Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2018-05-13

Billingeracet igår, Långa Lugnet idag

Ville få med en bild på dom gamla trasiga rören idag, men dom syns väl sådär?

Fint här. Det är också där som bilden i Långa Lugnets header är fotad, fast då från andra hållet.

Dom vita blommorna kallas vitsippor och finns lite överallt just nu, himla vackert är det i naturen!

Sjulsarvsstugan. Kommer ni hit på Långa Lugnet så går det bara utför med er sen. 3-4 kilometer med i princip bara nedförsbacke och stor andel handgjorda snabbestigar tar en ner till Lugnet igen.

Får får får? Här får fåren vara i alla fall. En hage på Lugnet som vi passerar med bara korta biten kvar till mål.

I början av säsongen så kör jag några pass MTB utan handskar, för att liksom härda händerna. Idag härdade jag händerna. När jag sedan tävlar med handskar på så kommer allt skak kännas som en smekning mot händerna.

Hej cykelvänner!

Idag har jag gjort något som jag sällan gör men som jag vet att en del andra (elitcyklister) brukar syssla med, jag har nämligen tränat dagen efter ett långlopp. Distans och det på Långa Lugnets bana. Den ska vara likadan i år som den var i fjol, så det hittade jag runt tack vare min tävlings-fil från i fjol.

Hade nästan förväntat mig snö på banan, men det var snöfritt på själva banan även om det gick att se snö på sina håll i skogen. Vissa skidspår i skuggpartier har klarat sig och där ligger snön kvar. Det var så mycket att det kanske till och med går att se lite snö om ett par veckor när Långa Lugnet avgörs.
Banan var faktiskt förvånansvärt torr. Alltså för det mesta riktigt torr, mycket mer torr nu än den varit den här tiden på året dom senaste åren. Har kanske att göra med att all snö i vintras gjorde så det inte blev någon vidare tjäle, så all snö som töat bort har bara kunnat rinna ner i marken.

Det var kul att se och lovar gott inför tävlingen om ett par veckor. Sedan så ser jag givetvis helst att det bara blir några enstaka plusgrader och snöblandat regn under loppet, för min egen del. Men, för alla er andra så kan vi väl hoppas på solsken och torra banor. Det fanns några få lerhål men dom flesta kunde man cykla runt.

Men, så fanns det också ett par sjöar. Faktiskt helt sjukt mycket vatten. Men det var bara på två ställen så där har vi som arrangör lite att göra. Om det inte går att leda bort allt vatten så är det faktiskt på ställen där det är väldigt lätt att dra om banan så dom inte tar med vattnet, banan blir några hundra meter kortare då bara och man missar en fin stig.
Årets första utomhusbad. Doppade mig dock inte...

Nä, grymt kul att se att banan var i sådant toppenskick trots metervis med snö denna vinter. Det kommer nog att gå fort i skogarna den 27:e maj! Själv så åkte jag inte jättefort idag, visserligen inget större fel på benen trots Billingeracet igår. Men energinivån i kroppen var inte hög, så det var med knapp marginal som jag kom hem.

Fick ihop fyra timmar och 15 minuter idag, toppenfin cykling i fantastiskt väder!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar