2018-04-02

Klostret i Randa

Hej och god morgon från Palma, Mallorca!

Nu är det verkligen morgon och nu är vi faktiskt på väg att resa hem också. Strax efter fyra vaknade vi i morse och planet mot Sverige lyfter 07:10 om allt går enligt plan (!).

Igår var vi, som vanligt, ute och cyklade. Denna gång en runda som var dels lite kortare och dessutom nästan platt. Det var bara den där backen upp till klostret i Randa. Där gjorde vi en klättring på drygt 250 höjdmeter med lite tryck på pedalerna. Jag tog mig upp på 12:39 med en snittwatt av 319 (ungefär 4.7 w/kg), lite osäker på om jag startade intervallen där backen startade, men upp kom jag. Vände ner för att möta upp Linda och hittade då en cyklist med Wiggins-kläder att jaga upp till toppen igen. Det krävde 348 watt i 2½ minut, på hans rulle.

Det var soligt och nästan vindstilla när vi cyklade, utom kanske när vi var nära havet på slutet för där fläktade det lite i alla fall. En riktigt skön dag för en cykeltur. Mina ben var fortfarande lite rostade från 7-timmarsrundan i förrgår så det var ändå inte jättemycket gratis. Men vi fick ihop lite drygt tre timmar och hade tid över till annat efteråt. Till skillnad från tidigare rundor så blev det faktiskt inte ett enda fikastopp!

När vi hade käkat en sen lunch och var på väg tillbaka till hotellet så hörde jag någon ropa "Henrik", men tänkte väl att det knappast var mig som någon ropade på. Men, det visade sig vara Fredrik från Trip On Sport, han frågade om vi ville följa med till en trevlig tapas-bar för att äta lite senare mot kvällen och det ville vi gärna. Så vi cyklade till cykeluthyrningen, återlämnade cyklarna och gick sedan fyra kilometer tillbaka. Middagen var dock väl värd den promenaden.

Ett riktigt trevligt avslut på en riktigt härlig cykelsemester!

Där startade gårdagens pass.

Många cyklister med olika typer av cyklar på väg ut.

Svenskar.

Algaida.

Påskfirande (?) av något slag.

På väg mot klostret på toppen av berget vid Randa.

Uppe!

What comes up...

I Randa, innan backen upp mot Santuari de Cura.

Vi hittade ett fint träd!