Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-04-29

Lidingöloppet MTB

I fredags åkte jag till Stockholm och igår cyklade jag ute på Lidingö med ett 30-tal andra glada människor. Anledningen till detta var att Lidingöloppet hade bjudit in oss för att testa en bana som är tänkt att användas för deras nya cykeltävling: Lidingöloppet MTB. Inbjudna var arrangörer i långloppscupen, sponsorer, mediamänniskor och andra för arrangemanget viktiga personer. Kameran var givetvis med så nu får ni också hänga med på resan:

Vi långväga gäster bodde på Rönneberga Kursgård, vi bodde i en av deras lägenheter. Rönneberga kursgård var ett sådant där ställe där man blir så väl bemött att man gärna kommer tillbaka dit igen.

Minst så här glad var jag av att cykla på fina Lidingö och med vetskapen om att jag skulle få cykla en ny långloppsbana med så många andra cykel-intresserade människor.

"Nejdå förbundskapten Fredrik, du ser inte alls ut som en mupp med den där på huvudet..."

Den mäktigaste mannen inom svensk mountainbike? Som samordnare för Långlopps-cupen, tävlingsledare för Cykelvasan och nu också med som medarrangör av Lidingöloppet MTB så påverkar Lasse Strands beslut och förslag mångas MTB-upplevelser runt om i detta avlånga land.

Nycykeln solade sig utanför Lidingö Tennisklubb, stort tack till Bianchi Café & Cycles för snabb och bra service!

Det var inte bara Fredrik som GoPro-filmade igår, tror jag såg 6-7 stycken sådana här kameror.

Före vi började cykla så hölls en genomgång av organisation, bansträckning och vi fick också en nummerlapp att fästa på cykeln. Nummerlappen skulle officiellt vara för att den vätskekontroll vi skulle få använda oss av skulle veta att vi var godkända, men antagligen ville de ha lite tävlingslika foton från banan också. Och vad förknippar man mer med tävling än en nummerlapp?

Strax dags för avfärd, foto: Lasse Strand

Äntligen cykling!

På väg in i en av Lidingös alla korta och intensiva backar, Fredrik tycks kontrollera att kedjan ligger på lilla klingan fram.

Andreas Danielsson (jobbar med teknisk utveckling åt Sveriges Olympiska Kommité, är projektledare på Cykeltidningen Kadens samt ena halvan av Sweden Mountainbike) och Morgan Alling (skådespelare, regissör och tusenkonstnär som vid 43 års ålder blivit MTB-biten) drar några skämt uppe på toppen av en kulle.

Det svänger om cyklingen på Lidingö, det mesta av banan var av sådan karaktär att en cykelcross nog var jätetrevlig. Endast ett kortare parti var lite stökigt och där sitter man nog hellre med feta däck mot marken.

En annan flickidol, Martin Stenmarck, var också med på rundan

Ett kort stopp för att se så att alla var med och kunde hämta andan

Ett par från Uppsala på lite härlig cykling i fantastiskt väder

Gruppen återsamlad igen

Inte en enda punktering under dagen, men ett sadelstolpsbrott!

Samtidigt som vi cyklade runt på ön så pågick också Lidingö Ultra, ett 50 kilometer långt terränglopp. Jösses vad fort de i täten sprang!

Kan det kanske vara Kottlasjön på vår vänstra sida?

Lidingös träskmarker

Trots ganska små nivåskillnader var det som en bergodalbana mest hela tiden, jättekul!

Den lokala pulkabacken, inget cyklande på den dock

Vätskekontroll ungefär halvvägs in på rundan

Efter vätskekontrollen kom ett parti med cykling på lite öppnare ytor

Mot slutet så trissades farten upp i skogen och det blev därför inte så många foton tagna under den sista milen eller så...

Så här ser bansträckningen ut! "Ta ett kort på kartan så du har något att lägga ut på nätet" ändrades efter några minuter till "lägg inte ut några GPS-filer eller kartbilder på nätet innan vi bestämt banan till 100% och löst alla eventuella frågetecken". Jag har givetvis både bilder på kartan och GPS-fil. Så allt ni behöver göra är att sätta in 1000:- på mitt konto och ange Lidingö och din mejladress som referens så kommer allt på mejlen.

Cykelcrosstrappa och 3½ timme gammal MTB på Rönneberga Kursgård

Lidingöloppet MTB blir ca: 60 kilometer lång och kommer avgöras för första gången år 2013. Anmälan kommer öppna om några veckor ("innan sommaren"). Loppet är till stora delar på terräng som visas i bilderna. En del asfalt och ett kortare stigparti med lite stenar och rötter finns också men överlag är det en snabb och omväxlande bana. Till första tävlingen hoppas arrangören på ca: 1500 deltagare och målet är att nå 5000 deltagare inom något år.

Tack Lidingöloppet för en trevlig helg, tack alla glada och härliga cykelmänniskor för fantastiskt sällskap under den härliga cykelturen och tack Bianchi Café and Cycles för snabbt iordningställande av min MTB.

16 kommentarer:

  1. Bra sammanfattat och bra bilder från gårdagens övning! En riktigt rolig slinga tyckte jag med varierande svårighet och mycket naturupplevelser!
    Jag har också slingan i GPSn! Beställ den till minst 5 mottagare så kostar den bara 750:-/st ;-)
    Ser fram emot att köra den på tävling nästa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, visst var den kul? Jag ser också fram emot att tävla där.

      Radera
  2. Skoj! Själv har jag bara sprungit i de där spåren (och känner igen vägen på bilden näst överst från våra tisdagsträningar med Fredrikshof, då kör vi den som temposträcka :)). Härliga bilder! Spåret ska nog gå fint att köra med CX, våra sub 8:or körde det som vinterträning. Jag har dock inte vågat mig på, håller mig till landsvägen än så länge ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror absolut att en CX skulle fungera bra här. Tyvärr får man inte åka CX i tävlingsklasserna dock.

      Radera
  3. Ser inte ut att vara mycket tekniskt terräng? Tror du det här är hur det kommer bli på långloppen framöver. Att alla vill vara ungefär som CV? Inte som Långa Lugnet direkt. Lite tråkigt tycker jag som trivs bättre i skogen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Terrängen är inte stökig, men teknisk på så vis att det är mycket svängar, hårda inbromsningar och en massa igångdrag. Cykelvasan har en helt annan karaktär, Lidingö har en mycket smalare och intensivare bana.

      Radera
  4. Åhhh. vart tog stigarna vägen??.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en del stigar men inte mycket till rötter och stenar att forcera. Gillar man bara rötter och stenar så finns det andra tävlingar.

      Radera
  5. Jag tror inte att alla vill vara som cykelvasan , däremot krävs en viss profil på banan för att locka riktigt stora startfält , och det vill Lidingöloppet (gissar jag). För dom som gillar stenar och stök finns massor av tävlingar att välja på. Jag gillar både ock. Jag tror Lidingöloppet blir en toppentävling och betydligt tuffare än många tror eftersom terrängen ständigt lutar åt något håll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långloppscupens deltävlingar har sin profil, Cykelvasan sin och den här banan har också en helt egen profil. Mängder av små branta backar och tvära kurvor kommer ge trötta ben.

      Radera
  6. Vad är det för galning du hamnat bredvid på bild nr 8, måste vara en stalker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är jag som är stalkern...?

      Radera
  7. Ser ut att vara en ganska trist bana. Vad som dessutom känns trist är blogginlägg som detta som mer känns som ett enda långt reklaminlägg. Ska man så ensidigt hylla något hoppas jag verkligen att Henrik tar bra betalt, personlig integritet bör kosta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte banan var kul även om den inte innehöll någon mängd rötter och stenar. Jag älskar cykling och denna bana var intensiv, snabb och man kommer säkert bli jättetrött om man försöker åka fort. Gillar man bara att åka bland stenar och rötter i skogen så kommer inte detta lopp bli någon favorit.

      Radera
  8. Vad fint och roligt det ser ut! Känns som en bana jag tycker blir kul att köra!/Bimmsbike

    SvaraRadera
  9. Riktigt häftigt det ser ut att vara. Fina bilder också.
    Nu blir jag ännu mer sugen på att springa tjurruset i Oktober som jag anmälde mig till :)

    SvaraRadera