Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-06-20

Soldvarvi idag

Soldvarvi i fjol, foto: Stefan Määttä

Dags för årets kanske snabbaste tävling. I alla fall om man kollar snitthastigheten i resultatlistan efteråt, arrangören anger nämligen tävlingen till 50 kilometer men den mäter i verkligheten lite knappt 45 kilometer. Hur som helst så går det oftast snabbt här. Det är tre kurvor och en målbacke. Resten av varvet är antingen svagt utför eller platt.

I startlistan återfinns 44 cyklister, men jag gissar att några kommer efteranmäla sig också. Saknar bland annat hela CK Hymers gäng och dom var ju 12 i startlistan igår och gillar GP-lopp. Soldvarvi är annars en tävling där man blandar junior, senior och elit så det finns några namn i listan som jag inte tävlade mot igår.

I sådana här intensiva tävlingar går det oftast jättebra, eller jättedåligt. Det brukar sällan finns speciellt mycket utrymme för något mellanting. I fjol var jag med på den första attacken, återfanns sedan några varv strax efter klungan (se bilden), lyckades ansluta till klungan igen och hamnade slutligen i en grupp på 7-8 man bakom huvudklungan. I fjol tog jag mig runt och blev 23:a av 46 startande. Vi får väl se om jag kanske kan gå in topp 22 i år då för att förbättra mig något från i fjol?
Jag känner inte av gårdagen i benen idag vilket är ett gott tecken. Igår på Solleröloppet så hade jag aldrig några krampkänningar eller annat, så benen blev nog aldrig helt skrot. Dessutom åkte jag ju gruppetto/avhängd klunga i ganska många mil vilket är betydligt mer skonsamt än att köra in i kaklet hela vägen.

Vädret ser ut att bli helt okej med halvklart eller soligt och 17-18 grader, ingenting att klaga på där inte. Ja, om man nu inte är som jag då och gillar att tävla i regn. Men det är faktiskt rätt praktiskt att slippa regn ibland också. Allt blir så mycket enklare då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar