Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2018-02-05

Det hårdaste Zwift-racet jag någonsin kört!

Hej och god morgon!

Minus 25 ute och 16 grader inne, det var väl ändå lite överdrivet åt det kalla hållet? Men men, det går ju över, blir bättre och så vidare. En positiv grej med kylan är ju att man blir pigg och alert.

Ny dag, ny vecka och nya möjligheter. Ska alldeles strax rulla till jobbet för att ta vara på några av dom möjligheterna. Sen får jag fortsätta hemma...

Körde igår ett Zwift-race. WBR 4 lap flat RACE för er som har lite Zwift-koll. För er andra så säger väl namnet ändå det mesta. 4 varv på en bana som var nästan helt platt. Totalt skrapade jag ihop 27 racing-kilometer och jösses sådan racing det blev. Det var samma bana som vi kör morgondagens World-Cup på och eftersom den var platt så var jag lite rädd för att det skulle bli väldigt avslagen cykelåkning och en lång väntan till spurten.

Meeen, från starten till själva varvet så finns en liten backe efter typ 3-4 kilometer. Så jag tänkte att jag gasar på i den och ser om det går att gallra ner klungan något. Typ 130 cyklister till start, varav 17 av oss körde i A-klassen. Det var fler än jag som ville gasa liiite mer än vad som brukar vara brukligt där och vi blev faktiskt 4 cyklister med en liten lucka på toppen. En liten lucka mot en stor klunga med pigga ben innebär hårt jobb för att få den luckan att växa och på fyra man är det inte jättelätt. Men fan, vi fick den utbrytningen att sätta sig. Men jösses så jobbigt det var. Loppets första 20 minuter snittade jag 348 watt (5.12 w/kg). Vi hade en dansk med oss som tog ena riktiga karateförningar och jag gjorde väl så gott jag kunde i alla fall för att bidra med farten. Sista 5-6 kilometerna så slog vi av något men det landade ändå på 340 watt i snitt under loppets 36 minuter. Riktigt jäkla jobbigt. Dansken drog en attack med dryga kilometern kvar, jag är för kass för att spurta och blev därmed fyra och sist i vår grupp. Men hade fått jobba hårt ändå bara för att vi skulle hålla undan.

Så istället för en avslagen tävling där jag trodde jag skulle känna mig besviken på träningen efteråt så fick jag ju ett guldpass med riktigt trötta ben efteråt.

10 sekunders lucka efter drygt 5 kilometer, gött. Nu gällde det bara att se till att få denna att hålla och helst också växa en del...

Lite fel i resultatlistan där på andra och tredje plats. Det var svensken Tommy Isaksson som blev tvåa. Faktiskt så har nu dansken som vann blivit tillfälligt bortplockad från resultatlistan då han hade producerat över 6w/kg i fem minuter. Där går en prestationsgräns som man blir tvungen att bevisa att man verkligen klarar av i verkliga livet. Zwifts "antidopingbyrå" ZADA går in och granskar detta...
Jag har på två tidigare race nått 5.9 w/kg och igår hade jag 5.8 på dessa fem minuter. Noterar man ett FTP på högre än 5 w/kg så blir man också granskad. Jag klarade mig undan igår då mitt FTP beräknades till 4.86 w/kg.
5 w/kg i ett helt race kändes ju en del. Har kört en watt högre i ett lopp en gång men det loppet var 11 istället för 27 kilometer...

Efter loppet så trampade jag ur benen lite och startade sedan i ett KISS Race Europe bara för att få lite mer träning. Testade att brygga upp till en grupp som låg 10 sekunder före min och lyckades. Såg sedan i en backe att en Tomas Jonsson körde bra i den större gruppen bakom, så jag backade ner till honom och agerade hjälpryttare ett tag. Bra för motivationen. Efter två ganska hårda timmar Zwiftande så tackade jag dock för mig och stängde av.

Gött pass! Garmin-data hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/2478918347

Nu tar jag en vilodag idag och imorgon är det race-dags igen. Då är det CVR World Cup och allvar. Där ligger jag just nu på en delad fjärdeplats, sjukt kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar