Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2018-08-12

Nästa år, då jävlar

Hej och god kväll!

Sitter här och är långlopps-bakis. Eller Cykelvasa-bakis. Skulle helst av allt bara ligga ner, äta godis och sova. Är ni också trötta och slitna efter gårdagen?

Jag blev ju 55:a igår och det är ju inget jag ristar in i mitt CV. Har blivit 28, 35, 40, 46, 50, 55, 84, 122 och 251:a under mina nio starter på Cykelvasan. Kollar ni resultatlistan från 2015 så finns det ingen på plats 122, men om man söker på mig så ser man att min tid skulle in där. Vet inte vad som blivit fel.. Men 122:a blev jag! Det var året då jag punkterade efter 8 kilometer och sedan passerade ca: 5-600 cyklister på väg mot målet.
Men det jag vill komma till är att en 55:e plats är som ni ser bara mitt sjätte bästa resultat på Cykelvasan. Gruppen jag åkte i spurtade om en 42:a plats och det hade varit mitt fjärde bästa resultat. Inte heller det något att skriva ut på diplom och sätta nere i cykelrummet. Därför struntade jag i att spurta och lät de som var mer sugna på dom placeringarna kriga om det. Topp 50 kan ju vara drömmålet för någon annan. Själv har jag haft lite svårt att sätta ett mål med Cykelvasan.
Egentligen så vill jag ju vara topp-10 (in the money), men jag har väl ärligt talat känt att den kapaciteten saknar jag i år (också..). Det var ändå värt ett försök och jag kämpade länge och väl. Att ändå vara med i täten efter 6 mil är ju tangerat personbästa för mig. Jag var det en gång tidigare också (2014), men då i en grupp på ca: 20 man och inte som nu ca: 40. Så det var ändå lite bättre. För mig så kan en 28:e och en 64:e placering ha en lika bra prestation bakom sig, så därför är det lite svårt med placeringsmål på just Cykelvasan. Men kanske ska jag ändå sätta upp ett placeringsmål till nästa år. anske ska jag sikta på topp-25 i min 10:e Cykelvasa?! I år hade jag så gärna gått på en tidig utbrytning, spurtat på ett spurtpris eller liknande. För om jag ändå ska bli mellan 28:a och 84:a i mål så kan jag lika gärna ha roligt på vägen dit.
Tyvärr kom jag inte riktigt fram i början och när jag väl kom fram (precis innan Mångsbodarna) så började det gå lite för fort där framme för att jag skulle kunna göra något. Ville och försökte länge och väl men att sitta långt bak i en stor grupp blir jobbigt. I Lundbäcksbackarna och i backen innan Oxberg så sprack den stora tätgruppen upp i flera mindre grupper. Jag blev avhängd, stannade för att kissa och fortsatte sedan i den efterföljande gruppen. Nöjd med prestationen ändå då jag tyckte att jag gjorde vad jag kunde den dagen. K

Det finns ändå saker jag borde gjort annorlunda. Såklart. Det är svårt att göra ett perfekt lopp men det är väl det som också är så härligt, att jag nästa år kan göra vissa saker lite bättre än jag gjorde dom i år. Som att jag slarvade med energiintaget tidigt i loppet. Kanske hade jag varit lite piggare innan och i Lundbäcksbackarna med ett större energiintag? Att starta kissnödig är inte heller något att rekommendera... Hade väl egentligen tänkt komma med en mer utförlig analys av mitt lopp, men jag har redan babblat på mycket och det är sen kväll nu. Dags att runda av.

Säsongen är dock långt ifrån slut, så jag sparar lite på nästaårs-karamellen ett tag till. Nästa race blir Bockstensturen och då ska det bli åka av!

Med i täten efter Mångsbodarna, lyckades passera där som tia och just då kändes allt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar