Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-10-26

Långt ifrån snabb

Stångtjärns blåa spår, i princip 9,1 kilometer med stig. Det är några korta avsnitt motionsspår, men det handlar inte om allt för många meter. Jag åkte dit för att låta den heldämpade hojen få jobba lite i sin hemmaterräng och damma av ett varv i hög intensitet.
Tyckte väl att jag lyckades med det och kom runt med en snittpuls på 88% av max. Men jösses så långsam jag var. Sedan juli i fjol har jag kört Stångtjärns blåa åtta gånger och det här var mitt långsammaste varv av dom sex gånger som jag tagit i.

Jag måste faktiskt säga att jag är lite förvånad. Eller mycket förvånad, ärligt talat. Jag körde den för två veckor sedan också och då var jag två och tolv snabbare. Det är en evighet det. Visserligen med finhjul då och det gör ju en del. Men heldämpat borde också göra "en del" på den här typen av banor, trodde jag. 
Cykeln är ju faktiskt 1.3 kilo tyngre än min hardtail (när den har fulhjul!). Dessutom så blev jag mycket tröttare i ryggen idag, vilket gjorde att jag inte orkade pressa mig tillräckligt på slutet. Många tror ju att heldämpat gör att ryggen får en bekvämare resa, men det är ju bara om man kör sin heldämpade på samma sätt som sin hardtail. 
Jag satt betydligt mer nu med heldämpat och jag gissar att även många andra gör så och då får alltså ryggen istället ta många fler smällar än om jag skulle ha kört hardtail. Visserligen sväljer dämpningen det värsta, men det blir som sagt många fler smällar istället. 

Nej, det här var kanske inte så kul men ändå ganska spännande och intressant. Känns som om jag borde köra ett varv imorgon på min hardtail med fulhjul och se vad tiden blir.

Det finns ett segment utför på en snabb stig med lite småsten där jag som snabbast kört på 53 sekunder och som långsammast på 60. Idag tog jag mig ner på 55. En bra tid, men jag körde samma utförslöpa på 56 sekunder med hardtail för ett par veckor sedan, så knappast något att jubla över.

Det kan vara så att jag behöver lära mig att köra en heldämpad cykel för att få ut dess fulla potential, det kan vara så att jag helt enkelt var skitkass idag och hade en dålig rygg ändå. Det kan också vara underlaget som var blött och långsamt idag. 

12 kommentarer:

  1. Det är nog svårt att få en full bild om hur skillnaden är mellan dom två hojarna.
    Men bra jobbat :-) ha det gött

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är svårt att få till någon bra och rättvis jämförelse faktiskt..

      Radera
  2. Vore kul att se hur det blir med hardtailen och "fulhjulen"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min fru pratade igår om IKEA i eftermiddag, men det kan väl inte på långa vägar vara lika viktigt som ett varv på blå spåret med HT och fulhjul?!

      Radera
  3. Tycker du ska sluta lalla runt på den där hojen, ge den till mig istället. ..

    SvaraRadera
  4. Ge den där Hojjen lite tid och lite mer test av inställningar. 30mil och sen har du mer rättvisa dem emellan.
    Ställ på returen på max långsam i bak och jobba dig mot snabbare i steg om ett klick i taget.
    Kan nog lova annat utfall både på tid och känsla. Kör med likadana däck också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tänkte köra en hel del på den innan jag ställer hojarna mot varandra. Dels är gäller det ju att få till inställningarna och sedan så skiljer sig ju körstilen en del mellan cyklarna.

      Radera
  5. Ta bort plastskyddet mellan kassetten och ekrarna. Då ser cykeln typ 1 minut snabbare ut. Sen slapp du punka, det hade du säkert fått på din HT...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick inte punka på mina 7 första varv på blå spåret med HT, men visst känns det mycket mer punkteringssäkert med FS.

      Radera
  6. S-Works Epic WC... Där finns lösningen! Hyggligt lätt FS med fantastisk känsla och otroliga egenskaper. Du får en fräsch beggad för samma pengar ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wetterhall kunde vinna Cykelvasan på en cykel som i princip är som min. Rätt otroliga egenskaper för en cykel det med.

      Radera