Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2017-11-01

Hur jag beräknar testvärden och nu finns det vörtbröd!

Godkväll!

Vet ni vad som har hänt idag? Jo, vörtbröden finns i Falun. Linda var på stan idag och skickade en bild till mig. När jag kom hem så hade hon köpt en limpa vörtbröd så nu har säsongens tre första vörtmackor uppätna.

Fick ett par frågor på förmiddagens inlägg om mitt maxtest. Den ena handlade om skillnaden mellan watt på min Monark mot vad mina Garmin-pedaler anger. Jag har skrivit om det förut, men det är ju lätt att kolla upp om man också följer mig på Garmin Connect. Annars kika på siffrorna från några av mina olika ramper igår:
Monark - Garmin
225 - 228
260 - 264
295 - 303
330 - 338
365 - 376

Den andra gällde hur jag får fram mitt testvärde ur maxtestet som jag kör och det får jag genom att använda det Google Kalkylark som jag skapat:

Allvarligt skojat så finns såklart en formel bakom det där arket. Först räknar man sitt Watt-MAX genom att ta Watt för sista rampen som du klarade av + (tid i sekunder in i sista rampen / 240) x 35. För att sedan få fram ditt VO2max så räknar du med följande siffor: 0,01141 x WMAX + 0,435. I mitt fall 4.751 liter per minut. För att då omvandla det till ett testvärde så tar du ditt VO2max i milliliter delat på din kroppsvikt. I mitt fall då 4751/69,4.

Busenkelt. Om någon vill köra ett maxtest hos mig så hör av er bara, så kan jag boka in er i källaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar