2019-04-01

En lång dag i cyklingens tecken med tävlingspremiär och pod-inspelning

Hej och god morgon!

Bilden ovan är från Lindas lägenhet tidigt igår morse. Vi började där med uppstigning klockan 06:00 (vilket ju hade varit 05:00 om vi inte ställt om klockan till sommartid osv.), gjorde oss i ordning och runt sju någon gång så körde vi ca: 15 mil ner till Slagelse i Danmark.

Sex grader varmt, soligt, blåsigt och 76 kilometer fördelat på fyra varv om 19 kilometer. En ganska intensiv bana med en hel del rötter.

Starten gick och jag kände mig hur grym som helst. Vi skulle köra en startloop på 3-4 kilometer innan vi skulle in på första stigpartiet. Lite kantvind och allt gick fint. Fartökningar och allt gick fint. Så plötsligt drevs tempot upp inför första stigen och det blev svinjobbigt. Jag blev passerad både på högersidan och vänstersidan. Tappade i skogen. Blev avhängd uppför. Benen var i chock eller så hade dom inte vaknat ännu. Lyckades i alla fall släpa mig med två tre andra till slut. Vi blev inhämtade av 4-5 på en lång grusväg. Vi körde lite fel en gång. Någon fick problem med cykeln och efter lite skog och backar så var vi nu fyra cyklister i en grupp.

Intensiteten första varvet var hög. Ute på andra varvet så slog så tempot av i vår grupp. Vi körde riktigt sakta, kändes det som. Jag valde att försöka återhämta mig och hitta flytet efter chocköppningen. Vår kvartett höll ihop hela varvet runt.

Hade ingen langning utan vid varvningen fanns en stor depå där cyklister fick ställa det dom behövde. Jag hade flaskor där och stannade efter två varv för att ta två flaskor. Hade lite tur då en annan cyklist i kvartetten också stannade för att plocka flaska så vi kunde gemensamt jaga ikapp den andra halvan av kvartetten. Halvvägs ut på tredje varvet så höjde en av cyklisterna i gruppen farten, jag hängde på och eftersom jag kände mig stark eftersom vi kört lugnare ett tag (de andra var nog trötta, tänkte jag) så tryckte jag på över krönet. Sedan så fortsatte jag att trycka på andra halvan av tredje varvet. En av cyklisterna tappade ganska så snart och efter fyra besök till toppen av en backe så tappade en till av cyklisterna. Danskarna hade skrivit om en backe på slutet som var 80 höjdmeter. För att få ihop det i Danmark så kör man alltså fyra gånger upp för samma kulle på 20 höjdmeter. De utnyttjar terrängen bra där nere...
Jag ville inte bli ensam ute på grusvägarna utan såg hela tiden till att köra riktigt hårt, men så att jag ändå fick med mig en cyklist ur kvartetten. Han som höjt farten i backen.

Vi samarbetade sedan bra på grusvägarna och även i skogen. Växeldrog och körde hårt hela vägen ute på fjärde varvet också. Lyckades plocka några trötta cyklister och höll nu ett mycket högre tempo. Med drygt tre kilometer kvar till mål så började den andra cyklisten att trycka på riktigt hårt i backar och på vissa stigar. Alltså riktigt hårt. Jag tänkte hela tiden att jag skulle testa en spurt och gjorde inga försök att passera. Meeeen med typ 500 meter kvar till mål så fick jag vika ner mig istället. Tack för kaffet!

I mål så var jag åtta i klassen och 11:a totalt. Vet inte om det är bra eller dåligt men jag är nöjd med tävlingen. Känslan blev snabbt bättre under loppet och att kunna avsluta med 1½ varv i riktigt hög intensitet kändes riktigt gött. Kroppen höll bra för tävlande i 3.15 också med mycket stig. Det tar jag med mig in mot den svenska premiären.

Linda vann en vinflaska på vinlotteriet som arrangören hade efteråt!

Efter tävlingen så åkte vi tillbaka till Linda, bytte om, packade och började resa norrut.

Norr om Jönköping så svängde vi av vägen mot Alboga. Där bor nämligen Elna Dahlstrand och vi skulle spela in Cykelpodd med Elna och Helena  Linda hade blivit inbjuden och jag fick vara med på ett hörn. Elna hade bakat kladdkaka och vi fick se studion ovanpå garaget. Mycket trevligt!
Podden kommer ut om ett tag och den finns där poddar finns (så säger alla poddare).

Efter inspelningen så fortsatte vi norrut med ett par kortare stopp innan vi störtade in på gården vid halv två i natt. Så idag är det en trött bloggare som skriver här. Men vi hade roligt och då är det bra trötthet!

Nu ska jag åka till jobbet och har massor att göra där, så vi hörs lite senare!