Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2019-03-02

Inför Vasaloppet

Hej och god morgon från Falun!

Här pågår förberedelser inför Vasaloppet imorgon. Jag ska ju köra det och jag har själv sagt att jag inte har något mål som jag ska pressa mig mot utan jag ska ta det lite mer som det kommer och tiden får bli som den blir. Tänker mig dock att jag borde kunna klara det under sju timmar. Tidigare har jag åkt på 5:46 och 5:42, men då var det med ambitiösa målsättningar och mer ambitiös skidträning. Denna vinter har jag hållit i fokuset på cyklingen och kör Vasaloppet mer som en bonus, eftersom jag ändå vann starten hos CRAFT på deras Instagram-tävling. Dessutom så skulle ju Linda denna vinter köra Öppet Spår, vilket hon också gjorde i söndags. Så då kunde vi skida lite båda två denna vinter. Jag känner ändå ingen oro inför loppet alls, tvärt om är jag väldigt avslappnad och trygg i att jag kommer ta mig igenom det. Antagligen så kommer jag gasa på inledningsvis av loppet men jag kan också tänka mig att slå av på farten och bekvämlighetsåka mer. Jag ska ta mig i mål helt enkelt, mer än så kräver jag inte av mig själv.

Faktum är att jag kommer att fördubbla senaste årets träningsmängd på skidor imorgon. Senaste 365 dagarna så har jag tränat följande mängd skidor:
Totalsträcka 86,75 km
Varaktighet 7:09:05 t:m:s
Så det är väl extremt oförberedd för att åka fort som jag kommer till start imorgon. Med mig har jag lite skidvana sedan tidigare år och att jag är i fysiskt bra form. Men skidspecifika muskler lär ju ta en del stryk imorgon. Jag är dock där för att få uppleva den härliga atmosfären, den fantastiska miljön, gemenskapen och blåbärssoppan.

Träning, återhämtning och kost är tre viktiga saker att göra rätt inför en större prestation. Jag tänker att om jag äter och dricker ordentligt så har jag i alla fall prickat in en av tre. Så jag började igår med en större lunch och petade i mig fem kanelbullar under dagen. Man ska ju inte knöla i sig mat, men något lite extra bör man ta och dessutom dricka mer än vanligt sista dagarna. Jag kör lite extra nu igår och idag. Så idag har jag druckit lite mer bara.

Vädret spelar såklart stor roll när man åker Vasaloppet och vädret under Vasaloppet ser ut att bli snöigt. Jättemycket snö. Det här betyder ju att det antagligen blir en avvaktande och långsam tävling för täten. Vilket betyder längre tid i TV-soffan för er som tar er igenom Vasaloppet på det viset. Vasaloppsvädret i Mora ser ut att bjuda på -1 - 0 och snöfall. Vasaloppsvädret i Sälen ser ut att bjuda på -4 - -3 och snöfall. Hade det inte varit för snöfallet så hade det varit perfekta förhållanden. För egen del som kommer befinna mig något tusental placeringar längre ner så vet jag inte om det kommer spela så stor roll. Bara det inte blir för blöt snö eller slår över till plus så ska det nog gå finfint.

Stoppar nog ner denna lilla rackare i fickan imorgon, hoppas slippa använda den men den ser ju ut att passa utmärkt med tanke på prognosen.

När det kommer till vallning så är jag långt ifrån någon expert och min vän Stefan Määttä har erbjudit sig att hjälpa mig och han vallar mina skidor. Det tar jag tacksamt emot! Jag vallar ju själv för träning men jag är inte heller så petig med det, jag ska ju bara träna liksom och om jag då kör milen på 50 eller 55 minuter spelar liksom ingen roll för mig. Bägge gångerna då jag kört Vasaloppet har jag också fått hjälp med vallningen och ena gången hade jag helt sjukt fantastiskt bra skidor och den andra gången hade jag sämre skidor. Det gör ju jättemycket och har man dom där höga ambitionerna och det är ett stort mål så är det klart att sånt spelar jättestor roll. Men för mig som bara ska ta mig runt så är det inte riktigt lika viktigt.

Gårdagens Vasa-bonus.

Gjorde rent mina stavar igår för dom var kladdiga och skitiga. Tänker att jag har jättefina stavar av bästa sort. Men insåg också igår att dom ju har typ tio år på nacken och riktiga skidåkare tycker säkert att jag åker runt med gamla grejer. Även skidorna är ju av äldre årgång nu och dom var ju också prylnissens val på sin tid. Dom är nog bättre än vad jag är hur som helst...

Eftersom man får reda på sitt startnummer först när man hämtar ut nummerlappen så vet jag inte vad jag har för startnummer än, men om ni vill följa mig så kan ni göra det genom att klicka här. Om ni har någon annan åkare ni vill följa på Vasaloppet så klickar ni bara in er på resultat, väljer Vasaloppet och söker fram åkaren.

Ja, här hemma förbereder vi oss för Vasaloppet som sagt, det kommer att bli riktigt kul imorgon så ni får lova att kika in här igen för att se hur det gått för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar