Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-04-14

UCI avbryter testet med skivbromsar på landsväg

Det är Velonews som rapporterar att UCI är på väg att avbryta testet med skivbromsar på landsväg. Detta efter Francisco Ventoso skadades av en bromsskiva i en vurpa under Paris-Roubaix. Det är Harald Tiedemann Hansen som är ordförande i utrustningskommittén som bekräftat att UCI kommer att stoppa tävlandet med skivbromsar.

Om ni vill se bilder på Francisco Ventosos skada från en bromsskiva så kan ni klicka här och här.

UCI har ju tidigare gått ut med att man under 3 tävlingar i fjol och hela denna säsong får köra med skivbromsar på proffstävlingar i landsväg som ett test för att se om det fungerar bra, men nu verkar man alltså avbryta detta. Konsekvenserna av detta beslut kan bli ganska så stora för mindre lag som till exempel Team Roompot som satsat rejält på skivbromsar inför denna säsong. Ska man nu behöva byta ut ca: 100 cyklar och var får man dom resurserna från på så här kort varsel?

3 kommentarer:

  1. Man får förmoda att det kommer att eka "vad var det vi sa..." lite här o var i cykelvärlden...?

    SvaraRadera
  2. Jag har ingen större erfarenhet av cykling mer än 3 år. Men jag tycker det är rent ut sagt patetiskt att de eventuellt kommer stoppa det helt. Risken att alla sig på bromsskivan lär ju vara lika liten som att bli spetsad av en eker. Vad jag har lärt mig av erfarna cyklister är att tillverkarna styr vad som ska användas i tävlingar. Jag tror inte UCI kan stoppa det. För mycket pengar investerat i det och i det långa loppet finna inga fördelar med de gamla bromsarna tror jag. Det kommer att gnälla om det ena och det andra i början. Sedan kommer ingen vilja gå tillbaka till de gamla bromsarna. Det är en vanesak som det mesta. Det borde väl vara en betydligt bättre säkerhet i alla väder med skivbromsar. Att de tar för bra och risken ökar för att cyklisterna kommer panikbromsa omkull sig det kanske händer i början. Vilken MTB-cyklist skulle vilja gå ifrån skivbromsar idag. Ni som var med under övergången kanske upplevde samma diskussioner då?
    Den kära cykelsporten har sina mörka sidor där konservativa teknikfientliga människor sitter och tycker att det var bättre förr :) "embrace the technology" istället.

    SvaraRadera
  3. Rättstavningen i mobilen var inte överens med mig ser jag. Hoppas det går att tyda inlägget ändå.

    SvaraRadera