2017-08-06

Bilder och resultat från Finnmarksturen 2017

Hej och god kväll!

Här sitter jag hemma i Stennäset och har grus i ögonen. Skulle kunna skriva ett gnälligt inlägg om att jag punkterade idag, men låter bli det och skriver istället att det gick fantastiskt bra idag och jag hade en riktigt bra känsla hela vägen in över mållinjen.

Trots punktering.

Om vi börjar från början så jinxade jag nog bort det utlovade regnvädret genom att blogga om hur fantastiskt kul det skulle bli att få cykla i regn och att jag tog på mig stövlarna i morse och la paraplyet fram i bilen. Det var väl nästan bara uppehåll och dessutom så fick vi stunder med sol. Så jag får vänta vidare på första riktiga regntävlingen för säsongen, kanske på Cykelvasan?

Linda och jag kom fram till Ludvika i god tid. Hämtade nummerlappar, kissade, nålade nummerlappar och sådant som hör till. Jag träffade en bloggläsare som tog en av mina flaskor och langade den åt mig efter 38 km, iförd sin DIF-jacka. Hej hej och stort tack!

När starten gick så följde jag med oväntat lätt i första backen. Sedan är det ju en snabb utför innan en kort backe in på första avsmalningen för dagen, gick väl in någonstans kring sjunde plats där. Det sprack lite in i efterföljande motlut men inför motionsspåren vid Källbotten så var gruppen stor igen. Hela vägen där satt jag väl någonstans runt 5-8 plats. När man lämnar motionsspåren och går in på första stigen så brukar det vara där jag sett täten för sista gången så jag tog min egen fart in på stigen. Spottades ändå ut på efterföljande grusväg i en tätgrupp på nio cyklister, med lucka bakåt!

Hade kanonben även om det givetvis också var jobbigt, men behövde liksom aldrig gå stumt hit. På efterföljande stig i motlut så släpper en bakom mig och killen framför mig släpper övriga. Jag tar mig förbi efter en stund för att försöka gå ikapp dom första sju. Känner ganska snabbt att det blir jobbiga sekunder att jaga in på egen hand och att det nog kommer kosta mer än det kommer att smaka. Så jag slår av lite istället. Släpper förbi och släpper faktiskt också han som släppte luckan framför mig. Tänkte att han kunde få grillas ensam ett tag och att jag skulle vänta in en grupp.

Vi blev först en kvartett ut på det lättåkta men det var rätt rostade ben på övriga i gruppen så det blev liksom ingen fart. Istället kommer en lite större grupp ifatt. Vi ser den ensamma cyklisten på åttonde plats framför oss. In på nästa stig går jag in först. Hör någon bakom säga något om att dra och jag tänker att det kanske är läge att gasa den stora gruppen lite mindre. Vi kommer ut på grusväg igen och jag sätter fart. Vi är först två men sedan kommer cyklister ikapp ungefär samtidigt som vi går in i en brant backe efter ungefär två mil. Jag håller alla bakom mig och går in på nästföljande stig först, med åttondeplatsen inom synhåll. Å så punkterar jag efter 22 kilometer. Helt out of the blue. Inga svårigheter, inget genomslag, bara ett snabbt pysande och sedan är det platt. Liten reva i däcksidan.

Har en massa svordomar inom mig och någon kanske slinker ut också. Loppet är liksom över känns det som. Gruppen jag åkte i var stor och det kommer fler och passerar. Stressar lite med punkalagningsprylarna och känner att jag borde träna på att laga en punktering snabbt så jag kan spara lite tid där. En cyklist från Falun passerar och säger något till mig vilket får mig lite taggad. Ska i kapp den fan sen. Men först lägga i slang, fylla med luft, på med hjulet och iväg. Stod stilla i 2:30 och var då nere på runt 70:e plats.

Sedan börjar jakten. Köra kontrollerat men ändå skitfort på egen hand är jobbigt. Kommer ifatt en grupp efter första delen på banvallen in mot Ludvika, åker med den under andra delen och ser sedan till att åka utför trappan vid ABB först. Upp först och ser cyklister framför. Fort men kontrollerat uppför och kommer ifatt nästa grupp uppe på toppen. Åker med ner, tar mig förbi några innan nästa backe tar vid. När jag närmar mig toppen så kommer jag ifatt en som jag redan åkt ifrån. Han hade åkt fel och tjänat bra med tid på det... Jagar ikapp en till ut på nästa grusväg som får åka snålskjuts. Full fart framåt! In genom nästa stigparti och sedan in i nästa backe. Andra halvan är tuff! Passerar cyklister uppför och kommer ifatt cyklister i skogen. Ut i Hagge efter typ 53 kilometer och jag är ifatt en grupp igen. Denna är lite större och med duktiga cyklister. In i näst sista långa backen och jag eldar på. Får med mig två över krönet, prefekt för lite samarbete utför mot nästa backe som också är den sista. Vi får några fler som kommer ifatt utför och alla vill väl inte köra full fart framåt riktigt. Fler cyklister i sikte och jag går först in i gruppen i sista backen. Cyklisterna bakom släpper, jag passerar ett par med lite trötta ben. Kommer ifatt och kör ifrån ett par till. Tar ytterligare en placering vid krönet.

Nu väntar typ 6 kilometer snabbåkt och jag har blivit ensam. Var det dumt?! Aja, dom andra var trötta dom med, full fart framåt! Blir inte ikappkörd något mer men tar en till gubbe på väg mot målet.

Rullar i mål, riktigt nöjd med känslan. Det är ändå vältränade och snabba cyklister som jag både kört ifatt och ifrån idag. Skitbra ben från start och ett bra formbesked kan vara värt mer än en bra placering. Lite konstigt kanske, men oftast är det känslan man vill åt.

Lite gott snack efter målgång och sedan rullar jag iväg till bilen för att kolla liveresultaten. Blev ta mig fan 21:a idag! Hade dessutom 7:e bästa tid i sista backen (dom hade en egen tidtagning bara för den, se backresultat här) trots att jag fått kruta på rätt mycket på egen hand under loppet. Gött mos.

Åker och duschar, snackar lite där med givetvis och ser sedan i liveresultaten att Linda redan gått i mål. Helvete. Det hade jag ju velat se. Åker dit för att se henne där, hon snackar säkert med någon tänker jag. Irrar lite och åker mot bilen där jag möter henne. Hon har också gjort ett bra lopp och är nöjd. Bra dag för Team Öijer-Tufvesson!

Vi käkar lite soppa och pannkaka i gräset, tar sedan en liten mellis på Sibyllan innan vi åker åt varsitt håll. Hon mot Skåne och jag hem mot Falun. Så nu sitter jag här i min ensamhet och skriver ett alldeles för långt blogginlägg. Bra dag i Ludvika, trots uteblivet regnväder!

Har fått några bilder från idag också, bland annat dessa:
Fokuserad i Källbotten och stänger av min Garmin efter målgång. Foto: MTBfoto.se

Vi snurrade runt en del där i Källbotten, foto: Erica Thunborg

Här har jag börjat jaga igen efter punkteringen, foto: Lisa Andersson

Ser inte så glad ut, men det var nog bara ansträngningen som lyste igenom. Foto: Mattias Westerlund.

Har ni fler bilder så mejla gärna: henrikoijer@gmail.com