blir så brant att det helt enkelt går för sakta. Förstår ni vad jag menar? Detta är givetvis något individuellt beroende på teknik, fysik och vikt. Men går det att på något vis att räkna ut eller har det gjorts någon studie på detta? Vad har/får ni för tankar kring denna mycket viktiga frågeställning?
Alberto Contador åkte väl någon backe jättefort i somras och man pratade om att han gjort betydligt fler höjdmeter per tidsenhet än tidigare duktiga cyklister. Men, han kanske hade medvind, en bra och kort resa till backen och backens lutning kanske låg nära hans maximala höjdmeter per tidsenhet.

Blodsmak från start

Efter en 34 sekunder lång uppvärmning körde jag igång med dagens första backintervall. Så långt har jag nämligen till en backe på 140 höjdmeter. Från Preemrondellen till Urfjäll på Skuggarvsvägen. Backen innehåller visserligen ett par platta partier också, men gillar man långa intervaller med lite motlut för det där extra motståndet så är den bra. Jag hade bestämt mig för att köra backintervaller men hade ingen lust att nöta samma backe flera gånger om, så jag körde i några backar runt Falu stad. Blev ett skönt pass med trötta ben flera gånger om. Fick gott om tid på hög intensitet och en bra genomkörare. Sista backen gav mig gott om tid att rulla ur benen på hemvägen. Kikade in på Vibes For Life och sa hej till Anders, passade också på att stanna på Friskis och Svettis för att morsa på Stefan Carlsson som gjorde sin sista arbetstimme där. Nytt jobb väntar honom på måndag.
Nu är det dags att hämta ungarna på dagis, bjuder er på passdata, eftersom jag vet att ni gillar siffror, och en bild.

Backintervall 1, Preem - Urfjäll
Tid: 12.40
Höjdmeter: 140
Snitt/maxpuls: 175/183

Backintervall 2, Högbo
Tid: 6.02
Höjdmeter: 100
Snitt/maxpuls: 179/186

Backintervall 3, Gamla Berget - Västanbäck
Tid 6.43
Höjdmeter: 80
Snitt/maxpuls: 170/176

Backintervall 4, Gruvan - Krondiket
Tid: 3.52
Höjdmeter: 70
Snitt/maxpuls: 173/181

Backintervall 5, Bilmetro - Gruvriset
Tid: 2.32
Höjdmeter: 35
Snitt/maxpuls: 165/176

Backintervall 6, Källviken - Tallen
Tid: 3.49
Höjdmeter:
Snitt/maxpuls: 169/179

Totalt på passet:
Tid: 1.43.48
Distans: 39.7 km
Höjdmeter: 550
Temperatur: +5
Snitt/maxhastighet: 23.3/51.3
Snitt/maxpuls: 149/186
Så här såg det ut på väg ner från backintervall 4 i Krondiksbacken. Här har en landsvägstävling gått för ett gäng år sedan. En deltävling i Svenska Cupen om jag minns rätt. Minns ni den? Jag tvingades kliva av på grund av för dålig kapacitet det året och tog lite kort från ungefär samma plats som bilden ovan är tagen. Det ena kortet var på en grupp med bland annat Magnus Darvell och Thomas Lövkvist. Darvell hade varit i en lång utbrytning och blivit inhämtad och Lövkvist hade haft en behaglig resa och är ju Thomas Lövkvist. Darvell såg ut att sprängas i bitar vilken sekund som helst och han var rejält krokig medan Thomas satt avslappnat och såg ut att vara på väg till affären för att köpa mjölk.

En fundering

Jag funderar på att inte blogga alls idag.

2010-03-17

Fredrik Östberg förlorar Vasaloppet

Har nu äntligen haft möjlighet att se det sista av Vasaloppet. Såg att Falun-Borlänges åkare Fredrik Östberg var riktigt stark, kanske näst starkast efter Daniel Tynell. Det förstod nog Daniel. Så han bestämmde sig för att göra sig av med honom. Och det gör han ca: 13 minuter in i detta klipp: http://svtplay.se/v/1918712/vasaloppet/vasaloppet_-_del_3_av_3
För att förstå hur det gick till bör ni kolla från 12 minuter in i klippet. Gärna tidigare än så också om ni orkar ta er den tiden. Riktigt smart kört av Daniel och det där gjorde att han blev av med en av sina värsta konkurrenter. Synd bara för Daniel att Brink inte längre låg sist i gruppen, då hade det blivit seger.

Vårtecken 2010 i Falun

När kommunen sopar cykel och gångbanorna brukar det nästan vara sommar, härligt att se dem ute i tid i år. Nu kan man alltså köra racer på Faluns cykelbanor. Bara en sådan sak. Nu är det bara en halvmeter snö som ska försvinna innan cyklisterna är riktigt glada.

Besökt YA Arena

Så har då äntligen också jag varit och sett Velodromen. Allt kändes dock igen då jag givetvis sett massvis med bilder och filmer från Arenan sedan tidigare. Var dock inte där för att cykla, utan i egenskap av Falu Cykelklubbs representant för ett möte med Björn Stenberg, mannen bakom denna fantastiska arena. Det jobbades för fullt där inne, man byggde bro över banan så man skulle kunna ta sig in utan att sänka en sektion som är sänkbar mitt på ena långsidan. Björn installerade också högtalare till deras larmsystem. Mötet blev ett stående möte där jag tittade på Björn som installerade larmhögtalare, drog kabel, ändrade i ritningar, visade mig arenan med boulehall och bardisk samt instruerade och samordnade olika hantverkare i deras arbete. Jag ska ta mig dit någon annan gång för att prova på det här med bana. Jag är ju egentligen en uttalad utomhuscyklist med naturen som stort intresse. Men jag måste i alla fall prova på bancykling innan jag dör.
Det är verkligen en stor tjänst som Björn gjort för svensk cykel i och med denna arena. Tillsammans med cykelgymnasiet för alla discipliner som skall starta i höst är det väl ganska klart vilken som är Sveriges cykelhuvudstad?
Jag tänkte faktiskt för några dagar sedan att en BMX-bana vore något för Falun. Perfekt för ungdomar och nybörjare att kunna cykla på avgränsat område och BMX är verkligen bra skolning för att bli duktig cyklist även i andra grenar senare i livet, om man nu inte fortsätter med BMX. En BMX-bana är ju inte heller så stort projekt som en Velodrom. Allt man behöver är en bit mark, några maskiner (eller väldigt många som gillar att gräva väldigt mycket) och ett gäng arbetstimmar. Perfekt för rekrytering, ungdomsträningar och lek. Så jag sökte på lite BMX-fraser på Google och fann då att man via YAs friskola ska bygga en BMX-bana i Falun våren 2011. Kalas!
Härligt när någon tänker samma sak som mig, och dessutom genomför det. Det kommer nog bli ett populärt tillhåll för många unga cykelintresserade.

Falun kommer alltså 2011 ha en velodrom, en BMX-bana, byggda freeridebanor och fantastiska möjligheter för mountainbike och landsvägscykling.