Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2017-09-18

Mitt bagage försvann och videos från Epic Israel


Hej och god morgon från Stennäset!

Ja, nu är jag hemma igen efter att ha flygit från Tel Aviv, via Köpenhamn och vidare till Arlanda där bjursbilen stod och väntade på mig i parkeringshuset. Hur fint det än var i Israel så kändes det faktiskt riktigt bra att komma hem igen, Sverige är rätt fint det med.

Vi visste ju att man skulle vara i god tid på flygplatsen på Tel Aviv. Säkerhetskontrollen var väl egentligen inget speciellt utan bara några frågor att svara på. Men vid incheckningen av bagage tog det istället väldigt lång tid och köerna var långa. Vi skulle ju också checka in cykelväskorna och det blev väl lite bråttom i alla fall. Men vi kom med och alla andra som skulle med kom också med. Vid mellanlandningen i Köpenhamn så sa Linda och jag hejdå. Hon tog tåget hem och jag flög vidare till Arlanda. Blev lite stressigt där med men jag hann iväg till gaten i tid. Vi blev dock rätt sena därifrån, typ 20 minuter. Kom fram till Arlanda, skulle hämta ut mitt bagage men väskan kom aldrig. Vi var några som rest från Tel Aviv som var utan bagage helt enkelt. Linda hade dock fått sitt till Köpenhamn i alla fall. Gick till servicedisken och fick bra service. Min cykel kom till specialbagaget, så visst bagage verkade ha hunnit med flyget i alla fall. Men jag fick lämna Arlanda utan resväskan.

När jag sedan skulle hämta bilen så var jag rätt säker på att den stod på våning två. Gick först dit jag trodde att jag ställt den men hittade den inte. Gick sedan systematiskt igenom hela våning två utan att hitta bilen. Tänkte att jag kanske mindes fel då och gick till hissen. Våning två och tre innehöll parkeringar enligt hissknapparnas informationstext. Våning ett var terminalerna 2, 3 osv. Så jag åkte upp till våning tre och genomsökte även den systematiskt. Behövde gå på toa rätt snart också så jag tänkte att jag åker väl ner till våning ett för att gå på toa och samla kraft för att hitta bilen. Där var det ju också parkeringar så jag letade igenom också den våningen och där stod den ju. Bjursbilen.

Stannade på en mack, tankade bilen, gick på toa och köpte 3.85 hekto lösgodis. Gott med lite middag! Kom hem strax efter tio igår kväll och nu ska jag äntligen få åka till jobbet igen. Ny vecka, nya möjligheter! Fick dessutom ett SMS i morse om att min väska levereras mellan 16 och 23:59 idag!

Jag filmade en hel del under dom första två etapperna, här är en video från utförsåkningen på etapp 1 och efteråt följer samtliga sammanfattningar från etapperna i Epic Israel:



2017-09-17

Tel Aviv, bilder och hemresa

Hej och god morgon från Tel Aviv!

Nu är vi på hotellet och gör oss redo för en resdag. Vi ska snart börja vår resa med transfer till flygplatsen. Sedan flyg till Köpenhamn där Linda tar tåget hem och jag tar nästa flyg till Arlanda och sedan bil hem. Kollar vi på våra biljetter så ser det ut som om bägge cyklarna ska med Linda, så det kan bli spännande...

Det har varit helt fantastiskt här nere och jag kommer gärna tillbaka.

Igår var vi ut lite i Tel Aviv. Först för en strandpromenad och sedan för middag. Vackert ställe, det lilla som jag har sett.

Några prispallbilder från igår:
Totalen i mixedklassen.

Totalen i damklassen med Nellie och Åsa på en tredjeplats.

Totalen i herrklassen med våra reskamrater Didier Bats och Hans Becking på första plats.

När Linda och jag stod på podiet så sa speakern att om det funnits ett pris för bästa kläder så hade vi vunnit det. Jag fick berätta att det var det svenska märket VOID och då bad han om att byta keps med mig. Han gjorde väl det klart bästa bytet, men det var ju ändå kul tyckte jag.
Se så glad han blev!

2017-09-16

Race report, bilder och resultat från Epic Israel etapp 3

Linda skriver:
Dag tre och nu började vi få in rutinen på det här med uppstigning, frukost, etapplopp. Igår låg vi ju jämt med ledarparet i början och var så klart sugna på en etappseger idag. Båda var pigga och kände att vi lika bra kunde ge vad vi hade. 

I startfållan stod vi ju placerade långt efter tätparet, men när starten gick avancerade vi ändå bra och plockade placeringar hela tiden. Ganska snart skymtade vi dem så i en uppförsbacke framför oss. Vi jobbade oss i kapp och sedan började fighten. Tjejen i laget var den klart bättre av dem och var starkast uppför. På platten växeldrog de istället. Om vi fick kämpa för att hänga med uppför kändes det lättare på grusvägarna. Jag var ivrig och ville om då jag såg att de såg stressade ut av att ha oss där. Henrik sa flera gånger att vi skulle hålla deras rulle, medan jag hellre ville upp och försöka gå ifrån. Visste att jag inte skulle kunna ta dem i de brantaste partierna. Vi visste ju också att när vi nådde toppen skulle det börja gå utför och de andra dagarna hade vi varit snabbare i de partierna och Henrik ville spara på krutet tills dess. 

När vi sedan gick in i ett parti med lösa uppförsbackar efter cirka 35 kilometer såg vi dem få lucka. Strax därefter vände vi neråt och vi anade att vi hade dem där framför oss. I detta skedde måste vi också haft Åsa och Nellie precis framför oss, men såg dem aldrig. 

Nedförskörningen idag var på kilometervis med anlagda cykelleder. Jag kunde bara kapitulera då min teknik inte riktigt räckte för att hålla farten tillräckligt hög. Kände att jag hade svårt att få fäste med mitt Thunder Burt jag satte på efter punkteringen igår och när det släpper i kurvorna håller jag gärna inte en utan två fingrar på bromsen. Får väl erkänna att jag blev rejält frustrerad där ett tag. Att behöva förlora på bristande teknik och med pigga ben. Kan kanske ha muttrat något om att den typen av byggda stigar var för typer som hade integralhjälm....

Väl nere höjde vi farten igen och körde in med bra fart under målportalen 11 minuter efter vinnarna. Min snittpuls idag landade på 156, långt under vad jag har på långloppen hemma då jag snarare ligger runt 175-180 slag per minut, så det fanns en mer pangpang kvar. 

En andra plats i mixklassen idag och även tvåa i totalen. Som team gör vi ett otroligt bra lagarbete, har dessutom fantastiskt roligt så detta gav definitivt mersmak. Själv funderar jag över vad det är som gör att jag dels presterar bättre för varje dag som går, men också varför jag kan prestera så mycket bättre här, både tekniskt och styrkemässigt, än hemma. Bra fart i benen nu och den där formen jag delvis saknat, men vetat fanns där, har visat sig här nere. Känns härligt! 

Nu har vi en kväll kvar härnere för att tidigt imorgon bli hämtade och körda till flygplatsen för vidare resa hem. Enligt vad vi hört kan säkerhetskontrollen här nere vara ett äventyr i sig. 

Henrik skriver:
Jag tror att både Linda och jag blev lite extra peppade igår av att vara före det där bättre mixed-laget ett tag, även om vi sedan tappade en del. Men vi tappade ändå betydligt mindre än på första etappen, trots att gårdagens andra etapp var mycket längre och tuffare. Så vi var nog bägge två ganska laddade för att försöka ge dom en match idag. Som totalledare fick dom stå längst fram i den fållan som innehöll topp 10 i herrelit samt totalledarna i dom fyra andra klasserna. Sedan var det en ganska stor fålla innan vår fålla. Så vi hade väl nästan 150 cyklister mellan oss och dom vi skulle jaga. 

Staten gick och vi kom iväg bra. Det var en U-sväng in på ett smalare ställe och en vattenpassage inom dom första fem kilometerna, där blev det lite trängsel och kö. Vi tappade kanske några sekunder men tog oss ändå snabbt igenom. Någon kilometer senare så kom vi faktiskt ifatt tätduon i mixed-klassen. Nu var det kamp! Vi tog oss förbi dom någon gång, dom tog tillbaka ledningen och så där höll vi på ett tag. Ungefär halva tävlingen faktiskt. Tävlingen idag var "bara" 65 kilometer, rena sprintetappen. När ungefär halva tävlingen gått så fick dom en lucka på oss som vi inte riktigt kunde täppa. Det paret var faktiskt så starka att dom bara var 37 sekunder efter Nellie och Åsa idag.

Det var riktigt kul att ha den där täta kampen idag, även om det blev lite mer avslagen cykling på slutet. Det var dock så sjukt fina stigar i någon form av bike park där. Kilometervis med snabba och slingriga utförskörningar. Vi var dock väldigt nöjda även om det inte räckte hela vägen fram till seger idag. Vi tog oss runt detta tuffa etapplopp utan några större problem och samlade andraplatser på hög. Vi hade kul tillsammans och jobbade bra som team också. 

Nu sitter vi på en buss på väg mot Tel Aviv med ett gäng fransmän, en holländare, en belgare, två spanjorer, tre schweizare och en smågalen bussförare. Belgaren och holländaren körde i lag denna tävling och vann den sista etappen och totalt. Åsa och Nellie blev för övrigt fyra idag och trea totalt.

Resultat från idag: https://www.epicisrael.org.il/?section=280# Om ni bara ser topp-5 så klicka på texten precis under topp-5.

Ny dag, men samma helikopter. Någonstans längst framme står ledarparet i vår klass också.

Tänk om de lagt det här i starten på ett svenskt långlopp....

Ledarparet i grön-svart framför oss. Ksmpen är igång.

Jättebrant backe som sedan blev svinbrant backe.

Going down.





Video-highlights från etapp ett och två av Epic Israel

Hej och god morgon!

Dags för start här, medans vi tävlar så kan ni kolla på highlightsen från etapp ett och två här, proffsigt arrangemang och coola videos! I den första videon ser ni Linda och mig totalt tre gånger.


2017-09-15

Bilder och tävlingsrapport från Epic Israel etapp 2

Linda skriver:
Dagens etapp var uttalat den tuffaste av de tre, trots att man igår tydligen valt att korta klättringen mot toppen något då det är så extremt varmt här just nu. 

Idag gjorde vi ett riktigt bra lopp, men vi hade också turen med oss. Hade det velat sig illa kunde tiden i mål varit en annan. 

Idag var vi inplacerade i startfållor efter tid i mål igår. Detta gällde alla utom ledarna i varje klass. Det innebar att vi stod i fålla B med 76 team framför oss, medan ledarna alltså stod i en ledarfålla längst fram. Starten gick i ett rasande tempo idag. Genom en massa fruktodlingar och längs Jordan-floden. Vi hade nästan 3 mil som var snabba och relativt platta. Vi gjorde ett par smarta drag vid ett par trånga passager och plockade placeringar hela tiden. Kände tidigt att jag hade riktigt bra ben idag och plattkörning är väl lite av min grej. När vi så började vika av uppför ser vi plötsligt det lag som vann i går jämsides. Tjejen, som är smal och lätt verkar starkast uppför medan killen har det jobbigare. 

Ganska snart när backarna börjar börjar jag dock få det jobbigt. Dels har jag en 36-klinga på cykeln, vilket visade sig allt för tungt idag. Dels är det så¨fruktansvärt mycket damm här nere så det sätter liksom igen hela cykeln. Redan i första stigningen börjar jag få problem att växla ner och cykeln låter närmast som en skördetröska. Ungefär här dog jag första gången idag, då mest mentalt. Jag säger som segraren i damklassen sa i sin segerintervju: "I did not know I could die so many times in one day". 

Framför oss väntade nu 23 kilometer brant, svinbrant och stundtals helt överjävligt brant klättring uppför Mount Hermon. Sammanlagt skall vi plocka 1400 höjdmeter i en och samma backe. De första 8 kilometrarna klättrade vi mest i löst stenskrammel blandat med mjuk jord. Här hann vi gå av och gå otaliga gånger och stundtals var det ganska munter stämning bland de lag som klättrade tillsammans. I både första och andra depån stannar vi, fyller vatten i våra flaskor, men häller också ut vatten över min bakväxel för att försöka få bort en del damm. Vi segar oss sakta, sakta uppåt och långa stunder känner jag Henriks stabila hand på min rygg. I vissa partier cyklar jag lugnt trampandes på lägsta växeln medan han går bredvid med sin cykel och en hand på min rygg. De sista kilometrarna upp mot toppen går på asfalt. Här är det ändå så pass brant att vi går upp. Ungefär här dog jag andra gången. Benen var så slut efter att ha försökt trampa mig uppför. Ett tag går jag medan Henrik leder båda cyklarna. 

Efter 3 timmar och 35 minuter når vi så äntligen depån vid 49 kilometer och därmed slutet av klättringen. Mentalt kändes det som om vi gick i mål här. Kedjan blev tvättad och oljad, vi fick fyllt upp vatten och jag tryckte en banan. Härligt känsla! Jag har faktiskt klarat mig på vatten, lite godis och några dextrosol här nere. Visst blir man rejält tom, men magen pallar det. 

Efter depån gick det utför. Jiihaa! Stundtals hisnande fort på asfalterade serpentinvägar. Här körde vi också en hel del på stenskrammel. Tänk er stenar med storleken av en handboll som underlag. Vi körde ändå på bra här och jag kände även idag att jag hade tekniken med mig. 

När vi är nästan nere kommer jag snabbt på en singel-track ner mot en bäck, missar en varningsskylt och flyger plötsligt ner för ett drop. Det var i mina ögon ruggigt högt och jag hade aldrig någonsin kört det om jag sett det innan. Körde vidare i rena förskräckelsen efteråt. 

Hela vägen ner och när vi sedan vände tillbaka på platten mot målet kände jag mig superstark. Vi låg på bra och höll ett högt tempo. Tror dock vi båda underskattade avståndet och att vi hade 3 mil på platten tillbaka. Sista milen var vi båda slitna. Jag hade ont i händerna efter att ha hållit krampaktigt i styret utför och hade svårt att krama bromsarna, lilltån hade somnat och jag var väl allmänt energilåg. Därför blev sista milen in mot mål en resa i tystnad. Vi båda visste att vi bara ville en sak - rulla under målportalen med ett betryggande avstånd till våra förföljande lag. 

Med bara 3-4 kilometer kvar till målgång passerar vi en bro och när vi kör ner för den genar jag lite tvärt nerför kanten och kör över några taggbuskar. Tänker inte mer på det, mer än att jag tycker det börjar kännas ännu jobbigare att trampa. 

Vi rullar i mål som 2:a lag, idag bara 13 minuter efter första laget och med hela 33 minuter ner till jagande lag. En bra teaminsats och som vanligt en fantastisk Henrik som puttar och stöttar. 

Efter dusch, cola och lunch släpar vi oss ut i värmen för att tvätta cyklarna och sedan lämna min cykel hos mekanikerna. Kommer ut till ett helt platt däck. Får hjälp att ordna det, men det slutar med att jag måste byta hela däcket då det gått sönder precis uppe vid fälgen. Så vår etapp idag kunde slutat med teknikstrul efter 97 km. Det är det som kallas tur. 

Lämnar sedan in cykeln hos mekanikerna. De studerar cykeln, berättar att rulltrissorna är helt slut efter all dammcykling, att vajern behöver bytas och att dammet också trängt in i själva växelreglaget. Vi lämnar in cykeln och går och dricker kaffe. När vi kommer tillbaka har jag nya trissor, ny vajer, ett isärplockat, rengjort och oljat växelreglage, en isärplockad och rengjord kassett och också en uppolerad cykel. Med de komponenter jag har på cykeln annars och till priset av 125 kronor. Som tack fick jag lova mekanikern att vinna etappen imorgon...


Henrik skriver:
Så, idag var det dags för den där etappen som vi på förhand fruktat lite, stigningen idag liknade ju inget som vi kört innan. Det skulle visa sig att det tog två timmar och 35 minuter för oss att ta oss uppför backen till toppen. 

Ledande laget i mixedklassen slog ju oss med 23 minuter igår och var liksom bättre än oss överallt, så där hade vi egentligen inga förhoppningar. Laget vi hade efter oss var 22 minuter efter, så även där kändes det ganska stabilt. Men idag körde vi snäppet bättre än igår faktiskt. Vi kom iväg ganska bra i starten, såg inga andra mixed-lag men kände ändå att vi hade ganska bra flyt. Vi körde först ungefär tre mil platt och när sedan backarna började så kom totalledarna i vår klass förbi, vi hade alltså haft dom bakom oss under första timmen! Dom var dock betydligt snabbare än oss uppför, så det var bara att hitta egen rytm som gällde.

Backarna var, precis som igår, stundtals jättebranta. Oavsett underlag så promenerade nästan alla runt oss i ett antal av backarna. Även en rackare på asfalt, det var liksom så brant att det var lättaste växeln och full kraft bara för att inte välta. På ett svenskt långlopp kan jag ibland tycka att kilometerna går ganska långsamt om benen är trötta, här gick liksom metrarna långsamt. Jag kände mig ändå ganska pigg och försökte väl hålla mig lite lugnare än igår då jag blev riktigt trött på slutet. Tänkte spara lite kräm till slutet idag för att kunna hålla fart hela vägen in. 

Man träffar på samma cyklister flera gånger under loppet beroende på om det är stig, platt, uppför eller utför. Alla  har ju sina olika styrkor i lagen. Det blir lite gott snack också mellan plågorna. 

Även om backen var extremt lång och tuff så klarade vi oss upp. Då hade vi kört 49 av dom 100 kilometerna men det kändes nästan som om målet var där på toppen. En snabb och rolig utförsåkning följde. Vi skulle ju precis lika mycket utför också! Linda har fått riktigt bra fart på stöket här nere i Israel. Ibland ser det dock inte riktigt kontrollerat ut så jag åker ju med hjärtat i halsgropen ibland. Som när vi kom till ett drop som nog nästan var köksbordshögt. Tänkte att hon skulle stanna och gå ner men hon hade väl sådan fart att hon mer eller mindre ofrivilligt körde det där droppet. 

Nere på platten igen väntade tre platta mil mot målet. Jag var fortfarande stark och tänkte att nu jäklar blir det åka av in mot målet. Vi hängde på ett par snabba herrar ett tag men ett par missar i kurvor och över en byggd bro gjorde att vi fick se dom segla iväg. Där någonstans började det också bli jobbigt. Svårt att knuffa på Linda ett tag, sedan när jag väl kunde göra det så fanns liksom inte samma krafter kvar i mig längre. Sista femton kilometerna var riktigt jobbiga och vi sa inte speciellt mycket mer än att jag berättade hur långt vi hade åkt för varje kilometer som gick. Men i mål kom vi efter 5.55 och var faktiskt "bara" 13 minuter efter vinnarna i vår klass idag. Trots betydligt längre tävlingstid. 

Efter att ha duschat och käkat lunchen på rummet (det är svalt här inne...) så vilade vi lite innan cyklarna fick lite kärlek. Linda hade sin hoj i Shimano-tältet för lite småfix. Det visade sig att meken där verkade vara en sådan där person som älskar att ta hand om cyklar, för han gjorde verkligen allt han skulle göra och mycket mer därtill. Ett riktigt proffs med service-anda. Så nu hoppas vi att Lindas cykel är ännu snabbare imorgon!

Åsa och Nellie hade en tung dag idag men blev ändå fyra. Åsa hade fått problem med magen så dom hade det tufft idag, precis som många andra. 


Bilder:
Bakåt i startfållan idag.

Framåt i startfållan idag.

Vi stod precis bakom svenskorna Åsa Erlandsson och Nellie Larsson idag.

Det kan inte bli för många bilder på cyklister och helikoptrar.

Uppvärmningsbackarna.

Inte helt lätt att cykla och ta bilder samtidigt, men jag gör så gott jag kan. Fick något skit på linsen idag och om det är något man inte ska göra så är det att då torka av linsen med sin svettiga och dammiga cykeltröja. Resten av bilderna blev sådär, men några blev ändå okej...

RAN DAHAN & NITSAN DAHAN ville gärna vara med på bloggen.

En av våra medtävlande lånade kameran en stund för att ta bilder på oss två tillsammans också, jättesnällt. Har ni sett så brun jag är? Solskyddsfaktor 10 minuter innan start och dammiga tävlingar är grejen för en bra bränna.

Efter ungefär 22 kilometers klättring var det rätt gött att börja rulla utför igen. Vackra vyer och steniga stigar.

Lite snabba grusvägar och asfaltsvägar hann vi också med på väg ner.

Den här typen av vägar åkte vi på vid ett antal tillfällen idag. Vilket hästjobb att anlägga dom med stenar sådär och så himla jobbiga att cykla på...

Dagens "river crossing", ingen Långloppscup-spång i sikte här inte.

Snygg "bränna"...

Video-highlights från etapp 1 och 2 här på Epic Israel

Hej och god morgon!

Förutom att det här är en välorganiserad och trevlig tävling, så gör dom också video-highlights! Nedan följer highlights från etapp 1 och 2, tiderna ovan videoklippet anger när ni kan se en skymt av oss.

0:49
0:57
2:32


Prisutdelning och dags för etapp två


Hej och god morgon från startfållan!

Idag väntar den fruktade kungaetappen på detta Epic Israel, nu ska landets högsta berg besegras!

Som tvåa i mixedklassen fick vi igår delta vid prisutdelningen på kvällen, en fin plakett fick vi för besväret.

Igår på presentationen av dagens etapp så berättade dom att dom trodde på bättre väder idag. Bättre väder här är inte som i Sverige. Bättre väder i det här fallet innebar kallare och med CHANS till lätta regnskurar. Måste säga att jag gillar deras inställning. Ska bli intressant att se hur Isrealerna hanterar regn, igår blev det kaos och panik när vi under loppets inledning skulle passera en vattenpöl...

En annan grej här är att det typ är omöjligt att tvätta cykeln utomhus. Värmen och vinden gör att den liksom torkar direkt efter att man spolat av den. När man börjar tvätta den så torkar allt in igen...

Nåväl. Dags för etapp två. Nu kör vi!