Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-10-08

Kilometertest #2

Där ser man vad lite grenspecifik träning kan göra.
Med dagens kilometertest har jag sprungit sju gånger på tio dagar. Och det är ju också allt jag sprungit, i modern tid. Vid första kilomtertestet hoppades jag på en tid under 3.30, men allt under fyra skulle jag kunna leva med. Då blev tiden 3.24.2 och det var jag rätt nöjd med. Eftersom jag sprang det längsta jag sprungit igår (ca: 12 km) så var jag rätt osäker på hur pigga benen skulle vara idag. Och efter dagisutflykten som däckade hela familjen var även jag rätt trött. Filip brukar inte sova på dagarna men somnade efter ett par minuter bara och Ronya sov i soffan när jag stack iväg för att springa. In fact, alla låg när jag nyss kom hem också. Så med trött skalle cyklade jag upp till Lugnet. Räknade lite igen på vilka mellantider jag borde ha och vilka jag måste klara. Om jag bara skulle klara under 3.30 skulle jag vara nöjd också idag.
Precis som förra gången så värmde jag bara upp i 600 meter. Måste ju standardisera testmetoden. Å andra sidan värmer jag ju upp lite i och med att jag cyklar dit också (7-10 min cykling).
Nervösknöt skorna en gång extra innan jag stack iväg. Målet med dagen var att springa 1000 meter, inte jogga med hög intensitet. Hålla upp blicken och försöka använda mig av de råd jag fått från er och läst på internet.
Jag gick kanske ut lite väl hårt, med ett tempo motsvarande 2.53.5/km på första 200 meterna, fick betala priset för det och blev lite väl stum ett par gånger om under loppet. Höll ändå ihop det hyfsat och kom runt på 3.13.4.
En förbättring på 10.8 sekunder från förra tisdagen, jag är riktigt nöjd måste jag erkänna. Tre minuter blankt kändes som en fantasi när jag började springa förra veckan, som något bara duktiga löpare klarar av. Nu känns det som om jag kan hamna under tre innan vintern kopplar greppet om Falun.

Tiderna (förra veckans inom parentes):
1:a 200 m: 34.7 (40.6)
2:a 200 m: 38.7 (41.9)
3:e 200 m: 40.2 (42.5)
4:e 200 m: 40.6 (39.7)
5:e 200 m: 39.2 (39.5)
Totalt: 3.13.4 (3.24.2

4 kommentarer: