Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2024-09-30

Vi har varit i Schweiz och jag har brutit handleden/armen!


Hej,

Det här inlägget skulle kunna bli hur långt som helst för jag har så mycket som jag vill berätta. Men jag ska hålla det kort så ni orkar läsa allt.

Maria och jag fick ett erbjudande från Happyride om att resa till Schweiz i samarbete med kantonen Valais och Schweiziska turistbyrån. Den frågan behövde vi ingen betänketid på. Jag som verkligen älskar berg.

Vi var tre team som reste till Schweiz förra lördagen och vi skulle alla få ihop en film därifrån. Filmerna kan du se här och om du är med i tävlingen och röstar på ett filmbidrag så kan du vinna en resa till Schweiz! Något som jag starkt kan rekommendera. https://happyride.se/tavla-och-vinn-resa-till-schweiz-rosta-i-var-filmtavling/ 

Teamen bestod av Helena & Hasse, Filippa & Jacob samt Maria och jag. En cyklist och en filmare. Maria är ingen cyklist så filmarlotten föll på henne. Vår tanke var att Maria skulle filma lite, få till egen träning och jag skulle cykla en del. Tills vi, några dagar innan avfärd, såg programmet för resan och konstaterade att det skulle bli mycket cykling även för Maria då vi skulle cykla tillsammans.

Lördag och söndag så bodde vi tre team på olika orter och på måndagen så samlades vi alla tre team i Champéry. Maria och jag fick bo i Nendaz dit vi kom på lördag eftermiddag efter att ha avnjutit det Schweiziska kollektivtrafiksystemet. Lite jobb-nörderi för mig men så himla bra det går att resa i Schweiz och cyklar är välkomna. Härligt att se.

Nåväl, vi kom till hotellet och bytte om. I programmet stod det 12,5 km lätt MTB-led med 482 höjdmeter. Jodå, nog var vi i Schweiz allt. Sådär många höjdmeter på så kort sträcka imponerade på mig.

Här är några bilder från den rundan, vi cyklade e-MTB så som folk gör i Schweiz. Så himla bra grej, speciellt om man cyklar så kuperat. Jag vill minnas att det fanns fyra nivåer av hjälp från cykeln så är man ett sällskap ojämna cyklister så kan alla få ut lika mycket av cyklingen. Superbra!


Onyabike är inget cykelmärke utan företaget som vår guide hade. Så himla snäll, lyhörd och engagerad guide.


När vi närmade oss slutet av vår tur så bestämde vi att guiden och jag skulle cykla en liten sväng till för att jag skulle få uppleva mer än den lätta leden. Jag bjöds på riktigt fin single track i dom Schweiziska bergen tills detta hände...
Jag är okej även på den sista bilden men blundar och försöker slappna av så att tyngderna som hänger i min överarm kan dra min arm rätt. Det kunde dom inte utan det krävdes en del medicinering och en läkare eller två som hjälpte till.

Jag kände i fallet att jag landade med munnen/tänderna mot en sten. Så det första jag kände efter när jag landat var att känna om tänderna var kvar. Två framtänder var trasiga, jag hade tandbitar, damm och blod i munnen. Spottade ut det och kollade resten av kroppen. Benen verkade tack och lov okej, vänsterarmen likaså men utan att vara läkare eller ha brutit något förut så konstaterade jag att jag brutit höger handled. 
Guiden frågade om jag var okej, jag sa att jag var okej men att handleden var bruten. Ja, det är den, sa han på fem meters avstånd. Sen fick jag så himla bra hjälp av guiden, någon med koppling till den lokala turistnäringen, våra turistguider och självklart Maria. Istället för en eftermiddag/kväll i hotellets spa så blev det en kväll på sjukhuset. Sorry... Superbra service och bemötande på sjukhuset och även den Schweiziska sjukvården fungerar mycket bra. Jag skulle ändock rekommendera er andra aktiviteter om ni besöker Schweiz.

Så nu har jag haft en bruten handled i drygt en vecka och imorgon ska den opereras. All sjukvårdspersonal jag har träffat har varit imponerade så jag har nog brutit den bra. 

När guiden ringde efter hjälp så konstaterade jag att om man ändå ska bryta något ben i kroppen så ska man göra det med en sådan här utsikt.


Under söndagen så pusslade vi om lite i programmet och Maria fick cykla en naturskön runda på 32 kilometer och 800 höjdmeter tillsammans med en från Valais turistorganisation (som också var så vänlig att köra hem oss från sjukhuset vid 23-tiden på lördagen).



Utför den där dammen så finns det tydligen folk som åker skidor på vintern... Vattnet i dammen är turkost, vilket ni ser i vårt 2 minuter långa videobidrag på Happyride.se.


Måndagen började tidigt för resa med buss och tåg till Champéry för att träffa övriga team och umgås lite.



Champéry är en sådan där supermysig liten alpby. Där gick EM i downhill i år och bara ett par veckor innan vårt besök så kördes en world series i gravel. Så nog finns det något för alla typer av cyklister där. 

Övriga gänget cyklade gemensamt till ett lunchställe uppe på berget. därefter så delade dem upp sig beroende på vad man ville cykla. 



Själv så gick jag en superhäftig promenad längs en klippvägg, kolla min korta reel här så får ni se. Där kittlade det lite i magen när man gick kan jag lova.

Även på söndagen så tog jag mig en lättare vandring på 12 km. Det finns så mycket att se och uppleva även för de som inte cyklar och vart man än vänder sig så är det himmelskt vackert. Jag har samlat en del bilder från Schweiz och vandringarna bland Höjdpunkter bland mina Instagram stories. 


På måndagskvällen så var vi hela gänget ute och åt middag tillsammans. Ett riktigt fint avslut på en underbar resa. Även hemresan på tisdagen blev minnesvärd, men det är en helt egen historia. Maria, som nog cyklat MTB två gånger i år fick nu tre dagars cykling med många timmar i dom Schweiska alperna och klarade detta med bravur. 


Jag är igång och cyklar igen. Tisdagskvällen när vi kom hem spenderades på akuten i Karlstad. Onsdagen spenderade jag med att köra Skoghall-Falun-Skoghall, spendera tre timmar på akuten i Falun och jobba nästan en heldag. Torsdagen var deadline för vår film så efter jobbet blev det fokus på redigering. Men fredag, lördag och igår söndag så har jag cyklat. Så skönt att vara igång igen.

Återstår att se hur mycket jag bör svetta ner mitt nya gips jag får imorgon. Har ni några bra tips för att träna med bruten handled/gipsad arm?


Kom ihåg nu att rösta på ett filmbidrag och tävla om en resa till Schweiz hos Happyride.se. Om Marias och mitt bidrag får flest röster så kan du vinna en resa likt vår och vi vinner filmtävlingen. Win-win!


Avslutningsvis så vill jag säga att jag mår, efter omständigheterna, bra. Det som har hänt har hänt och nu är blicken framåt.

Tack för att du läste, på återhörande!

2 kommentarer:

  1. Aldrig kul att skada sig. Men se till att hålla dig till utecykling så blir du inte lika svettig. :) Bröt själv handleden som 12 åring fortsatte att träna hela tiden och vann mitt första race (svealnadsmästerskapen) 1 vecka efter att gipset åkt av. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, smart ändå men lite komplicerat väl? Jag kan förvisso ta ut innecykeln. 🤔😅

      Radera