Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2018-05-17

Irriterande

Bilden ovan visar när loppet förlorades igår för min del. 4.3 kilometer kvar, jag har på egen hand hämtat in 7 av 11 sekunder på tätduon och tänker att hjulsugaren Huber kan få ta en förning och sy ihop oss till en tätkvartett. Men nej, att dra var inget för herr Huber. Men när jag attackerade gick han gärna med på hjul. Så, jag fick spurta in som trea till slut. Skitlopp.

Alltså jag blev irriterad på riktigt. Lite fjantigt kanske men är man trött, gubbsur och seg så är det inte kul att få en sådan där med sig. Jag borde givetvis ha täppt hela luckan själv men det är lätt att vara efterklok. 316 watt i 42 minuter och 14 sekunder blev det under loppet, med en snittpuls på 157.

SCF har uppdaterat tävlingsreglerna förresten. Ni vet, min vlog i förrgår? Den blev ju riktigt populär (1300 visningar på ett dygn!!), kul med så mycket feedback. Trist att man från förbundshåll av någon outgrundlig anledning förbjuder kameror. I MTB. Kör du landsväg, cross eller bana (velodrom) så är det fritt fram att filma. Undrar hur SCF motiverar det?
Nåja. Jag tänker väl försöka komma fram till något vettigt gällande detta, så här ser i alla fall regeln ut:
"Kameror får inte användas av cyklisterna under tävling i Cross-Country och under kvalificeringsåk och final i downhill. Cyklisterna är ansvariga för att kameror är ordentligt fastsatta för att undvik att fara uppstår. UCI kan tillåta kamera under final men enbart med syfte att användas av ett tv-produktionsbolag. Kommentar: 1.se också artiklarna 1.3.001 – 1.3.003 och 1.3.031 i Del 1 2.kameror får användas under träningsåk i DHI (artikel 4.3.021) under de villkor som anges i den artikeln"

En favorit bland reglerna som man kan skoja om är denna:
Uppblåsbara portaler över tävlingsbanan är förbjudna, om de är säkrade så att de ej kan falla ned över tävlingsbanan. 
Det är alltså förbjudet att ha en uppblåsbar portal över tävlingsbanan om den är säker. Men en som kan falla ner över tävlingsbanan verkar vara godkänd....

Såja, nu har jag surat färdigt. Det här blir en härlig dag!

2 kommentarer:

  1. Man hade som du säger gärna hört en motivering. Men det lär man ju inte få. Eftersom det är en UCI regel de bara hakar på så gör de det lätt för sig. Istället för att tänka själva och ta fram en anpassade genomtänkt regel för sverige så gör man bara för ala andra. Hade man gjort ett avsteg hade de säkert behövt motivera det för UCI. Det är dock märkligt att man inte känner det nödvändigt att motivera för sina egna medlemmar i sverige varför man inför regler hit och dit. SCF har så lågt förtroendekapital nu och de gör duå verkligen inget för att förbättra det.

    SvaraRadera
  2. Micke von Pfaler17 maj 2018 kl. 15:10

    Vad sjukt. Jag tror ju att denna typ av filmer från tävlingsbanorna bidrar till att öka intresset för sporten i Sverige. Det handlar väl bara om pengar, UCI vill kunna sälja TV-rättigheter med exklusivitet, regeln har inget som helst med själva sporten att göra. Att SCF bara plockar över den regeln rakt av känns som sagt som de gör det lite väl lätt för sig.

    SvaraRadera