Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2019-01-01

2018 och vikten av kontinuitet!

Hej och god morgon från 2019!

I år är året då allt händer. Vi ska bli så himla starka, snabba och snygga. Tänk så mycket fantastiskt vi kommer att få uppleva och så bra vi ska må. Riktigt så lätt är det kanske inte men jag tror att med en positiv inställning så kommer man i alla fall lite längre. Så jag siktar högt!

Ni vill ju såklart vet hur mycket jag tränat under 2018 och det ska ni få veta. Jag började med att kika på antalet timmar jag tränat och där blev det inga lysande siffror. Eller ja, det var egentligen jättedåliga siffror. Så lite har jag inte tränat sedan 2011 (slutet av 2010 började jag spara all träning i Garmin Connect).  Direkt när jag såg antalet timmar dom senaste åren så funderade jag på hur jag kört i Långloppscupen dessa år. Intressant att se att ju mer jag tränat desto bättre har det gått. Det kan ju ha med ålder och försämrad kapacitet att göra också att jag tappat på slutet. Jag kör ungefär samma mängd hård träning varje år, det som skiljer är mängden. Alltså distansen.

Så här har mina fyra senaste år sett ut i antal träningstimmar och totalplacering i Långloppscupen:
2018: 369 timmar och 20:e i Långloppscupen
2017: 411 timmar och 16:e i Långloppscupen
2016: 379 timmar och 17:e i Långloppscupen
2015: 442 timmar och 10:a i Långloppscupen

En lite djupare analys utslagen per månad visar också att jag från februari-september hade en jämn och fin träningsmängd under 2015 där jag låg mellan 2000-2500 minuter per månad. Dom övriga åren har det varit svajigare och ett antal månader under 2000 minuters träning
2018: 5 månader (feb-sept) under 2000 minuter
2017: 3 månader (feb-sept) under 2000 minuter
2016: 5 månader (feb-sept) under 2000 minuter
2015: 0 månader (feb-sept) under 2000 minuter

Siffrorna ovan matchar också mina placeringar i totalen i Långloppscupen. Kanske till och med bättre än totala årsvolymen. Vilket, enligt mig, visar på att kontinuitet är banne mig bland det viktigaste om man vill prestera bra.

Så ett nyårslöfte till mig själv blir att få ihop över 2000 minuter (33 timmar och 20 minuter) per månad varje månad fram till säsongen är över.

Igår avrundade jag året med lite Zwift-cykling. Inget race utan jag försökte se om jag var stark, råkade kanske överskatta min förmåga något men det var ju bra att få ett kvitto på det med.

På kvällen firade Linda och jag det nya året med en mustig Jämtländsk viltgryta.

I natt så sov jag över 8½ timme, utan avbrott dessutom vilket var efterlängtat. Så jag går in i 2019 utvilad och fylld med energi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar