Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2017-11-29

Snöfall, problem med Zwift och cykling med Linda


Hej och godmorgon!

Bilden ovan visar hur det såg ut när jag kom hem igår efter jobbet. Mycket snö både i luften och på marken, hur härligt som helst. Riktigt blöt och tung snö, kunde kanske få vara ett par grader kallare bara så det inte blir slask av alltihop. Älskar verkligen snö och vintern, nu blir det liksom ljust och förhoppningsvis också torrt.

Körde lite Zwift igår. Det blev lite drygt en timme faktiskt och jag hade tänkt köra ett lopp som hette KISS Europe Race. Fyra varv på en relativt platt bana och totalt 41 kilometer. Kunde bli lagom hårt med platt bana och många deltagare (191 i mål) Kom iväg bra i starthetsen och efter ungefär en minut så slog tempot av i gruppen. Det är såhär starterna går till på Zwift. Fullt ös i början för att hänga av folk som inte är beredda eller kanske inte har det där rätta klippet. Sedan när man är en grupp så tjänar man så mycket på att vara i gruppen att det är snudd på omöjligt för någon att köra ikapp en grupp. Det finns normalt fyra klasser att köra i på tävling, A, B, C och D. Man väljer klass efter vilket FTP man har och jag kör i A, tillsammans med 44 andra idag.

Hur som helst, efter en start på ca: 400-500 watt i en minut så var det skönt att gå ner till runt 300 och få ut lite syre i musklerna igen. Tyvärr dröjer det inte länge innan jag är ensam i hela Zwift-världen. Fattar att något väl är fel med Zwift eller min uppkoppling, men trampar ändå på. Plötsligt så kommer alla tillbaka igen (eller, det var väl jag som kom tillbaka...). Tyvärr kom jag tillbaka någon sekund bakom klungan och det är ju som sagt nästan omöjligt att köra ifatt en klunga ensam. Tack vare att det är platt och avvaktande så lyckas jag dock med ett igångdrag och 500 watt i en halvminut att köra ikapp igen. Hinner inte mer än slappna av för en sekund över att ha lyckats återansluta innan jag försvinner från världen igen. Kommer tillbaka några sekunder bakom klungan igen. Men denna gång är benen lite för sura och farten i gruppen lite för hög.

Så det som skulle bli 41 km där jag skulle försöka smyga med så mycket som möjligt hade nu blivit några stenhårda körningar, förgäves. Nu var jag ensam och utspottad ur gruppen. Jag kör på med ungefär 300 watt och håller mig ca: minuten bakom några andra eftersläntare. Märker dock att jag inte tar in något och avbryter tävlingen. Skittrist.

Men. Eftersom det ju finns en del race att välja på så har jag redan insett att jag kanske kan köra något annat race. Kollar eventkalendern och bara någon minut senare så startar jag i WBR 1 Flat Lap. 10.3 kilometer på samma bana som jag nyss försökte tävla på. Har inga problem med uppkopplingen mot Zwift denna gång och med ett par kilometer kvar så är det en liten backe. Jag lägger ner 518 watt i 35 sekunder för att försöka skapa något. Lyckas nog bara skapa mer mjölksyra i mina ben och får det riktigt jobbigt på slutet istället. Vi är 9 cyklister som gör upp om det på slutet och jag spurtar in som sjua. Har inte riktigt lyckats tajma in dom där spurterna bra än, men det kommer nog.

Man kan se det som att jag fick två intervaller igår. En på 18:28 och en på 14:28. 168 respektive 173 i snittpuls och 310/313 watt. Helt okej ändå. Lite trist med strulet i första racet dock, men jag vet också om att Wifi-täckningen inte är den bästa i källaren...

När racen var över så tänkte jag rulla ur benen lite. Kom på att jag ju via appen kan välja att cykla med Linda. Så det gjorde jag. Hon var fortfarande inne i tävlingen som jag startat i från början men jag åkte med lite där. Tydligen så såg hon inte mig (man ser inte andra i "världen" när man kör race. Jag hade i alla fall en kort stunds trevlig cykeltur med Linda, även om hon inte såg mig.

Min "attack" följt av en kortare återhämtning innan spurten tog vid.

Live-resultat direkt efter målgång. Hela resultatlistan finns här: https://www.zwiftpower.com/events.php?zid=29589

Bildbevis på att jag har cyklat tillsammans med Linda idag.

Saknar en pallplats än så länge på det där Zwift. Det får bli ett mål nu när jag börjat lära mig hur jag ska tävla och dessutom börjat bli lite starkare igen efter sjukuppehållet. Men, jag måste försöka hålla mig från att tävla stup i kvarten också. Men det är svårt, väldigt svårt. Jag älskar ju att tävla.... Vi får se om jag kanske lyckas idag i alla fall. Men det går ju ett "svenskrace" klockan 19...

4 kommentarer:

  1. Hej,

    Wifi och Zwift fungerar ganska dåligt.
    Kan du så dra nätverkskabel till källaren så ska du se det blir bra.

    /Fredrik

    SvaraRadera
  2. Kul att du kommit igång med Zwift-race! Jag har också övergett WiFi:t när jag kör Zwift-race och i mitt fall har det fungerat bra med Netgears adaptrar för att köra via elnätet från den fasta kopplingen i routern. Jag har svårt att dra fast kabel ändå fram till datorn vid trainern och då har den lösningen fungerat.

    /Staffan

    SvaraRadera
  3. Zwift fungerar utmärkt med ett bra WiFi-nät. Unifi AC Light är mitt tips på en trådlös router. 2-3 st. sådana så har man ett framtidssäkrat WiFi med sömlös växling mellan näten och täckning i hela huset/garaget/trädgården.

    SvaraRadera
  4. Hade precis samma problem tills jag köpte ett ”mesh-system”. tp-link Deco har fått husets wifi att funka klockrent trots en massa mobiler, datorer och spelkonsoller uppkopplade samtidigt.

    SvaraRadera