2018-05-27

Ibland går det bara så fantastiskt bra

Hej och god kväll!

Ligger här i soffan och är lite krispig efter dagens bravader. Långa Lugnet idag i strålande solsken och varmt väder. Cykelpropaganda!

Täten i damklassen vid toppen på Mördarbacken.

Jag värmde upp lite genom att först åka upp startbacken för kolla på damerna och heja på Linda. Sedan rullade jag ner till stadion igen, lämnade över lite prylar till mor och Lasse som var där med mina döttrar Ebbah och Frida. Nervös-toabesök och sedan upp i asfaltsbacken för att känna på benen och försöka komma igång. Oväntat segt.

Nåväl. Kom till startfållan med några minuter kvar till start. Förstaledet packat. Eh... Lyckades klämma in mig ändå längst fram och blev väl så nöjd med det.

Startskottet gick och jag missade att klicka i pedalen på första försöket. Halkade därmed bakåt en bit i fältet. Tappade dock inte allt för mycket och in i mördarbacken kändes det ändå okej till en början. Kom inte riktigt fram då jag hamnade bakom lite fel folk och på slutet av mördarbacken kändes det svinjobbigt. Kom upp någonstans runt 15-20. Utför en stig och ut på vägarna. Kom i kapp täten med hjälp av andra och gled sedan med. När det började närma sig nästa stig och första riktiga selekteringen så kom en stor klunga ifatt. Jag avancerade dock lite inför första stigen och tyckte väl att jag satt hyfsat med in på den. Där blev det stökigt, någon vurpade tror jag och det blev lite stopp. Ut på grusvägarna igen och jag hade en liten bit fram till en större grupp och framför dom var det fem man som hade fått en vurplucka.

Med lite hjälp kom jag ifatt gruppen framför. Än så länge bra placerad. Men känslan var fortfarande ungefär lika kass som i slutet av mördarbacken. Jag placerade mig hyfsat i några kilometer till men tappade hela tiden placeringar där det krävdes lite fysik. Spottades ut ur den stora andragruppen och hamnade en stund ensam innan en norrman kom ifatt mig. Troligtvis samma som var typ placeringen före mig i mål på Billingeracet. Han fick dra mig in i den långa backen efter 17 km. Där gick jag upp och höjde sänkte farten. Norrmannen gick förbi och mot slutet av backen gick han också ifrån. På efterföljande stig på Johan Norén ifatt. Inte så konstigt då han är superstark (4:a på Billingeracet), med sig hade han Jonatan Steen på rulle. Jag kastade mig in bakom dom och vi fiskade in norrmannen. Jonatan stannade till innan backarna upp mot Lugnet. Jag släpade mig med Johan och Norrmannen. Kastade mig förbi dessa herrar när vi skulle köra Gamla Mormor ner till Lugnet.

Hängde sedan med och hjälpte också till med farthållningen ut på loop 2. Fixade första backen bra. Men i nästa backe fick jag ge mig också från dessa. Blev sedan upphunnen av en grupp på fyra. Tappad även dom men kom ifatt när dom kom ifatt tjejer på ett långt stigparti. Kunde sedan gå med på ren vilja sista biten då jag visste att det blev lättåkt sedan ner mot Lugnet.

Ut på loop 3 och dessa fyra ställde av mig. Sedan kom cyklist efter cyklist och passerade mig. Hela loop 3 var en enda lång plåga. Egentligen hade jag vela ställa cykeln åt sidan, sätta mig ner och lipa för att sedan bryta loppet ute på andraslingan så kasst som det kändes. Det saknades liksom allt vad kraft hette. Men, att bryta gör man ju inte gärna. Så jag fick ta skammen (bara jag som känner så, jag vet) och släpa mig vidare.

Trodde att jag körde dåligt på Billingeracet där jag blev 20:e bland alla klasser och idag blev jag 32:a. Trettiotvåa. Jag kanske har en skev bild av min prestationsförmåga, eller så kommer det att lossna snart. Hoppas på det senare!

Idag var det ingen bra dag för mig. Totalt kraftlös, noll acceleration, dålig teknik och liksom bara... kass. Sådana dagar kan man också ha. Efter loop 1 var jag 21:a, efter loop 2 var jag 26:a och i mål alltså 32:a. Hittar ungefär inget som jag är nöjd med när det kommer till min egen prestation under dagens tävling.

Bara att bryta ihop och komma igen!

Filmade idag men upptäckte ute på andra loopen att kameran var av. Bytte batteri men vet inte hur mycket av loppet jag missat. Vlogg blir det i alla fall så småningom.

Här hittar ni resultat från Långa Lugnet 2018.

Här går jag ut på loop 3. Foto: Cristoffer Hansson.

Linda kom i mål, lite krispig men nöjd!