Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2019-06-10

Jag gjorde mitt bästa igen och den här gången gick det bra!

Foto: Erik Birgerson.

Hej och god morgon på er!

Ny vecka, nya möjligheter. Vi börjar väl veckan med att runda av förra veckan. Det kördes ju Borlänge tour i dagarna tre och igår så gjorde jag min absolut bästa etapp. Riktigt skönt att ha den känslan med sig in i denna vecka. Det började ju i fredags med att jag blev 33:a av 36. På lördagen blev jag 35 av 47 och igår så blev jag 23:a av 42.

Vi körde nästan fyra mil igår också, så det blev två dagar med långa crosscountryn. Åtta varv skulle köras igår och jag hade en lite annan starttaktik igår än vad jag hade i lördags. I lördags försökte jag ta mig fram mest hela tiden, igår tog jag det lite lugnare. Efter nästan ett varv så ökade jag farten och spenderade sedan ungefär ett varv med att jaga en grupp framför. Lyckades komma ifatt men det kändes som om dom höjde farten då. Så det blev ungefär ett varv där jag ibland var med och ibland var några meter efter. Vi var nog sex man i gruppen och de flesta tog väl någon förning här och där. Efter att ha kämpat med tankar som att ge upp, kliva av och att jag inte orkar mer så kom jag in i det. Var uppe några gånger om, mest för att vi inte skulle stanna av. Tror ändå att jag lyckades minska gruppen med en gubbe på något av varven.

Ut på sista varvet så kände jag ändå att jag var rätt trött. Av dom sex som vi hade varit så tyckte jag att Albin och min klubbkamrat Oliver hade känts starkast. Så jag sa till Oliver att han skulle attackera då Albin hade tagit en ganska lång förning. Jag drog upp farten åt Oliver så att han skulle kunna sticka sedan. Själv hade jag kunnat nöja mig där och ge upp, men då vi bara var fyra man nu och jag inte ville att andra skulle köra ikapp mig igen så försökte jag gå med gruppen så länge som jag orkade. Oliver kom inte loss vilket gjorde att farten sjönk igen. Jag kom upp längst fram igen och satte lite fart i ett par backar. Plötsligt hade jag skapat en lucka med bara Albin på rulle. Vi körde på och han fick ta vinden på slutet av varvet ner mot Dalälven och vidare mot backen. Där satte jag fart och lyckade gå ifrån.

Så jag gick från att vara absolut sist i starten till att ta mig upp något, köra ikapp en stor grupp och sedan köra ifrån dom allihopa. Det hade jag inte väntat mig av dagen. Dessutom så hade vår grupp lyckats köra ikapp och ifrån några under loppets gång. Klart nöjd med dagen!

Borlänge tour är alltid ett proffsigt och välarrangerat lopp, rekommenderas varmt. Jag gillar ju det där med att kunna kämpa flera dagar för en totalställning också. Hade satt som mål att kunna nå topp-20 och jag blev också 20:e av dom 31 som fick en placering i Borlänge Tour. Att tävla flera dagar på samma plats (nåväl, vi var ju i centrum en av dagarna också) gör ju att det blir mer cykelsnack med andra cyklister också. Mycket trevligt!

Efter att jag var sjuk i en vecka efter Lida Loop så har jag nu tränat åtta dagar i rad från Långa Lugnet. Så fyra av dessa dagar har innehållit tävling också. Och så ett Ingarvet GP och ett Le Peloton också. Massor av bra kvalitetsträning alltså men idag ska jag nog faktiskt unna mig en vilodag, älskar dock att träna både mycket och hårt!

Om ni vill se fullständiga resultat från Borlänge Tour så finns dom här. Eventuellt med några fel. Ser bland annat att en som startade igår står som DNS. De som jobbade med resultaten hade det inte lätt i helgen..

Så här såg gårdagens etapp ut:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar