Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2018-10-10

Mankans nattcup #1 2018 (bilder, resultat, RR, vlog och tävlingsvideo!)


Hej och god morgon från Falun!

Bilden ovan är från gårkvällen som jag spenderade på Högbo MTB Arena. Där gick nämligen första deltävlingen av Mankans Nattcup 2018. Sjukt roligt arrangemang i sin enkelhet. Starten gick 19:30, det var bara att dyka upp och sladda runt en pilad bana på knappt 5 kilometer. Tre klasser fanns det och det var halvljus (1 varv), helljus (2 varv) och extraljus (3 varv). Jag körde i trevarvsklassen tillsammans med 13 andra. Totalt var det 41 cyklister ute i skogen igår. När man gick i mål så skrev man upp sitt namn på resultatlistan och på så vis var också den biten självgående.

I min plan så hade jag tänkt komma dit hyfsat i tid, hinna rigga hoj, på med kamera, köra ett varv på banan och bli uppvärmd och go. Istället så jobbade jag dryga halvtimmen längre än jag tänkt mig så det blev full sula dit, snabbt ombyte, i med luft i däcken, kameran på styret och så cyklade jag iväg till starten. Mycket till uppvärmning blev det inte även om jag hann med att köra första stigen innan vi skulle delges information. Starten gick och jag körde som en kratta i skogen. Studsade som en pingisboll mellan lerblöta stenar och rötter. Klantade mig både en och tre gånger. Hade väl kommit iväg som typ 4-5:a men sedan tappade jag placeringar. Kom ut ur ett skogsparti som åtta, körde ikapp och förbi en grupp på fyra längs med snabba grusvägar och hämtade precis ikapp tättrion innan nästa stig tog vid. Hårdkörningen på grusvägen tog ut sin rätt och jag fortsatte att köra som en kratta i skogen. Blev passerad av tre cyklister igen. En av cyklisterna fick dock något problem och han kom igång igen precis framför mig. Med lampan hängandes bakåt på styret. Dels gick det ju lite sakta då och dels fick jag hans ljus i ögonen med jämna mellanrum. Jag passerade honom på nästa grusväg och satte av igen. Nu i ett slags ingenmansland.

Varv två och tre gick lite bättre. Dels lärde jag mig stigarna allt eftersom och dels hittade jag en rytm. På tredje och sista varvet så lyckades jag hämta in femteplatsen och jag närmade mig fjärdeplatsen något utan att lyckas komma hotfullt nära. Sladdade in som femma och i det här sällskapet så var inte det fy skam. Vann gjorde Magnus Mankan Palmberg, tvåa och trea blev landslagsåkaren Emil Hedlund och Johan Palmberg. P-O Nilsson blev fjärde gubbe och så jag femma då. Inga tider noterades (jag hade 39:57), men Strava avslöjar att Emil som blev tvåa körde sista varvet 54 sekunder snabbare än mig. Skönt att fortfarande ha förbättringspotential!

Eftersom jag vet att ni älskar videos så filmade jag lite inför loppet och själva tävlingen också. Så det kommer samlat i denna video, först snack och sedan tävlingen i sin helhet. Varsågoda! (om den inte syns/fungerar direkt nu på morgonen så kika in igen så dyker den upp under dagen eller prenumerera på min YouTube-kanal så får du en avisering när videon ligger ute.)


Några fler bilder från igår:
 Gänget innan start.

 Resultat för klassen Extraljus

 Resultat helljus.

 Resultat halvljus.

Startklocka, resultatlistor, karta och info. Allt på ett och samma bord.

Lite garmindata kan ni granska nedan, data visas ju också live i videon ovan. Snittpuls på 89% av max i nästan 40 minuter, bra pass! Det här borde absolut göras oftare på fler ställen runt om i landet. Tack Mankan för att du ordnar detta och tack alla inblandade igår för en härlig och lite småskitig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar