2024-07-08

Bilder och resultat från Mörksuggejakten 2024

Hej och god morgon på dig!

Här sitter jag med något röda ögon och med en känsla av att vara nöjd och belåten med helgen.

I lördags så skulle jag ut på ett distanspass när Jon hörde av sig och frågade om jag skulle ut och cykla. Vilket jag ju skulle så jag väntade in honom och fick i och med det trevligt sällskap på turen. Vi fick ihop lite drygt tre timmars cykling. Jag vet inte om det är/var helt optimalt dagen före tävling men båda gjorde bra lopp igår så det var nog inte så dumt ändå.

Till Mörksuggejakten var det lovat regn, vilket inte gör mig speciellt mycket. När man tävlar så tycker jag att det kvittar men det är klart att det blir trevligare och lättare före- och efter ett lopp om det inte regnar.

Det var uppehåll inför start igår. Faktum är att det nog började regna runt 30 sekunder in i loppet.

Eftersom jag var väldigt osäker på form och kapacitet så bestämde jag mig för att hålla ett "smart" tempo uppför startbacken till Vidablick. Att visserligen gå hårt men att inte gå på rött och riskera att bränna mig i början. Det gick bra och jag såg att jag hade bra och stabila cyklister runt mig när vi kom upp.

Dagens högsta pulsnotering (181) fick jag i backen upp mot första stigpartiet där Lars Bleckur som hade kommit ikapp oss och myst i gruppen på grusvägen ville gå först in i skogen. Jag slarvade bort honom i skogen men hade också lucka bakåt så att ingen behövde bli bitter över det. Nåväl, vi kommer väl ikapp honom, tänkte jag. Det gjorde vi aldrig...

Vi blev en bra grupp som mer eller mindre höll ihop hela vägen från Vidablick till målet. Ofta så är det ju så. Någon föll bort och vi kom väl ikapp någon också. Ett fall för två cyklister på en såphal bro gjorde att ytterligare en cyklist (som var före de som vurpade) gled iväg. Det gick bra med cyklisterna som ramlade men det blev totalstopp en stund tills dess att de kommit på fötter igen och trasslat ur sina cyklar från varandra.
Jag lyckades hålla mig från att vurpa igår men blev hindrad en gång till när en annan cyklist la sig rakt över stigen. Jag har inte kört många pass på stig i år så det märktes ändå att jag var lite ringrostig, tur att Mörksuggejakten är lättåkt.

Vår grupp bestod kanske av åtta cyklister där vissa utmärkte sig mer än andra som dragvilliga. Stort tack till er som höll fart i gruppen!

Tack vare (?) min smarta körning till Vidablick så kände jag mig pigg genom hela loppet faktiskt. En riktigt bra känsla. Visst, efter något stopp i skogen och vid några fartökningar så blev det lite jobbigt men i det stora hela en oväntat fräsch känsla.

Det var först sista 4 kilometerna som jag fick bekänna färg. Mina växlar krånglade i den där branta backen med publik och musik så jag tappade både placeringar och fart. Sen fick jag gasa på hela vägen till målet.

Kom in som 38 bland alla i tävlingsklass, hade något slags "mål" om att komma topp 50 så nöjd även över placeringen även om det var känslan som var det bästa med gårdagens tävling.

Annars så var det givetvis så himla trevligt att få träffa alla cyklister igen och folk runtikring tävlingen. Att få tävla och ha kul med grabbarna med nummerlapp. Det var många som uttryckte att det var kul att se mig tillbaka igen vilket värmde.

Efter att jag duschat och bytt om så kom en damcyklist fram och gav mig beröm för trygg och säker passering under loppet. Damerna hade startat 20 minuter före herrarna så vi passerade en del damer längs banan. Det kändes bra att ha gjort rätt och i det här fallet så är det väldigt lätt att vara snäll. Dessutom så tjänar vi alla på det. Dels att snabbare cyklister säger till när man är på väg ikapp, kanske också meddelar hur många man är och att den eller de som blir ikappåkta håller åt sidan. Snabbt, säkert och smidigt. Tyvärr så uttryckte denna damcyklist att det inte hade varit lika vänliga passager av herrarna längre fram i fältet så vi kan fortfarande bli bättre.

Efter loppet. Det regnade till och från under loppet men vi fick faktiskt också någon kortare stund med sol.

Det var verkligen superkul att vara tillbaka på tävlingsbanan igen och en bra känsla i kroppen under loppet också. Det här tar jag med mig när jag kollar i kalendern efter nästa utmaning.

Ha det gott så hörs vi snart igen, hoj!

_____________
Vill du ha rabatt på cykelprodukter? Genom några av mina samarbeten kan jag erbjuda följande rabatter: