Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2017-08-11

Dags för Cykelvasan

Hej och god morgon!

Idag så ska Linda och jag åka till Mora och Sälen, för att sedan imorgon kunna cykla i motsatt riktning. Det är dags för det som är årets största mål för många, Cykelvasan. Så idag har vi en dag i cykelns tecken framför oss. Det ska packas, köras väckningspass, tvättas cykel och så tänkte vi hänga både i Mora och Lindvallen innan vi tar oss till vårt boende. Blir nog en kalasdag och vädret ser ut att bli strålande både idag och imorgon.

Min säsong har gått lite knackigt tycker jag, Cykelvasan har inte varit något riktigt mål innan, men har växt i betydelse allt eftersom resultaten i Långloppscupen uteblivit så har jag tänkt att en bra cykelvasa kan göra gott för säsongen. Så jag är lite mer peppad än vad jag brukar vara. Problemet med Cykelvasan är bara att med samma form kan jag lika gärna bli 17:e som 70:e. Det är så mycket annat som spelar in än det egna syreupptaget på en så lätt bana. Så fokus är på att göra en bra prestation och sedan får vi se vad resultatet blir. I fjol så stack jag iväg i startbacken, fick sällskap av Ove Nilsson och snodde åt mig spurtpriset i Smågan innan vi blev inhämtade.
Av mina sju genomförda Cykelvasor så är det två saker jag minns. Dels när jag tog spurtpriset, men också när jag hängde med i tätgruppen till Oxberg. Jag vet också att jag blev 40:e i fjol, men jag vet inte ens vad jag har blivit som bäst. Det är prestationerna jag minns, inte resultaten. Så imorgon ska jag prestera på topp och förhoppningsvis göra ett minnesvärt lopp. Ett bra resultat blir bara en bonus.

Min förhoppning angående vädret, med kyla och regn, verkar inte slå in denna gång heller. Jag hoppas också på medvind, för då blir tävlingen antagligen mycket hårdare i täten och de allra bästa vågar köra mer. Något annat jag hoppas på är att några riktigt duktiga cyklister vågar sätta fart i startbacken för att dra ut fältet. Något som uteblivit ett par år. Jag tror ju att alla tjänar på det, det krävs bara att någon ska offra sig och dra upp tempot i början.

Om ni vill hänga med mig och insupa Cykelvasa-uppladdningen och stämningen så kan ni följa mig på Instagram för att se mina stories där.

I fjol filmade jag loppet och videon kan ni se nedan. I år hade jag lite funderingar på att köra med min 360-kamera men lyckades igår förstöra mitt 64gb minneskort, så jag skippar nog filmningen i år...


Dags att veva igång dagen på allvar, vi hörs senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar