2019-03-15

Pappas träningsdagböcker

Hej och god morgon på dig!

Ännu en dag i hemmet väntar, lite drygt men så är det ju och det gäller väl bara att ha tålamod med det. Jag känner mig i alla fall bättre idag. Lite känslan av att vara uttorkad och lite snorig bara. Men feberfri! 
Frida får ju vara hemma också idag pga magsjukan igår. Men nästa vecka, då jäklar!

När jag städade i cykelrummet i veckan så flyttade jag också på min pappas träningsdagböcker. Vet inte inte om jag skrivit om dom innan, det har jag säkert. Men då får ni som läst om dom innan läsa om dom en gång till. 

Klassiskt och tidstypiskt med "Spolar kröken".

Det är ju inte några långa utsvävningar i dagboken utan bara korta fakta för det mesta men det har ju sin charm det med.


Ett annat fint klistermärke.

Vasaloppet 1978, en av mina favoriter bland dagboksinlägg.

Årssammanfattning i april, klassiskt för skidåkare. Duktig på både löpning och skidåkning. Räknade ut att hans snitt på löpningen var 45 minuter milen och då är det en hel del terränglöpning och kupering i träningarna. Att han var duktig minns jag från alla priser vi hade hemma som han vunnit på olika tävlingar.

Minns ni köldrekordet i Falun 1979?

Ja, det är lite roligt att läsa dom där. Jag har inte gjort någon djupare analys över innehållet och träningen men konstaterar att han tränade ganska mycket och det verkar ha varit mycket av samma tempo. Det står inget om några magiska intervaller med konstiga namn utan det var mer ut och träna som gällde på den tiden. Verkade fungera ganska bra det med.

Hur gör du, skriver du också träningsdagbok? Jag har ju tyvärr varit ganska kass på det under väldigt många år. Det där analoga med papper och penna var inte riktigt min grej, även om jag testade i några omgångar. Men sedan december 2010 så har jag samtliga mina pass sparade på Garmin Connect och denna blogg använder jag ju också som en form av träningsdagbok. Kanske mina barn kikar i bloggen om 30 år och funderar på hur jag hade det och hur jag tränade.

1 kommentar:

  1. Ingen fysisk så klart men går mer och mer till att alltid lägga in en kort kommentar på strava(eller annat verktyg) kring känsla, RPE och andra faktorer som kan påverka träningen.

    SvaraRadera