2017-09-12

Good morning, Jerusalem!

Hej!

Det här inlägget kommer i tre delar. Först min version, sedan Lindas och sist ett helt gäng bilder.

Henrik:
Första dagen i Israel går mot sitt slut. Den började som sagt intensivt och vi imponerade på några andra i sällskapet med hur fort vi ändå fick ihop våra cyklar, på med kläderna och kom ner till lobbyn. Vi hade väl anat redan innan vi åkte ner att det skulle bli ett ganska fullsmetat schema och än så länge så har den aningen infriats.

Vi började dagen med frukost på hotellet innan vi byggde cyklar, bytte om och packade ihop oss. In med all packning i en buss och sedan så cyklade vi en guidad tur runt Jerusalem där vi också bodde. Guidens pappa lär ha varit den första som cyklat i Israel. Termometern var upp mot 36 grader under cyklingen. Planen från början var för övrigt att vi skulle cykla på eftermiddagen, men eftersom det är så varmt här dom här dagarna så la dom cyklingen på morgonen när det var lite svalare istället. Vi cyklade ett par timmar, inte träning utan mer stadsguidning till cykel. Efter det så kom vi till gamla Jerusalem där vi bytte om lite hastigt i bussen och gjorde sedan "gamla stan" till fots. Mycket historia och kultur i den här staden. Det första jag gjorde var för övrigt att köpa en liten hatt för att inte bränna huvudet. Solskyddsfaktor 30 är på!

Under vår promenad så var temperaturen runt 40 grader, så vi har inte frusit speciellt mycket idag. Temperaturen nu på kvällen är nere i 37 grader...

Efter att vi hade fått en guidning i stan så åt vi lunch och tog bussen mot Döda havet. Planen var att stanna till vid ett slags cykelcenter med leder och uthyrning, sedan ett litet ölbryggeri innan vi skulle komma fram till Döda havet. Tyvärr var det en trafikolycka eller något, så vi blev lite senare än planerat. Cykelcentret bjöd på glass, vatten och toapaus. Samt givetvis information om cyklingen i närområdet och vilka möjligheter till cykelturism som fanns där.

Vi kom fram till hotellet vid Döda havet lagom till det blev mörkt, men Linda och jag har tagit en kort promenad ute för att se lite på det i mörkret i alla fall. Imorgon är det tänkt att vi ska bada lite i havet, äta frukost, göra oss i ordning och sedan åka någon episk led här i närheten.

Dom här två första dagarna handlar enbart om att uppleva, för att sedan på torsdag få ett fokus på att tävla istället. Det har varit en riktigt bra förstadag och det känns verkligen som om det här bara är början.

Linda version!
Som Henrik precis beskrivit så började dagen med cykling. Jag inledde storartat med att i stressen på rummet dra på mina BIB:s ut och in....ren tur att jag räddade den situationen precis innan jag lämnade rummet. Hade varit en bra inledning att träffa de andra i gruppen med byxorna ut och in. I gruppen som hänger ihop är vi nio cyklister som så småningom också skall köra Epic Israel. Av dem är jag ensam tjej. Efter att vi rullade iväg med cyklarna rådde det därför lite tuppfäktning mellan grabbarna. Det skulle hoppas över trottoarkanter, sneddas över refuger och hoppas uppför trappor. Själv tog jag det hela med ro. Temperaturen visade redan tidigt i morse en bit över 35 grader och det kändes dumt att ödsla energi i värmen. Jerusalem är verkligen en smältdegel och även om cyklingen inte var direkt tekniskt svårt så gjorde alla intryck att den tog på krafterna. I Jerusalem möts tre kontinenter och
också tre religioner, kristendom, judendom och islam. Det gör att staden är en salig blandning av olika kulturer. Stan bjuder också på en hel del höjdmeter och jag hade fyllt upp med att kryssa runt alla människor i smala gränder, nerför trappor och genom marknader. En mycket minnesvärd cykeltur.

Efteråt gjordes ett snabbt klädbyte inne i bussen och sen väntade en guidad tur innanför muren i Jerusalems äldre delar. Fint och väl värt ett besök. När vi besökt kyrkan som är byggd på platsen där Jesus enligt bibeln korsfästes och gick ut på torget så dallrade luften och termometern hade krupit upp en bit över 40 grader, då var jag tacksam över det ändrade schemat. Det gjorde inte heller så mycket att bussen fastnade i trafikstockningen en stund - att titta ut på landskapet från en sval buss en stund var också ganska skönt.

Dagens topp 3 måste vara att jag cyklade nerför en svängd trappa mitt i folkvimlet - kände mig som värsta proffset. Falafeln till lunchen visste var den satt så den hamnar också här. Sen älskar jag ju att resa, speciellt till platser som denna. Där intrycken nästan tar överhanden. Annorlunda ljud och lukter jämfört med hemma och massor med intressanta människor att titta på. Jag lär somna ovaggad ikväll!

Bilder!
Vi hittade en egen velodrom, i likhet med Falun.

Det senaste cykelmodet här nere verkar vara ihopfällbara elcyklar. Jättemånga cyklade på dom och dom gick säkert i 40 km/h också. Det gällde att se upp...

Unga män med automatvapen, en inte helt ovanlig syn.

Två svettiga turister.

Klagomuren.

I kyrkan som är uppförd på platsen där Jesus korsfästes och begravdes, enligt bibeln. Under altaret på bilden finns en bit av klippan där korset hade stått på. Långa köer för att nudda vid klippan/stenen.

Platsen där Jesus ska ha blivit begraven.

Två turister på en klippa i öknen nära Döda havet.